قیمت سرب کاهش می‌یابد؟

09:03 - 1400/01/18
با وجود فشار قابل ملاحظه‌ای که در هفته های اخیر بر بازار فلزات پایه وارد شد، سرب کاهش قیمتی کمتر از سایر محصولات معاملاتی در این بازار را پشت سرگذاشت. علت اصلی این امر را باید در تغییر عوامل بنیادی بازار این محصول در چین جستجو کرد.
قیمت سرب کاهش می‌یابد؟

در پی بالا گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین، بازار فلزات از هفته دوم ماه ژوئن زیر فشار شدیدی قرار گرفت به گونه ای که قیمت مس بیش از 8 درصد کاهش یافت و آلومینیوم نزدیک به 7 درصد ارزان شد. همچنین قیمت روی 11 سقوط کرد. در این میان میزان افت قیمت سرب به شدت دیگر محصولات معاملاتی بازار لندن نبود و قیمت این محصول در دوره مذکور 5 درصد پایین آمد.

اصلی‌ترین علت این روند را می توان در کمبود عرضه سرب در بازار چین جستجو کرد امری که تقاضا برای این محصول را در بازار وارداتی افزایش داد. دولت چین دور جدیدی از بازرسی‌های زیست محیطی  از صنایع آلاینده این کشور را درماه ژوئن آغاز کرد و در این میان صنعت تولید سرب (اولیه و ثانویه) زیر ذره بین تیم‌های بازرسی قرار گرفت. به تبع این امر تولید در بسیاری از پروژه های معدنی و واحدهای بازیافتی به حالت تعطیل درآمد و یا نرخ تولید در این واحدها کاهش یافت. همین امر نیز سطح عرض را در بازار چین محدود کرد.

در این میان موسسه تحقیقاتی بازار فلزات شانگهای در گزارشی از اتمام روند بازرسی‌ها در برخی از استان‌های چین از جمله استان هنان، هبی، آنهویی و جیانگشی خبر داد. بر اساس گزارش این موسسه، تعدای از واحدهای تولیدث ثانویه در روزهای اخیر روند تولید خود را از سرگرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود واحهدای باقی‌مانده نیز تا پایان این هفته به چرخه تولید بازگردند چرا که به صورت رسمی تیم های بازرسی باید در انتهای ماه ژوئن این استان ها را ترک کنند. در این میان خبری از واحدهای تولید سرب اولیه منتشر نشده اما به نظر می رسد با اتمام بازرسی‌ها ، این واحدها نیز فعالیت خود را از سرگیرند.

بدین ترتیب انتظار می‌رود در ماه جولای واحدهای تولید سرب  در چین رفته رفته ظرفیت تولید خود را بالا ببرند و سطح عرضه به بازار داخلی را افزایش دهند امری که می تواند قیمت این محصول را زیر فشار قرار دهد. البته باید به این نکته توجه داشت که در هفته‌های آغازین بازگشت واحدهای تولیدی به مدار، تقاضا از سوی مصرف کنندگان به منظور تجدید موجودی انبار بالا خواهد بود اما رفته رفته با متعادل شدن بازار، می‌توان منتظر افت قیمت سرب بود.