برآورد قیمت طلا در روز دوشنبه

14:12 - 1400/01/18
با آغاز معاملات هفتگی در بازار فلزات قیمتی، طلا بار دیگر وارد محدوده منفی شده و در لحظات اخیر حمایت 1209 دلار را از دست داده است. تثبیت شاخص دلار در سطوح بالاتر از 96 واحد در کاهش تقاضا برای طلا نقش شایانی داشته است.
برآورد قیمت طلا در روز دوشنبه

امروز بار دیگر به تبع تعمیق بحران ارزی ترکیه و نگرانی در زمینه سرایت این بحران به بانک‌های اروپایی، یورو در برابر دلار تضعیف شد. پوند نیز روند مشابهی را تجربه کرد. در این میان به علت افزایش ملموس تقاضا برای ین ژاپن به عنوان دارایی امن و صعود ارزش این ارز در برابر دلار آمریکا، شاخص دلار روندی با ثبات را در پیش گرفت. با این وجود کماکان این نماگر در سطوح بالاتر از 96 واحد قرار دارد و همین امر نیز تقاضا برای طلا را از سوی استفاده‌کنندگان از ارزهای غیر دلاری کاهش داده است.

امروز در تقویم اقتصادی گزارش چندان مهمی به چشم نمی خورد و تنها می‌توان انتظار داشت بازار ارز واکنش محدودی به گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده ایتالیا نشان دهد. بنابراین نم طلا از گزارش‌های امروز تاثیر چندانی نخواهد گرفت و به نظر می‌رسد که بازار در ساعت‌های پیش‌رو بیشتر زیر نفوذ معامله‌گران تکنیکال باشد.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه دسامبر با قرارگیری در سطح 1216 دلار، افت قیمتی بیش از 3 دلار را منعکس می‌کند. در بازار نقدی طلا به همین میزان افت کرده و در سطح 1208/3 دلار قرار گرفته است.

پیش بینی دوشنبه (چهارچوب زمانی روزانه در بازار نقدی):

سیگنال‌های نزولی :  قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین‌های موزون نمایی 13 روزه (1214 دلار) و 62 روزه (1245 دلار) تثبیت شده است.

هشدار بازگشت روند:  قیمت به سطوح پایین تر از میانگین موزون نمایی 5 روزه ( 1210 دلار) رسیده اما هنوز پایین این مرز تثبیت نشده است. هیستوگرام MACD نیز فاصله خود را با خط سیگنال افزایش داده اما RSI  با محدوده فروش هیجانی فاصله دارد.

سیگنال تایید بازگشت روند: پس از بروز  واگرایی ضعیف  در نمودار RSI و MACD در دو هفته گذشته، تحول خاصی در نمودار دیده نمی شود.

حمایت های پیش‌رو: در صورت تداوم افت قیمت، اولین حمایت در سطح 1204 دلار قرار دارد. سناریوی بدبینامه سقوط قیمت تا مرز 1200 دلار است.

مقاومت های پیش رو: در صورت صعود قیمت، محدودی مقاومتی مهمی سطح 1209 تا 1210 دلار وجود دارد و در ادامه مقاومت در سطح میانگین 13 روزه (1214 دلار)  دیده می شود. مقاومت بعدی در سطح 1219 دلار قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری:  قیمت در سطوح پایین‌تر از میانگین های 5 روزه، 13 روزه و 62 روزه قرار گرفته ،  اما هنوز در زیر میانگین 5 روزه تثبیت نشده است. در صورت تثبیت بالاتر از این مرز، امید به رشد قیمت وجود دارد اما هم اکنون چشم ‌انداز بازار نزولی است. هشدارهایی در زمینه  بازگشت روند صادر شده  اما سیگنال قوی در جهت تایید آن‌ها در دست نیست.