ایران موضوع دیدار ترامپ با پوتین

10:47 - 1400/01/18
پوتین روز ۱۶ ژوییه در هلسینکی فنلاند با ترامپ دیدار خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود تحولات سوریه یکی از محورهای این مذاکرات خواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است ترامپ در پی توافقی برای محدود ساختن حضور نظامی ایران در سوریه و به ویژه در نزدیکی مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. در عوض ترامپ از بشار اسد به‌عنوان رییس‌جمهوری قانونی سوریه حمایت خواهد کرد و روسیه را به‌عنوان قدرت نظامی غالب در سوریه به رسمیت خواهد شناخت و مقدمات خروج هزاران نیروی نظامی آمریکایی از بخش‌های شرقی و جنوبی سوریه را فراهم خواهد آورد.

دنیای اقتصاد: نشریه فارن‌پالیسی در مقاله‌ای موقعیت ترامپ در برابر پوتین را در آستانه این مذاکرات بررسی کرده است و ادعا می‌کند ترامپ از موضع ضعف به این مذاکرات وارد خواهد شد و پوتین هرگز اتحاد ارزشمند خود با ایران را معامله نخواهد کرد. بشار اسد در ماه‌های اخیر با حمایت نظامی روسیه و یاری مستشاران ایرانی کوشیده است مناطق غربی کشور را از کنترل نیروهای شورشی خارج کند.

این نواحی، مناطق امن چهارگانه موسوم به «نواحی کاهش تنش» را هم دربرمی‌گیرند. بنا بود در این مناطق آتش‌بس برقرار شود و با رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این مناطق، شرایط لازم برای پایان مناقشات و استقرار دولت سوری فراهم شود. اما بنا بر ادعای فارن‌پالیسی در طول یک سال گذشته شرایط در این مناطق چهارگانه طبق توافق پیش نرفته است.

طرف‌های حاضر در سوریه بارها به این مناطق حمله کرده‌اند و آمریکا هم تنها به ابراز نگرانی اکتفا کرده و جز یک حمله محدود و موردی در ماه آوریل از هرگونه واکنش عملی اجتناب کرده است. با توجه به سابقه موضوع بعید به نظر می‌رسد که پوتین حاضر شود تنها به این خاطر که ترامپ حاکمیت بشار اسد را به رسمیت بشناسد و به پیروزی روسیه در مناقشات سوریه اذعان کند، اتحاد ارزشمند خود با ایران را خدشه‌دار کند.

حقیقت آن است که در سه سال اخیر روسیه توانسته است برتری خود را در منطقه شمالی خاورمیانه بر آمریکا اثبات کند و به کرات این برتری را در آمار و ارقام و در تیزبینی استراتژیک نشان داده است. در این‌جا باید به شکست سیاسی آمریکا در منطقه جنوب سوریه نیز پرداخت.

سال گذشته آمریکا دوشادوش روسیه و اردن در مذاکراتی حضور داشت که به تشکیل این مناطق چهارگانه امن منجر شد. پوتین و ترامپ در حاشیه اجلاس جی-۲۰ در آلمان با هم دیدار کردند و بنا شد دو کشور برای گسترش همکاری و پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تلاش کنند.

منطقه جنوب غربی سوریه به‌دلیل نزدیکی به مرزهای اردن و سرزمین‌های اشغالی برای آمریکا اهمیت ویژه‌ای دارد. این مناطق تحت کنترل نیروهای شورشی است که مدت‌ها از حمایت آمریکا برخوردار بوده‌اند. در طول سال گذشته این مناطق اغلب آرام بودند و بشار اسد هم توانست تمام نیروی خود را برای مقابله در سایر مناطق بسیج کند، اما پس از آزادسازی این مناطق، ارتش سوریه تلاش خود را برای بازپس‌گیری مناطق جنوب‌شرقی آغاز کرد.

تفصیل گزارش را اینجا بخوانید.

در همین رابطه نیز بخوانید:

موضوع گفت‌وگوی دیدار ترامپ و پوتین

واقعیت روابط تهران-مسکو/ بهمن شعیب (روزنامه ایران)

سفر همزمان عراقچی و هیات آمریکایی به هند

اظهارات عادل الجبیری علیه ایران

با روسیه پوتین می‌توان کار کرد

احتمال معافیت برخی کشورها از تحریم‌های نفتی ایران

راهکارهای توسعه تجارت ایران با اروپا

اروپا توان سازوکار مستقل برای تجارت با ایران را دارد/ رضا نصری (روزنامه ایران)

مذاکره سري عربستان و انصارالله با وساطت ايران