بازیگران بورس (چهارشنبه 10 مرداد)

رکوردشکنی سهامداران حقیقی با سوخت نمادهای پالایشگاهی

سهامداران حقیقی بازار سهام در آخرین روز کاری هفته جاری علاوه بر اینکه جایگاه نخست بیشترین موقعیت‌های خرید سهام را از آن خود کردند، رکورد قبلی را نیز که از آن خود بود، جابه‌جا کردند. در صدر موقعیت‌های خرید سهامداران حقیقی، سهام پالایشگاهی بندرعباس، اصفهان و تبریز قرار داشتند.  

دنیای بورس: بازار سهام در ادامه روند صعودی و رکوردشکنی های اخیر خود ، روز گذشته را نیز با روندی افزایشی پشت سرگذاشت و با رشد 2778 واحدی خود توانست برای نخستین‌بار در تاریخ فعالیت خود به کانال 123 هزار واحدی وارد شود. در این شرایط سهامداران خرد بازار توانستند موضوع تغییر مالکیت سهام را نزد خود حفظ کنند و رکوردی جدید از خود برجای گذارند؛ به طوریکه در تمامی روزهای هفته گذشته شاهد خالص خرید مثبت معامله گران حقیقی بودیم. امری که در نهایت جابجایی 366 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی را به دنبال داشت.

در این میان بررسی روند تغییر مالکیت ها در معاملات روز چهارشنبه نشان از جابجایی 49 میلیارد تومانی نقدینگی به سمت پرتفوی سهامداران خرد بازار دارد. به نظر می‎رسد چنانچه رشد بازار با همان شتاب اولیه ادامه داشت، شاهد تغییر مالکیت بیش از این ارقام بودیم؛ به طوریکه بازار سهام در دقایق ابتدایی معاملات دیروز در حالی  با جهش 3400 واحدی تا کانال 124 هزار واحد نیز پیش رفت که این امر با خریدهای قابل توجه معامله گران در نمادهای پالایشی همراه شد.

خالص خرید حقیقی ها در این گروه به بیش از 32 میلیارد تومان رسید. اما بعد از توقف رشد شاخص و ورود جریان منفی به بازار که بخشی از آن ناشی از ابلاغ دستورالعمل‌های وزارت صمت برای قیمت‌گذاری محصول‌های فولادی بود و در نهایت شاهد ایجادی جوی نامساعد بر گروه فولادی بودیم.

البته در نهایت معامله گران عمده با جمع آوری سهام این گروه، روند را متعادل کردند. این خریدها سبب شد صنعت فلزات اساسی بیشترین تغییر مالکیت روزانه را در پرتفوی سهامداران حقوقی به خود اختصاص دهد. بر این اساس خالص خرید حقوقی ها در این گروه به حدود 14 میلیارد تومان رسید.

نگاهی به نمادهای برتر

رصد تغییر مالکیت دیروز نشان از آن دارد که پالایش نفت اصفهان بیشترین تغییر مالکیت را در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرده است. در حالی خالص خرید حقیقی ها در نماد «شبندر» به بیش از 18 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید که پالایش نفت اصفهان نیز با تغییر مالکیت 8 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این بازار بود. این روند در نماد پالایش نفت تبریز نیز با جابجایی 4میلیارد و 300 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی دنبال شد.

در مقابل همان طور که عنوان شد بیشترین خرید حقوقی ها و یا همان حمایت صورت گرفته در نمادهای فلزی و در صدر آن فولاد مبارکه و ملی مس ایران بود. به این ترتیب خالص خرید بیش از 8.3 میلیارد تومانی در نماد «فولاد» و در حدود 8 میلیارد تومان در نماد «فملی» از سوی سهامداران حقوقی به ثبت رسید. در این میان نماد «فولاد» همچنان با تداوم عرضه سهم از سوی سهامدار عمده مواجه شد. گروه سرمايه گذاری اميد برای سومین روز متوالی عرضه سهام «فولاد» را با حجم قابل توجهی رقم زد. بر این اساس با فروش 13 میلیون سهم دیگر ، میزان واگذاری سهام مزبور در 3 روز اخیر را به بیش از 100 میلیون سهم رساند.

این شرایط در دیگر نماد فولادی یعنی فولاد کاوه جنوب کیش نیز مشاهده شد . بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان سهامدار عمده «کاوه» روز گذشته نیز 2.3 میلیون سهم دیگر را واگذار کرد. این حقوقی در هفته جاری هر روزه اقدام به فروش سهام «کاوه» کرد که در مجموع بیش از 50 میلیون سهم را از پرتفوی خود خارج کرد.

چه خبر از دیگر جابجایی‌ها؟

روز گذشته در غیاب نماد بانک صادرات، بیشترین حمایت حقوقی های بانکی را در «وبملت» مشاهده کردیم. بر این اساس صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی ملت اقدام به خرید بیش از یک میلیون سهم بانک ملت کرد. این صندوق در سه روز اخیر حدود 80 میلیون سهم این بانک را جمع آوری کرد .

در میان نمادهای بیمه ای نیز بیشترین خرید حقوقی مربوط به سهام بیمه دانا بود. به طوریکه ماهان ساينارنوين به عنوان سهامدار عمده در «دانا» اقدام به خرید حدود 600 هزار سهم مزبور کرد. اما بيمه كوثر به عنوان سهامدار عمده در سرمایه گذاری غدیر، به روند عرضه این سهم ادامه داد. این حقوقی روز گذشته نیز 20 میلیون سهم دیگر «وغدیر» را به فروش رساند و در نهایت درصد مالکیت خود در این نماد را به بیش از یک درصد رساند.

اما در نمادهای پتروشیمی شاهد خرید از سوی سهامدار عمده بودیم. این روند با خرید قابل توجه بیش از 31 میلیون سهمی در «پترول» دنبال شد. شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد با افزودن سهام مزبور به پرتفوی خود، درصد مالکیت خود در این نماد را به5.04 درصد رساند. البته این حقوقی که سهامدار 34 درصدی سهام پتروشیمی شیراز است، خرید این سهام را نیز در بازار دیروز تجربه کرد. این روند با جمع آوری 24 میلیون سهم «شیراز» دنبال شد. البته در این نماد شركت سرمايه گذاری هامون سپاهان نیز حدود 200 هزار سهم را خریداری کرد.

در میان دیگر عرضه های قابل توجه روز گذشته ، می توان به فروش سهام سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی اشاره کرد. به طوریکه صندوق سرمايه گذاری گنجينه زرين شهر اقدام به فروش 50 میلیون سهم «وصندوق» کرد. این حقوقی در جریان معاملات روز سه شنبه نیز بیش از 32 میلیون سهم «وصندوق» را واگذار کرده بود.

Submitted by admin on