اولین واکنش‌ها به وضع تعرفه وارداتی بر متانول تولید آمریکا از سوی چین

صعود آرام متانول در بازار چین و کره‌جنوبی

13:55 - 1400/01/18
در هفته اخیر قیمت متانول در بازار وارداتی چین و کره جنوبی افزایش مختصری را تجربه کرد. در این میان وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات متانول تولید آمریکا به چین به بحث داغ این هفته فعالان بازار محصولات پتروشیمی تبدیل شد.
صعود آرام متانول در بازار چین و کره‌جنوبی

پلاتس: قیمت متانول در بازار داخلی چین این هفته 110 یوان پایین آمد و به 3190 یوان در هر تن رسید که این رقم برابر با 372 دلار بر مبنای قیمت‌های وارداتی است. افزایش ذخایر متانول به ویژه در شرق چین اصلی‌ترین دلیل تضعیف قیمت در بازار داخلی چین بود. با این وجود قیمت در بازار وارداتی افزایشی مختصر را تجربه کرد. در حالی که این هفته تقاضای چندان قوی در بازار وارداتی به چشم نمی‌خورد، کمبود ملموس عرضه در این بازار به افزایش قیمت متانول دامن زد. روز جمعه خبر رسید که یک محموله 5 هزار تنی با منشا ونزوئلا در قیمت 400 دلار معامله شده است. در بازار هند به علت وفور عرضه شاهد کاهش قیمت بودیم.

از اخبار مهم این هفته می توان به وضع تعرفه 25 درصدی بر واردات متانول تولید آمریکا به چین در خلال جنگ تجاری این دو کشور اشاره کرد. فعالان بازار منعتقدند که با وضع تعرفه وارداتی از سوی چین، تولیدکنندگان آمریکایی به احتمال قوی مسیر محصول خود را عوض خواهند کرد و از کشورهایی مانند ترینیداد صادرات مجدد محصول خود را به چین پیگیری می‌کنند. در عین حال باتوجه به حجم کم واردات از آمریکا، تعرفه اخیر نمی‌تواند به افزایش قیمت متانول در بازار وارداتی چین منجر شود.

بر این اساس هر تن متانول در قرارداد سی‌اف‌آر چین با رشدی 2 دلاری در این هفته در سطح 394 دلار معامله شد. این محصول در قرارداد سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا تغییر قیمت ملموسی را پشت سرنگذاشت و در سطح 435 دلار را قرار گرفت. در قراردادهای سی‌اف‌آر کره‌جنوبی قیمت متانول 2 دلار بالا رفت و در سطح 416 قرار گرفت. در قراردادهای سی‌اف‌آر هند متانول 5 دلار ارزان شد و به قیمت  375 دلار رسید.