بازیگران بورس (یکشنبه 7 مرداد)

تکاپوی سهامداران حقیقی‌ در نماد شرکت‌های فلزی

12:42 - 1400/01/18
سهامداران حقیقی تصمیم برای خرید سهام شرکت‌های فلزی را شتاب بخشیدند تا برای بسیاری این پرسش شکل ‌گیرد که چه اتفاقی در روند معاملات سهام این گروه افتاده که اقبال‌ها به سمت آن روانه شده است.
تکاپوی سهامداران حقیقی‌ در نماد شرکت‌های فلزی

دنیای بورس: خالص خرید سهامداران خرد بازار در حالی امروز به بیش از 15 میلیارد تومان رسید که تغییر مالکیت به ثبت رسیده در نماد ملی مس ایران با شتاب و حجم قابل توجهی روبه‌رو شد؛ به طوریکه در این روز 31 میلیارد و 200 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فملی» منتقل شد.

در مقابل سهامداران عمده بازار بیشترین خرید را در سهام پتروشیمی پارس داشتند. این روند با خالص خرید بیش از 18 میلیارد تومانی حقوقی‌های «پارس» دنبال شد.

در بازار سهام در حالی معاملات روز یکشنبه را با تداوم رشد شاخص سپری کرد که در این روز نماگر اصلی بازار حدود 2هزار واحد رشد را تجربه کرد. در این روز شاهد تثبیت تغییر مالکیت در زمین بازی معامله گران حقیقی بودیم. هر چند این روند با حجم کمتری نسبت به روز شنبه همراه شد، اما در مجموع خالص خرید بیش از 15 میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران حقیقی به ثبت رسید.

بررسی روند تغییر مالکیت های این روز نشان از آن دارد که معامله گران حقیقی ، خریدهای قابل توجهی در سهام گروه فلزی داشتند؛ به طوریکه خالص خرید حقیقی ها در این صنعت به بیش از 34 میلیارد تومان رسید.  البته حجم عمده این خریدها بر محور ملی مس ایران قرار داشت. «فملی» که از ابتدای مرداد ماه با نوسان مثبت و بازدهی بیش از 15 درصدی روبه‌رو شده، روز گذشته مورد توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفت؛ به طوریکه تغییر مالکیت 31 میلیارد و 200 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «فملی» صورت گرفت.

در این میان دو سهامدار عمده این شرکت اقدام به عرضه های قابل توجهی کردند؛ فروش 31 میلیون سهم مزبور از سوی سرمايه‌گذاری توسعه معادن وفلزات و همچنین واگذاری 20 میلیون سهم دیگر «فملی» توسط سرمايه گذاری آتيه انديشان مس از جمله این عرضه‌ها بود.

هر چند در این راستا انتشار گزارش عملکرد فعالیت دوره یک ماهه و همچنن صورت های مالی مناسب «فملی» برای دوره سه ماهه نخست سال، در افزایش خریدهای سهامداران حقیقی بی تاثیر نبود. ضمن اینکه توجه به خرید سهام گروه فلزی، از روز شنبه و به دنبال اخبار مربوط به راه اندازی بازار ثانویه ارزی، در این روند تاثیر زیادی داشت. حال باید روند خریدهای بازیگران بازار در روزهای آتی بررسی شود تا شاید دلیل دیگری نیز در این خریدها وجود داشته باشد.

در ادامه توجه به سهام گروه فلزی، خرید سهام فولاد مبارکه قرار داشت. به طوریکه خال خرید بیش از 4 میلیارد و 700 میلیون تومانی در کارنامه سهامداران خرد «فولاد» به ثبت رسید. «فنوال» نیز با خالص خرید بیش از 900 میلیون تومانی از دیگر نمادهای فلزی بود که حجم قابل توجهی از خرید را از سوی حقیقی ها تجربه کرد.

این در حالی است که در نماد فولاد کاوه جنوب کیش شاهد عرضه قابل توجه سهم از سوی معامله گر عمده بودیم. بر این اساس بنياد مستضعفان اقدام به عرضه 15 میلیون سهم «کاوه» کرد.

بازیگران بازار در جریان معاملات امروز به خرید سهام گروه پالایشی نیز توجه نشان داده و خریدهای مناسبی در نمادهای این گروه داشتند. در برخی نمادهای این گروه شاهد خرید از سوی سهامدار عمده و در برخی دیگر شاهد جمع آوری سهم از سوی سهامدار خرد بودیم. در صدر خریدهای معامله گران حقیقی ، تمایل به جمع آوری پتروشيمی شازند قرار داشت؛ به طوریکه بیش از 17 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «شاراک» منتقل شد.

سرمايه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان سهامدار عمده در «شاراک» عرضه سنگینی را در این نماد رقم زد. به طوریکه امروز 52 میلیون سهم را واگذار کرد. این حقوقی در جریان معاملات روز شنبه و چهارشنبه نیز عرضه هایی در نماد «شاراک» داشت. فروش 10 میلیون سهم درجریان معاملات روز شنبه و عرضه 80 میلیون سهم در جریان معاملات روز چهارشنبه از جمله این عرضه ها بود.

پتروشیمی خارک نیز با خالص خرید 3.8 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی ها در این بازار بود. پتروشیمی شیراز و پتروشیمی جم نیز از دیگر نمادهای شیمیایی بود که با استقبال از سوی سهامداران خرد همراه شد؛ به طوریکه هر کدام از دو نماد مزبور به ترتیب 680 میلیون تومان و 650 میلیون تومان نقدینگی را در مسیر پرتفوی سهامداران عمده به سبد سهام حقیقی ها جابجا کردند. در نماد «شیراز» شاهد خرید 4 میلیون سهمی از سوی شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد بودیم.

اما در مقابل سهامداران عمده به جمع آوری سهام پتروشیمی پارس تمایل نشان دادند. به طوریکه جابجایی بیش از 18 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «پارس» منتقل شد. در این میان سهامدار عمده شرکت یعنی شركت صنايع پتروشيمی خليج فارس اقدام به عرضه 3میلیون سهم «پارس» کرد.

پتروشیمی پردیس نیز دیگر نماد شیمیایی در این گروه بود که با خالص خرید 2.5 میلیارد تومانی از سوی سهامدار عمده همراه شد. «پترول» نیز با جابجایی بیش از 2 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامدار حقیقی به حقوقی روبرو شد. شركت سرمايه گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار 4.83 درصدی «پترول» اقدام به خرید 19 میلیون سهم مزبور کرد.

نمادهای پالایشی نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار روز یکشنبه بود. در صدر این گروه تمایل به خرید سهام پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تبریز قرار داشت. خالص خرید 4.2 میلیارد تومانی در نماد «شپنا» و خالص خرید 3.5 میلیارد تومانی «شبریز» از جمله خریدهای حقوقی ها بود.