مجمع سالانه داروسازی شهید قاضی برگزار شد

طرح‌های « دقاضی » در دو سال آینده

09:13 - 1400/01/18
داروسازی شهید قاضی در میان سهامداران خود از میانگین افزایش 10 درصدی داروها خبر داد. بر مبنای صحبت‌های ارایه شده شرکت در طرح توسعه خود در دو سال آینده افزایش تولید سرم و ویال را در نظر دارد. «دقاضی» البته به دنبال تصویب افزایش سرمایه و نیم نگاهی هم به ورود به بازار پایه (ب)‌ فرابورس در سال جاری هم دارد.
طرح‌های « دقاضی » در دو سال آینده

تاریخ مجمع: سه‌شنبه 4 تیرماه سال 97

درصد حضار: 95 درصد

اعضای هیات رییسه:

آقای رضوانی‌فرد (رئیس مجمع- مدیرعامل سرمایه‌گذاری دارویی تامین)

آقای ملک‌‌وند (ناظر اول- نماینده لابراتوارهای رازک)

آقای امیرافضل (ناظر دوم- نماینده سرمایه‌گذاری غدیر)

آقای باباپور (دبیر- مدیر مالی)

آقای باسمنجی (مدیرعامل)

تقسیم سود: 210 تومان از 254.3 تومان سود محقق شده معادل 83 درصد.

گزارش هیات مدیره

1- مدیرعامل به ریسک‌های پیش روی شرکت از جمله افزایش تخفیفات به دلیل افزایش رقابت در بازار با توجه به اجرای طرح‌های توسعه توسط شرکت‌های سازنده سرم اشاره کرد و گفت صادرات سرم‌های تولیدشده هم به خاطر  وزن سنگین و قیمت پایین چندان سودمند نیست. همچنین سرم‌سازی شیراز هم امسال وارد بازار رقابتی شده است.

2- برای دوره 6 ماهه منتهی به 29/12/1396 فروش 85 میلیارد تومانی و سود 33 میلیارد تومانی پیش‌بینی شده بود که فروش 85 میلیارد تومانی با سود خالص 34 میلیارد تومانی محقق گردید. فروش شرکت با دو دوره 6 ماهه گذشته مقایسه و نشان داده شد که فروش همواره روند رشدی داشته است.

3- عمده پخش‌کننده‌های محصولات دقاضی متعلق به گروه تیپیکو و شفادارو سهامداران عمده شرکت هستند. بخاطر وضعیت نامناسب بودجه دولت بدهی‌های جاری از رقم کمتر از 100 میلیارد تومان در سال 1395 به بیش از 150 میلیارد تومان در سال 1396 رسید. دوره وصول مطالبات در سال 1396 به 395 روز رسید که در سال گذشته 451 روز بود. (یکی از سهامداران به این تناقض اشاره کرد که چرا با وجود کاهش دوره وصول مطالبات، رقم مطالبات رشد شدیدی کرده است. رییس جلسه این تناقض را تایید کرد و گفت جوایز و تخفیفات اخیرا به کمتر از 5 درصد کاهش یافته اما دوره وصول مطالبات تغییری نکرده است).

4- تعداد 14 پرونده جامع دارویی برای اخذ پروانه ارسال شد یا در مرحله اخذ مجوز اولیه است. 8 گواهینامه جهت اخذ مجوز صادرات به وزارت بهداشت ارسال شد. همچنین 4 پرونده داروی دامی برای اخذ پروانه به سازمان دامپزشکی ارسال شد. آمپول خوراکی سوکروز 24 درصد در حجم 5 میلی‌لیتر که ضد درد نوزادان است برای اولین بار در ایران تولید و تا یک ماه آینده وارد بازار خواهد شد. در نیمه دوم سال 1396 دو محصول جدید استامینوفن یک گرم در  100 میلی‌لیتر و برم هگزین 3/0 درصد در 100 میلی‌لیتر به تولید انبوه رسید و به بازار ارائه گردید.

5- ماشین‌آلات و تجهیزات دستگاه سرم پرکنی 500 سی‌سی با سرمایه 10 میلیارد تومان از پروژه‌های در دست اجرا تا پایان سال 1397 است. چند پروژه دیگر برای بهبود GMP هم به سرمایه‌گذاری نیاز دارند که البته با توجه به تغییرات ارز ممکن است مبالغ آن نیاز به بازنگری داشته باشد.

6- افزایش سرمایه شرکت در جریان است تا سرمایه از 5/13 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته در یک مرحله به 40 میلیارد تومان برسد.

7- صادرات شرکت در دوره 6 ماهه مورد گزارش به عراق به میزان 440 میلیون تومان بود که در دوره 12 ماهه قبل 680 میلیون تومان بود.

8- برای سال 1397 فروش 155 میلیارد تومانی پیش بینی شده که در 3 ماهه با پوشش 37 درصدی معادل حدود 60 میلیارد تومان عملکرد خوبی داشته ایم.

9- ظرفیت قابل دسترسی برای تولید انواع محلول‌های تزریقی در داروسازی شهید قاضی 5/27 میلیون لیتر است که طی دوره‌های اخیر بالاترین میزان تولید عملی  22 میلیون لیتر بوده است. امیدواریم در سال‌های آینده به ظرفیت اسمی نزدیک شود. دقاضی از نظر فروش ریالی سالانه رتبه 26 در بین تمام شرکت‌های داروسازی را کسب کرد و در بین شرکت‌های تولیدکننده سرم تزریقی رتبه اول را به دست آورد.

گزارش حسابرس: مقبول (بدون بند شرط)

بند 2-6 (بند بازرس) تعیین تکلیف سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت آذرسنتز باکو به نتیجه نرسیده است.

مدیرعامل گفت سرمایه‌گذاری مزبور حدود 60 میلیون تومان است که رئیس جلسه تکلیف کرد تا سال آینده حتما تعیین تکلیف گردد.

پرسش و پاسخ

1- افزایش نرخ برای سال 1397 در نظر دارید؟ به ویژه قیمت ارز چه تاثیری بر افزایش نرخ شما دارد؟

پاسخ: ظاهرا قرار است مواد اولیه دارو با دلار 4200 تومان و مواد بسته‌بندی با دلار نرخ دیگر (که شنیده شده 6500 تومان است ) وارد شود. تامین ارز 4200 تومان تاکنون به سختی اما انجام شده است. برای برخی از محصولات 30 تا 40 درصد افزایش نرخ گرفته‌ایم اما میانگین 10 درصد برای همه محصولات داشته ایم.

2- درباره طرح توسعه توضیح دهید.

پاسخ: طرح‌های توسعه برای تولید 20 میلیون لیتر سرم و 8 میلیون ویال در نظر است که نیاز به خریداری ماشین‌آلات داشته و طی دو سال آینده برنامه‌ریزی شده است. در صورت اجرا اثر خود را در اواخر سال 1398 بر صورتهای مالی شرکت خواهد گذاشت.

3- آیا تحریم‌ها سبب اخلال در ورود مواد اولیه خواهد شد؟

پاسخ: در تحریم‌های قبلی که بسیار شدید بود شرکت دچار مشکل نشد. مدیرعامل به سهامداران اطمینان داد که نگرانی از این بابت وجود ندارد. مواد اولیه پلیمری گرچه امکان تولید در داخل دارند اما برای پتروشیمی های داخلی چندان سودده نیستند. البته در صورت اعمال تحریم می‌توان در داخل تولید کرد.

4- روند ورود شرکت به بازار اصلی فرابورس یا بازار بورس در چه مرحله‌ای است؟

پاسخ: نماینده بورس گفت دقاضی با توجه به وضعیت شفافیت فعلی می‌تواند  خودکار به بازار پایه ب یا حتی بازارهای فرابورس وارد شود. البته برای ورود به بورس سرمایه 100 میلیارد تومانی نیاز است، اما تا شهریور ماه 1397 به بازار پایه ب خواهد رفت.

5- آیا هزینه حمل‌ونقل داخلی سبب عدم صرفه جابجایی محصولات شرکت نمی‌شود؟ امکان ایجاد کارخانه‌ای در شرق کشور را دارید؟

پاسخ: هزینه جابه‌جایی در داخل کشور با توجه به نرخ پایین انرژی در مقایسه با حمل‌ونقل در صادرات چندان زیاد نیست. سرم‌سازی ثامن نیاز بخش شرقی کشور را تامین می‌کند.

6- میزان تولید داروهای دامی نسبت به کل داروها چیست؟

پاسخ: حدود 3 تا 4 درصد تولید فعلی در زمینه داروهای دامی و تعداد پروانه‌های فعلی داروهای دامی ما 10 عدد است. گرچه اولویت اصلی ما تولید داروی انسانی است اما در برنامه‌های آینده قصد داریم آن را به 30 عدد برسانیم و سهم فروش 10 درصدی را به داروهای دامی اختصاص دهیم.

7- مواد اولیه وارداتی چه نسبتی در بهای تمام شده دارد؟

پاسخ: 60 درصد از مواد اولیه داروها وارداتی است. در سال 1396 از چین 20 میلیون یوآن و از کره 60 هزار وون واردات داشتیم.

8- خارج شدن برخی از داروها از شمول بیمه چه تاثیری روی فروش شما دارد؟

پاسخ: برخی از داروهای OTC (بدون نسخه) از شمول بیمه خارج شده‌اند و آن هم شامل بیماران بستری در بیمارستان یا کودکان نمی‌شود که عمده محصولات ما در همین محدوده هستند.

9- آیا ملاحظات GMP بر روی بودجه شما تاثیر خواهد گذاشت؟

پاسخ: پیش بینی یک یا دو ماه توقف تولید به خاطر ملاحظات GMP را در بودجه داریم، اما با تلاش شبانه‌روزی بودجه سالانه را محقق خواهیم کرد.

10- چرا بازار تاجیکستان را از دست دادید؟ حاشیه سود صادراتی چقدر است؟

پاسخ: کارخانه سرم‌سازی در تاجیکستان به بهره‌برداری رسید که نیاز دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان را تامین می‌کند. برای برخی از محصولات رقابتی که امکان توسعه صادرات وجود دارد، نیاز به ثبت دارو در مقصد صادراتی است که زمانبر می‌باشد. برنامه شرکت تمرکز بر روی صادرات اقلام کم‌حجم و با قیمت بالا برای کشورهای دور مانند آسیای جنوب شرقی می‌باشد.

11- چرا با وجودیکه در 6 ماهه دوم سال 1396 به فروش 85 میلیارد تومانی دست یافته اید، فروش سال 1397 را 155 میلیارد تومان در نظر گرفته‌اید؟

پاسخ: با توجه به توقف تولید حدود 75 روزه برای بهسازی خطوط تولید، فروش 155 میلیارد تومانی پیش‌بینی کرده‌ایم. این بهسازی به خاطر الزام به دریافت گواهینامه GMP هست.

 «دقاضی» به روایت اعداد

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 3/254 تومان

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم 210 تومان

هزینه‌های مالی به ازای هر سهم (6/1) تومان

سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم 320 تومان که 210 تومان آن تقسیم شد.

حاشیه‌های مجمع

- مدیرعامل از آقای علیپور مدیرعامل قبلی که در یک مجموعه بزرگ‌تر مسوولیت بزرگ‌تری را به عهده گرفته‌اند یاد کرد و گفت دوره مورد گزارش عمدتا با مدیریت وی بوده است.

- رئیس جلسه با توجه به محدودیت‌های تیپیکو برای پرداخت پاداش به اشخاص حقیقی عضو هیئت مدیره پاداشی تصویب نکرد، اما به درخواست نماینده سرمایه گذاری غدیر حق حضور اعضای هیات مدیره غیرموظف افزایش یافت. نهایتا رییس جلسه خواست تا این افراد بایستند و مورد تشویق حضار قرار گیرند.

نماینده سرمایه‌گذاری غدیر گفت دریافتنی‌های شرکت بیش از 10 برابر سرمایه و 4 برابر سود خالص شرکت است و بدهی شرکت‌های پخش گروه تیپیکو هم معادل فروش چند ماه شرکت است.

- رئیس جلسه در ابتدای مجمع با توجه به آذری بودن شرکت خواست از حضار در سالن برگزاری مجمع با چای پذیرایی شود که البته نشد!ژ

- داروسازی شهید قاضی (قاضی) در سال 1363 توسط سازمان صنایع ملی ایران تاسیس و در سال 1369 به بهره‌برداری رسید. سهامدار عمده این شرکت تولیدکننده فرآورده‌های تزریقی (عمدتا سرم) دامی و انسانی در حال حاضر سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) است.