استقبال برای خرید سهام غول پتروشیمی

در جلسه عرضه اولیه «پارس» چه گذشت؟

10:31 - 1400/01/18
عرضه اولیه ۵ درصد از سهام پتروشیمی پارس سرانجام پس از صحبت‌های موجود در خصوص تاخیر و حتی شایعات لغو واگذاری، صورت گرفت. به این ترتیب بزرگترین شرکت پتروشیمی کشور با کشف قیمت 2400 تومانی، بورسی شد.
در جلسه عرضه اولیه «پارس» چه گذشت؟

در این عرضه شاهد شکستن مجدد رکوردها بودیم. مشارکت بالای سهامداران، خرید از سوی 182 هزار نفر و در نهایت تخصیص 1898 سهم معادل تقریبی 4.5 میلیون تومان به هر کد معاملاتی از جمله این موارد بود. همچنین با عرضه اولیه این شرکت در بورس تهران تعداد شرکت‌های فعال در این بازار به 326 شرکت رسید و به ارزش بازار نیز 14هزار و 400 میلیارد تومان افزوده شد.

در راستای عرضه اولیه «پارس» امروز شاهد برگزاری جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت و همچنین مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس بودیم.

در این جلسه روح‌الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اموراعضا شرکت بورس به ارائه توضیحاتی در خصوص دلیل تاخیر در روند عرضه پرداخت و گفت: عاملي كه سبب شد عرضه كمي به تعويق بیفتد، درخواست سازمان بورس بود. به‌طوری‌که سازمان خواهان این موضوع بود تا در خصوص بند حسابرس جهت نگهداري حداكثري سود در حساب‌هاي شركت و تقسيم باقيمانده سود در مجمع شفاف‌سازی شود.

وی ادامه داد: پتروشیمی پارس نیز این موضوع را پذیرفت و با اعلام نامه شفاف‌سازی بر سایت اطلاع‌رسانی کدال سیاست تقسیم سود خود را از 90 درصد به 80 درصد کاهش داد. به این ترتیب مشکل مزبور مرتفع شد.

حسینی مقدم در ورود پتروشیمی پارس به بازار سهام را عاملی در سبب افزایش ارزش بازار دانست و گفت: از آنجا که سهامداران عمده «پارس» خود بورسی هستند، حفظ نقدینگی در بازار صورت خواهد گرفت.

رشد ارزش شرکت

مسعود حسنی مدیرعامل پتروشیمی پارس نیز در ادامه به ارائه توضیحاتی در خصوص شرکت پرداخت و گفت: ظرف مدت کوتاهی ارزش «پارس» از ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که تمام برنامه ریزی‌ها در جهت حفظ منافع سهامداران شرکت خواهد بود، گفت: تلاش داریم تا نقدینگی کسب شده از سوی سهامداران به تولید واقعی و رشد اقتصاد کشور برسد.

حسنی ادامه داد: سهامداران با سرمایه‌گذاری در این شرکت به جای خرید ارز و سکه در یکی از سودده‌ترین پتروشیمی‌های ایران سهیم می‌شوند.

نگاهی به جایگاه «پارس» در میان رقبا

در ادامه علی حسینی معاون برنامه ریزی هلدینگ خلیج فارس نیز جزئیاتی در خصوص ارزش شرکت، فروش، صادرات و جایگاه پتروشیمی پارس در میان رقبا گفت: بطور کلی میزان تولید LPG در ایران بالغ بر 8 میلیون تن است که حدود 4.5 تا 5 میلیون تن را شرکت گاز و 3 تا 3.5 میلیون تن دیگر توسط پتروشیمی‌ پارس، بندر امام و خارک تولید می‌شود.

وی در ادامه با اظهار این مطلب که «پارس» حدود 40 درصد ظرفیت تولید LPG را دراختیار دارد،گفت: همچنین بالای 95 درصد تولید استایرن منومر متعلق به پتروشیمی پارس است.

حسینی ادامه داد: پتروشیمی پارس در تولید استایرن منومر هم با اشاره به اینکه طرح‌های پایین دستی به بهره‌برداری رسیده، سهمی بیش از 95 درصد به عنوان بزرگترین فروشنده داخلی و خارجی دارد.

وی در مورد نرخ فروش استایرن منومر نیز گفت: این محصول فعلا با نرخ فروش بورس کالا عرضه میشود. بنابراین فعلا فروش با دلار آزاد انجام نمی‌پذیرد اما درصورت اخذ مجوز از ظرفیت شرکت استفاده خواهد شد.

به گفته حسینی، قیمت گذاری و عرضه «پارس» براساس دلار 4200 تومانی بوده، اگر این دلار از بین رفته یا فروش افزایش پیدا کند، این منفعت با سهامداران تقسیم می‌شود.

دلیل وقفه از نگاه مدیران شرکت

حسینی در ادامه به بررسی دلیل این تاخیر در عرضه پرداخت و گفت: با توجه به اندازه این شرکت که دومین عرضه بزرگ تاریخ بورس با افزایش 15 میلیارد تومان به حساب می‌آید، طبیعی است که مشکلات اداری که از ابتدای پروسه عرضه با ما بوده، پیش بیاید. همه گونه تعهدات مبنی بر شفافیت ازجمله انتشار صورت‌های مالی زیرمجموعه داده شده تا عرضه سودآورترین شرکت هلدینگ خلیج فارس به نحو مطلوب انجام شود.

نگاهی به بازارگردان

وی درباره سیاست تقسیم سود، بازارگردانی و عرضه مجدد گفت: سیاست تقسیم سود 90 درصدی در صورت‌های مالی که به پیشنهاد هیات مدیره صورت گرفته، باتوجه به آثار بندهای گزارش حسابرس به 80 درصد تغییر یافته که پس از گذشت دو هفته از برگزاری مجمع سالانه، سود نقدا تقسیم می‌شود.

حسینی در ادامه تاکید کرد: طبق قوانین بورس دستور تاسیس صندوق بازارگردانی داده شده که تا زمان انجام، دو شرکت مدبران اقتصاد و هامون سپاهان از شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز پارسیان وظیفه بازارگردانی سهام گروه را انجام خواهند داد. همچنین برنامه‌ای برای عرضه 5 درصد مازاد نداریم.

به گفته حسینی، جلوگیری از خام فروشی ، برنامه‌های جدی برای مقابله با تحریم‌ها و تامین مالی مناسب از طریق ورود ارز مناسب حاصل از صادرات از جمله اولویت‌های بعدی «پارس» خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی هلدینگ خلیج فارس در معافیت مالیاتی نیز گفت: تخفیف مالیاتی «پارس» از زمان بهره‌برداری ۲۰ سال است، در نتیجه تا سال ۱۴۰۲ معاف از مالیات هستیم.

عرضه‌های دیگر «فارس» در راه است

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: پتروشیمی پارس از لحاظ تولید، صادرات و سودآوری از بهترین شرکت‌های پتروشیمی است. به این ترتیب «پارس» یکی از مطلوبترین عرضه‌های سال جاری خواهد بود.

وی در ادامه افزود: همانطور که گفته شد امسال «فارس» خبرهای مثبت و برنامه‌های توسعه‌ای در دست دارد. حداقل دو شرکت تابعه دیگر هلدینگ را امسال عرضه خواهیم کرد.