بازیگران بورس (سه‌شنبه 12 تیر)

تمرکز حقوقی‌ها روی خرید « بترانس »

09:41 - 1400/01/18
حقوقی‌ها امروز در دادوستدها شروع به جمع‌آوری سهام نیروترانس کردند. همسو با رفتار حقوقی‌ها، حقیقی‌‌ها خریدهای پرحجم خود را در دو نماد گل‌گهر و پتروشیمی شازند متمرکز کردند.
تمرکز حقوقی‌ها روی خرید « بترانس »

دنیای بورس: معامله گران حقیقی در جریان دادوستد روز سه شنبه ، استراتژی خود در نقش خریدار را حفظ کرده و توانستند روند تغییر مالکیت خود را به سمت خود حفط کنند. بر این اساس در دومین روز متوالی شاهد خالص خرید مثبت سهامداران خرد بازار بودیم. این امر سبب شد در نهایت تغییر مالکیتی در حدود 12 میلیارد و 500 میلیون تومان در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی ثبت شود.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

بررسی جزئیات خرید و فروش های صورت گرفته در معاملات امروز نشان از خریدهای پرحجم سهامداران خرد در دو نماد گل گهر و پتروشیمی شازند دارد؛ به طوریکه خالص خرید به ثبت رسیده در هر کدام از این دو نماد به بیش از 12 میلیارد تومان رسید.

نماد معاملاتی گل گهر در حالی روز گذشته پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه خود درپنجشنبه گذشته بازگشایی شد که نه تنها نوسان مثبت بیش از 7درصدی را تجربه کرد ، بلکه تاثیر مثبت بیش از 300 واحدی در رشد شاخص کل بورس برجای گذاشت. «کگل» که در مجمع خود تقسیم سود 65 تومانی به ازای هر سهم را تصویب کرده بود، معاملات پرحجمی را در بازار امروز تجربه کرد.

به این ترتیب با خرید 77درصدی سهام مزبور توسط سهامداران حقیقی ، در نهایت تغییر مالکیت 12 میلیارد و 500 میلیون تومانی در کارنامه سهامداران خرد «کگل» به ثبت رسید. البته اخبار مثبت مطرح شده در مجمع گل گهر در خریدهای مزبور بی تاثیر نبود. در گزارشی تحت عنوان «خط تولید جدید فولاد با شراکت 3 بورسی» مهمترین موارد مطرح شده در مجمع «کگل» منتشر شده است.

همانطورکه عنوان شد نماد معاملاتی پتروشیمی شازند نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بازار بود. به طوریکه خالص خرید 12 میلیارد و 400 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی «شاراک» به سبد سهامداران حقیقی این شرکت منتقل شد. در این رابطه عرضه های سنگین حقوقی های «شاراک» بی تاثیر نبود؛ به طوریکه 50 میلیون سهم این شرکت از سوی شركت سرمايه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان سهامدار عمده «شاراک» به فروش رفت. این حقوقی به رغم عرضه قابل توجه مزبور ، همچنان جایگاه سهامداری عمده در این نماد را حفظ کرد.

در حال حاضر 52.21 درصد از سهام پتروشیمی شازند را در اختیار دارد. همچنین شركت سهامی بيمه ايران دیگر سهامدار عمده شرکت نیز امروز 4 میلیون سهم «شاراک» را عرضه کرد. در این راستا «دنیای بورس» در گزارشی تحت عنوان «علت صف‌نشینی بازار سهام چیست؟» به بررسی برآوردی از سودآوری «شاراک» در فصل بهار پرداخته شده است.

به این ترتیب با خریدهای پرحجم صورت گرفته در دو نماد مزبور، خالص خرید ثبت شده در گروه شیمیایی به بیش از 36 میلیارد تومان و در گروه معدنی به 24 میلیارد تومان رسید.

همچنین در این روز معامله گران حقیقی به جمع آوری سهام هلدینگ خلیج فارس نیز تمایل نشان داده و خالص خریدی در حدود 8 میلیارد تومان را در این نماد ثبت کردند.

البته سهامداران خرد بازار به خرید سهام گروه فلزی نیز تمایل نشان داده و در مجموع تغییر مالکیت بیش از 20 میلیارد تومانی نقدینگی را در این صنعت ثبت کردند. در راس این خریدها، تقاضا برای جمع آوری سهام فولاد مبارکه اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش قرار داشت. بر این اساس خالص خرید حقیقی ها در نماد «فولاد» معادل 7.6 میلیارد تومان بود. در این میان شركت توسعه سرمايه رفاه به عنوان سهامدار 7.18 درصدی «فولاد» اقدام به فروش 3.3 میلیون سهم این شرکت کرد.

در نماد «کاوه» نیز شاهد خروج 7.4 میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران عمده شرکت به سبد سهامداران خرد آن بودیم. در این راستا سهامداران عمده «کاوه» عرضه های متعدد و پرحجمی را تشکیل دادند. فروش 20 میلیون سهم از سوی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی ، 15 میلیون سهم از سوی شركت مادرتخصصی مالی وسرمايه گذاری سينا و 10 میلیون سهم از سوی شركت مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن از جمله فروش های حقوقی «کاوه» در این بازار بود.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی سهامداران عمده نشان از تمایل این گروه به جمع آوری سهام نیروترانس دارد. در حالی روند خریدهای صورت گرفته در این نماد با حجم بسیار بالایی دنبال شد که در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «بترانس» به بیش از 2.2 میلیارد تومان رسید.

همچنین حقوقی ها خرید سهام قندی ها را نیز در اولویت قرار داده و خالص خرید بیش از یک میلیارد تومانی را در این صنعت ثبت کردند. در راس این خریدها ، تقاضا برای جمع آوری سهام قند نیشابور قرار داشت که با جابه‌جایی 970 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «قنیشا» همراه شد.

در میان نمادهای گروه رایانه نیز بیشترین خرید حقوقی بر محور نماد «سپ» قرار داشت. به این ترتیب خالص خرید 750 میلیون تومانی در نماد مزبور از سوی حقوقی های بازار را شاهد بودیم. در این میان شركت توسعه سرمايه گذاری سامان به عنوان سهامدار درصدی «سپ» اقدام به خرید 530 هزار سهم مزبور کرد.