فرجام تحریم‌ها علیه ایران چه می‌شود؟

09:46 - 1400/01/18
تحریم‌ها اگر چه هنوز آغاز نشده اما به باور ناظران تاثیر آن را می‌توان عرصه‌های مختلف احساس کرد اما موفقیت این سیاست به مولفه‌های دیگری وابستگی دارد.

 دنیای اقتصاد:‌ حدود دو ماه از ۸ مه ‌۲۰۱۸ می‌گذرد و متاسفانه برجام هنوز از کما خارج نشده است. به‌رغم موضع شفاف طرف ایرانی درخصوص مهلت اروپا برای حفظ برجام از همان روزهای اول، تاکنون به جز طرح برخی مواضع سیاسی، اقدام خاص دیگری را از سوی اروپایی‌ها که بتواند نظر طرف ایرانی را جلب کند، شاهد نبوده‌ایم. تلاش‌های آمریکا رو به افزایش است و هرچند که اجلاس اخیر اوپک نتیجه‌ای باب میل ایران را داشت، اما فشارهای آمریکا بر مشتریان نفت ایران بیشتر شده و سعی دارد منابع درآمدی ما را محدود کند. کاخ سفید از متحدان خود خواسته ماه نوامبر خرید نفت ایران را متوقف کنند و برای تحقق آن، عربستان سعودی را تشویق به افزایش تولید می‌کند.

سیاستی که قطعا با همکاری و مناسبات بیشتر با کشورهای منطقه قابل‌شکست خواهد بود. در این بین یکی از مهم‌ترین ابزارهای دولت برای مقابله با تحریم‌ها، تصویب الحاق کشور به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) است که در راهروهای مجلس به مشکل برخورده است. واقعیت این است که عدم تصویب این قانون، بهانه‌ای است برای شرکت‌های اروپایی که قرار گرفتن ایران در لیست سیاه را عامل خروج خود اعلام کنند و باید دید که آیا دولتمردان از تمدید ۴ ماهه تعلیق اقدامات متقابل چگونه استفاده خواهند کرد.

اگرچه تحریم‌های اقتصادی جدید آمریکا در قالب تحریم‌های ثانویه آغاز نشده، اما این امر تاثیر خود را در فضای سیاست، اقتصاد و جامعه ایران به‌جا گذاشته است.تجربه سال‌های قبل در زمینه تحریم نشان می‌دهد تنها در صورتی این سیاست موفق خواهد بود که اجماعی جهانی برای تحقق آن شکل گیرد. اینکه اروپایی‌ها در دور جدید تحریم‌های آمریکا تا چه حد با رئیس‌جمهوری این کشور همراهی خواهند کرد هنوز در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بررسی آینده برجام و تحریم‌ها را با هم مرور کنیم:

4 مولفه تعیین کننده/ رحمان قهرمان‌پور

گزینه‌های جایگزین برجام/ ابراهیم متقی

تحلیل بحران در سه لایه/ سعید شکوهی استادیار

همچنین در همین رابطه بخوانید:

سرانجام روابط ایران با آمریکا/ شیرین هانتر (روزنامه دنیای اقتصاد)

دستور کار سفر اروپایی روحانی/ داوود هرمیداس باوند (روزنامه شرق)

رمزگشایی تهدید نفتی روحانی

تعهد استرالیا به برجام

واکنش ظریف به دستگیری یک دیپلمات ایرانی

دیدار نماینده جدید ایران در آژانس با امانو

آمریکا در حال بررسی سپاه در لیست گروه‌های تروریست

گفت‌گوی ظریف و لاروف درباره سوریه

لغو سفر شینزو آبه به ایران

آمادگی سپاه برای مقابله با حملات احتمالی آینده