گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع پتروشیمی فارابی

3 راهکار برون رفت « شفارا » از زیان

13:13 - 1400/01/18
مجمع سالانه پتروشیمی فارابی برای خروج از زیان 3 را‌حل را پیش‌رو دارد که بحث افزایش سرمایه و تامین نقدینگی در 2 طرح  از جمله آن‌هاست. «شفارا» در نظر دارد علاوه بر رفع مشکلات بدهی مالیاتی برنامه‌های تامین خوراک و افزایش صادرات را در دستور کار قرار دهد.

تاریخ مجمع: سه‌شنبه 26 تیرماه سال 97

درصد حضار: 94 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای پاشایی (رئیس مجمع – نماینده تاپیکو)

آقای جبارزاده (ناظر اول- نماینده پتروشیمی فن‌آوران)

آقای ریاحی (ناظر دوم- نماینده پتروشیمی امیرکبیر)

آقای حیدرنژاد (دبیر- سرپرست شرکت)

- تقسیم سود: صفر ریال شرکت در سال 1396 زیان (246) تومانی داشت.

- اعضای هیات مدیره به شرح زیر به مدت دو سال ابقا شدند:

- پتروشیمی فن‌آوران (شفن)

- پتروشیمی امیرکبیر (شکبیر)

- سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی (تاپیکو)

- بانک رفاه

توسعه تجارت تامین اجتماعی

- در مجمع فوق العاده رئیس جلسه گفت گزارشی درباره راه‌های برون‌رفت از شمولیت ماده 141 در حال تهیه است که به امروز (زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده) نرسید. قرار شد طی یک ماه آینده مجمع برگزار شود.

شرکت پتروشیمی فارابی (شفارا) در سال 1352 با مشارکت میتسوبیشی ژاپن تاسیس و در سال 1356 به بهره‌برداری رسید. در روزهای پایانی جنگ تحمیلی بر اثر بمباران عراق مجتمع از کار افتاد و در سال 1368 مجددا بازسازی شد. تولید دی‌اکتیل فتالات (DOP) و ایندریدفتالیک (PAF) که در صنایع رنگ و رزین، لاستیک و پلاستیک و چرم مصنوعی کاربرد دارد.

 گزارش هیات مدیره

آقای حیدرنژاد سرپرست شرکت که در پی استعفای مدیرعامل در فروردین 1397 مشغول به کار شده گزارش هیئت مدیره را به مجمع ارائه کرد:

1- تولید در سه ماهه اول سال 1397 نسبت به پیش‌بینی 11 درصد و نسبت به سال قبل 84 درصد افزایش داشته است.

فروش در سه ماهه اول امسال نسبت به پیش‌بینی 4 درصد و نسبت به سال قبل 56 درصد افزایش داشته است.

صادرات در سه ماهه اول سال 1397 نسبت به پیش‌بینی 105 درصد و نسبت به سال قبل 269 درصد رشد داشت.

کاهش زیان در سه ماهه اول سال 1397 نسبت به پیش‌بینی 237 درصد و نسبت به سال قبل 228 درصد رشد داشت.

2- عملیات تولیدی پتروشیمی فارابی به خاطر قدیمی و فرسوده بودن و حجم کم تولید و عدم تنوع در محصولات در 10 سال اخیر زیانده بوده است. سودده بودن شرکت هم تا چند سال پیش از ناحیه اجاره مخازن شرکت بود. در سال 1396 حدود 95 درصد توقفات به خاطر کمبود خوراک که آنهم ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی‌‌سینا بود. امکان تهیه خوراک از خارج کشور هم فراهم نشد. در مجموع تولید 12 هزار تنی سال 1396 حدود 20 درصد ظرفیت تولیدی مجتمع بود.

3- شمولیت ماده 141 سبب شده امکان تهیه منابع و تسهیلات از بانک‌ها نباشد و تنها کمک‌های تاپیکو تاکنون توانسته شرکت را سرپا نگه دارد. همچنین بدهی‌های مالیاتی ناشی از عدم پرداخت مالیات در سال‌های گذشته مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرده است. (رییس جلسه ابراز امیدواری کرد طی چند ماه آینده مشکل بدهی مالیاتی حل شود).

4- راهکارهای پیشنهادی به سهامداران جهت برون‌رفت از مشکلات جاری به شرح زیر اعلام شد:

- خروج از شمولیت ماده 141 با افزایش سرمایه

- تامین نقدینگی برای اجرای پروژه‌های بهسازی و استانداردسازی مخازن که می‌تواند درآمد تا 12 میلیارد تومانی را برای شرکت ایجاد کند.

- تامین نقدینگی برای تامین خوراک مجتمع

گزارش حسابرس: مشروط (با 5 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) برخی از تاییدیه‌های درخواستی دریافت نشده یا دارای مغایرت است.

مدیر مالی گفت از 4 تاییدیه 3 مورد پس از گزارش حسابرس دریافت شده است.

بند 5 (بند شرط) 23.9 میلیارد تومان مطالبات سنواتی شرکت در حسابها موجود است که برای آن 14.2 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در نظر گرفته شده است.

مدیرمالی گفت عمده پرونده‌ها (79درصد) با وجود اخذ ذخیره در حال پیگیری است، بقیه هم مواردی است که پیگیری آن با توجه به مبلغ پرونده به صرفه نیست. عمده این پرونده ها به سال 1394 و پیش از آن مربوط است و در دو سال اخیر تمام فروش شرکت نقدی بوده است.

بند 6 (بند شرط) بدهی به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت به مبلغ 40 میلیارد تومان، مربوط به هزینه بازنشستگی پیش از موعد پرسنل براساس اعلامیه‌های صادره توسط صندوق مزبور در حساب‌ها منظور شده است.

رئیس جلسه گفت رایزنی‌هایی از طریق سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در حال انجام است که این مشکل که در شرکت‌های واگذار شده دیگر هم وجود دارد، حل گردد. مدیرعامل گفت گزارش‌هایی تهیه و به وزارت نفت ارسال شده که نشان می‌دهد بیش از 50 درصد بیشتر از مفاد قرارداد واگذاری از شرکت‌های خصوصی شده تقاضا شده است. اگر به این گزارش توجهی نشود پیگیری حقوقی خواهیم کرد.

بند 7 (بند شرط) از سوی شرکت «دریا خدمات آلوارس» بابت فسخ قرارداد اجاره مخازن بر علیه شرکت طرح دعوی شده که به موجب نظر کارشناس دادگستری خسارت وارده به شرکت مزبور، 3.5 میلیون دلار تعیین شده است. پرونده در دادگاه تجدیدنظر در جریان رسیدگی است.

گفته شد مربوط به سال 1394 بوده و علی‌رغم اینکه توافقی بین فارابی و اجاره‌کننده حاصل شد، آن شرکت اقدام به شکایت کرد. براساس اسناد و مدارکی که داریم معتقدیم هیچ ضرر و زیانی متوجه اجاره‌کننده نبوده است.

بند 8 (بند شرط) 2.9 میلیارد تومان مالیات بیشتر بابت سنوات قبل مطالبه شده است.

مدیر مالی گفت با گرفتن مشاور مالیاتی و استفاده از هیات 251 مکرر نیمی از مبلغ مزبور به نفع شرکت حل شده است و بررسی بقیه مبالغ ادامه دارد.

بند 10 (تاکید بر مطلب خاص) به بهانه عدم تسویه حق بیمه در قرارداد با شرکت ماشین‌سازی پارس(پیمانکار ساخت مخزن)، برخی از حساب‌های شرکت مسدود و 90 میلیون تومان نیز برداشت شده است. باوجود حکم دیوان عدالت اداری رفع مسدودی از حساب انجام نشده است.

مدیر مالی گفت قرارداد مزبور به صورت کامل اجرا نشده است. در مراجعه به تامین اجتماعی معلوم شد این کار براساس درخواست ماشین‌سازی پارس است. در نهایت قرار شده کار ادامه یابد و پس از تکمیل پروژه، تسویه حساب با تامین اجتماعی توسط پیمانکار صورت گیرد.

بند 11 (تاکید بر مطلب خاص) دارایی‌های در جریان تکمیل به مبلغ 7.3 میلیارد تومان مربوط به سنوات قبل است که به دلیل قطع همکاری با پیمانکاران مربوطه پروژه‌ها تحویل قطعی نگردیده است.

گفته شد این مبلغ مربوط به 3 پروژه بوده که یکی ساخت مخازن (که در بند قبلی گفته شد) بوده است. پروژه دیگر نوسازی برج خنک‌کننده بود که باوجود اتمام تقریبی کار، به خاطر عدم تایید کیفی به بهره‌برداری نرسید. بهمین خاطر ملکی را از پیمانکار برج خنک کننده ضبط کردیم تا جبران زیان شود و البته با امکانات داخلی برج را به بهره‌برداری رساندیم. پروژه سوم مربوط به آتش‌نشانی بوده که آن را هم اخیرا در سرویس قرار داده‌ایم.

بند 1-14 (بند بازرسی) زیان انباشته شرکت در تاریخ ترازنامه بیش از 8 برابر سرمایه آن است و شرکت مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌باشد.

نماینده بورس از احتمال لغو پذیرش پتروشیمی فارابی به علت زیان چند سال اخیر خبر داد. وی پرسید در مجمع سال قبل گفته شد برخی از پروژه‌های پتروشیمی فن‌آوران به فارابی داده خواهد شد که خبری نشد. رئیس جلسه گفت دارایی‌های قابل تجدید ارزیابی شرکت شامل زمین مجتمع و مخازن متعلق به شرکت است که می‌تواند بخشی از منابع لازم برای افزایش سرمایه و خروج از ماده 141 را فراهم کند.

بخشی از منابع هم باید از افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی تامین گردد. مجموعه سهامداران پتروشیمی فن‌آوران، امیرکبیر و بانک رفاه با هماهنگی هم در حال تهیه گزارش هستیم که با آماده شدن آن مجمع فوق‌العاده در این باره تشکیل خواهد شد.

پرسش و پاسخ

1- بهای تمام شده شرکت 95 درصد مبلغ فروش است، چرا؟

پاسخ: وقتی با 20 درصد ظرفیت کار کنیم افزایش بهای تمام شده طبیعی است. هزینه‌های آب و برق هم به صورت دیماندی محاسبه می‌شود (یعنی حتی اگر مصرف نداشته باشیم باید مبلغ حداقلی بپردازیم). رئیس جلسه تلویحا از بالا بودن هزینه‌های حقوق و دستمزد باوجود تولید کمتر از ظرفیت گله کرد.

2- آیا برنامه‌ای برای خوراک مجتمع در سال 1397 دارید؟

پاسخ: درحال حاضر خوراک به اندازه کافی داخل کشور وجود ندارد. به خاطر آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی سینا خوراک را از پتروشیمی نوری می‌گرفتیم که این پتورشیمی هم سال گذشته مشکلاتی داشت. درحال حاضر مشکلات پتروشیمی نوری حل شده اما برای نقدینگی هنوز مشکل داریم.

3- اگر به گفته مدیرعامل، شفارا پتانسیل سودآوری دارد چرا سهامدار عمده حمایت نمی‌کند.

پاسخ: مدیرعامل در این مورد گفت اقدامات خوبی از سوی مدیران تاپیکو انجام شده است. فروش سلف صادراتی برای تحویل 45 روزه محصول انجام داده‌ایم تا بخشی از نقدینگی لازم را برای تهیه خوراک تامین کنیم. با مساعدت تاپیکو بخشی از خوراک هم به صورت اعتباری خریداری می‌شود. برای خرید خارج از کشور خوراک هم اقداماتی در دست اجرا داریم.

4- برای صادرات برنامه‌ای دارید؟

پاسخ: استراتژی ما افزایش فروش صادراتی است، گرچه با به وجود آمدن تحریم‌های احتمالی کار صادرات مشکل می‌شود ولی ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

«شفارا» به روایت اعداد

زیان محقق شده (EPS) به ازای هر سهم (246.9) تومان    سال گذشته (191.5) تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم صفر تومان        

هزینه مالی به ازای هر سهم  صفر تومان    سال گذشته صفر تومان

زیان انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم (800) تومان.

حاشیه‌های مجمع

- مجری گفت کلیپی یک دقیقه‌ای درباره عملکرد شرکت پخش می‌شود که حدود 5 دقیقه زمان داشت. رئیس جلسه گفت امیدواریم طول زمان در عملکرد پتروشیمی فارابی مثل زمان این کلیپ نباشد!

- مجمع با 20 دقیقه تاخیر شروع شد.

- یکی از سهامداران خواستار پیگیری مدیران سهامدارعمده از مقامات دولتی برای رفع بدهی به صندوق بازنشستگی و مالیات شد.