چشم‌انداز قیمت طلا در روز چهارشنبه

12:12 - 1400/01/18
در پی افت مختصر شاخص دلار در روز جاری، قیمت طلا وارد محدوده مثبت شده اما میزان افزایش قیمت این محصول محدود است. در آستانه دیدار رئیس جمهور آمریکا و رئیس کمیسیون اروپا، معامله‌گران بازار ارز و فلزات قیمتی رویکردی محتاط را در پیش گرفته‌اند.
چشم‌انداز قیمت طلا در روز چهارشنبه

دنیای بورس- محمد نجفی: شاخص دلار در برهه کنونی با افتی 0/1 درصدی در سطح 94/59 واحد قرار گرفته است. ثبت رقم بهتر از انتظار در گزارش فضای کسب و کار آلمان، دلیل اصلی تزلزل شاخص دلار به حساب می آید. در پی افت ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مطرح جهان، تقاضا برای طلا از سوی استفاده کنندگان از ارزهای غیردلاری کمی افزایش یافته و همین امر رشد قیمت این محصول به همراه داشته است.

امروز قرار است رئیس کمیسیون اروپا به آمریکا سفر کند و ملاقات مهمی را با رئیس جمهور این کشور داشته باشد. تمرکز اصلی این ملاقات بر موضوع تعرفه های تجاری خواهد بود. وضع تعرفه وارداتی از سوی آمریکا بر فولاد و آلومینیوم تولید شده در اتحادیه اروپا و تهدید ترامپ به وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی در ماه‌های اخیر خشم مقامات اتحادیه را برانگیخته است. در آستانه دیدار ترامپ و یونکر، فعالان بازار ارز رویکردی محتاط را در پیش گرفته اند. در صورت عدم نزدیکی مواضع طرفین در دیدار امروز، یورو می تواند بیش از پیش زیر فشار قرار گیرد و همین امر نیز تقاضا برای طلا را کاهش خواهد داد. با این وجود احتمال دارد بخشی از سرمایه‌گذاران با وقوع این وضعیت به سوی دارایی‌های امنی مانند ین ژاپن، فرانک سوییس  و فلزات قیمتی حرکت کنند.

مطابق پیش‌بینی ارائه شده، روز گذشته قیمت طلا تا نزدیکی مقاومت 1226 دلار پیشروی کرد اما نتوانست از این مرز عبور کند. در چهارچوب زمانی روزانه هم اکنون قیمت نقدی طلا در حال تلاش برای تثبیت در سطوح بالاتر از میانگین موزون نمایی 5 روزه( 1227 دلار ) است. با این وجود کماکان این محصول در سطوح پایین‌تر از میانگین های 13 روزه (1233دلار) قرار گرفته و نسبت به ورود شاخص قدرت نسبی (RSI) به محدوده فروش هیجانی واکنش نشان داده و بار دیگر به سطوح بالاتر از 30 واحد بازگشته است. نوسانگر MACD نیز در حال شکستن خط سیگنال به سوی بالاست. بدین ترتیب امکان بازگشت روند چندان دور از انتظار نیست. در صورت تثبیت در سطوح بالاتر از میانگین 5 روزه، احتمال صعود قیمت تا میانگین 13 روزه وجود دارد. در ادامه مقاومت 1240 دلار پیش روی این محصول قرار دارد. درصورت تنزل به سطوح پایین‌تر از میانگین 5 روزه، احتمال کاهش قیمت تا حمایت‌های 1222 و سپس 1219 دلار وجود دارد.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1228/6 دلار، رشد قیمتی 3 دلاری را منعکس می کند. در بازار نقدی این محصول 4 دلار رشد کرده و در سطح 1228/5 دلار قرار گرفته است.