بازیگران بورس سه‌شنبه (5 تیر)

زمین بازی در اختیار حقوقی‌ها

08:58 - 1400/01/18
پس از 9 روز مداوم، بالاخره برتری حقیقی‌ها در موقعیت‌های خرید سهام پایان یافت و حقوقی‌ها با تغییر زمین بازی توانستند بیشترین خرید‌ها را به ثبت رسانند.
زمین بازی در اختیار حقوقی‌ها

دنیای بورس: معاملات امروز بورس تهران در حالی با توقف روند صعودی شاخص و استراحت این نماگر همراه شد که شاهد تغییر مسیر مالکیت‌ها به سمت معامله‌گران حقوقی بودیم.

بر این اساس سهامدار عمده پس از 9 روز تداوم برتری خرید حقیقی‌ها، توانستند زمین بازی را به سمت خود تغییر داده و خالص خریدهای خود را مثبت کنند؛ به این ترتیب در جریان معاملات امروز بیش از 116 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تغییر مالکیت یافت.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

الف) فلزات اساسی: بررسی جزییات این جابه‌جایی‌ها نشان از آن دارد که بیشترین خریدها در گروه فلزات اساسی بود. این گروه که در روزهای اخیر از صنایع مورد توجه سهمداران خرد بازار بود، حال با تغییر سهامداران روبه‌رو شد. حال بیشترین خالص خرید سهامداران با حجمی بالغ بر 47 میلیارد تومان در این صنعت شکل گرفت که همچنان بیشترین خریدها بر مدار فولاد مبارکه است.

«فولاد» که در روزهای گذشته خریدهای پرحجمی را از سوی سهامداران خرد تجربه کرد، حال در کانون توجه معامله‌گران حقوقی قرار گرفت. بر این اساس روز گذشته حدود 17 میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» منتقل شد.

ملی مس ایران نیز با خالص خرید 13 میلیارد و 600 میلیون تومانی و فولاد خوزستان با خالص خرید حدود 8 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار دیروز بودند. در نماد «فخوز» یک میلیون سهم از سوی صندوق سرمايه‌گذاری يكم كارگزاری بانك كشاورزی خریداری شد.

ب) گروه معدنی: گروه معدنی نیز با لیدری دوقلوهای سنگ آهنی از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در این بازار بود. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به 27 میلیارد تومان رسید که 20 میلیارد تومان از این رقم به خالص خرید ثبت شده در این دو نماد تعلق داشت؛ به طوریکه تغییر مالکیت 14.5 میلیارد تومانی در سهام گل گهر و بیش از 5 میلیارد تومانی در سهام چادرملو در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی آن‌ها شکل گرفت.

در نماد «کگل» ، بانک قوامین به عنوان سهامدار عمده اقدام به عرضه بیش از 18 میلیون سهم مزبور کرد و درصد مالکیت خود در این نماد را به 1.02 درصد کاهش داد.

پ) گروه پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز بیشترین خرید به سهام پالایش نفت اصفهان تعلق داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی ها در این نماد به بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید.

در این میان دیگر نمادهای پالایشی از جمله پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز با خریدهای اندکی همراه شدند؛ به طوریکه 300 هزار سهم «شبندر» از سوی صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر خریداری شد.

این صندوق در نماد «شبریز» خریدهای به مراتب سنگین تری داشت. به طوریکه حدود 5 میلیون سهم را به پرتفوی خود افزود. افزون بر این، سرمايه‌گذاری هامون سپاهان نیز به عنوان دیگر سهامدار عمده «شبریز» اقدام به خرید 300 هزار سهم این شرکت کرد.

در نماد گروه توسعه ملی نیز شاهد خرید سهم از سوی دو حقوقی شرکت بودیم. بر این اساس 4 میلیون سهم مزبور از سوی شركت خدمات مديريت سرمايه‌مدار و بیش از 2 میلیون و 200 هزار سهم دیگر نیز از سوی بيمه ايران خریداری شد.

ت) گروه بانکی: این در حالی است که بانک خاورمیانه عرضه حدود 71 میلیون سهمی را از سوی بانك سامان تجربه کرد. بانک سامان با عرضه سهام مزبور، درصد مالکیت خود در این بانک را 1.26 درصد کاهش داد.

ث) سایر گروه‌ها: در گروه دارویی برکت نیز روندی مشابه با عرضه بیش از 33 میلیون سهمی از سوی گروه توسعه اقتصادی تدبير دنبال شد. اما روند عرضه های مزبور در نماد سرمایه‌گذاری غدیر به مراتب سنگین‌تر از دیگر نمادها دنبال شد؛ در این روز سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی نيروهای مسلح بیش از 615 میلیون (معادل 0.6 درصد) از سهام «وغدیر» را به فروش رساند.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

الف) گروه خودرویی: بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی معامله‌گران حقیقی نشان از آن دارد که این گروه تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام گروه خودرویی داشتند. بر این اساس خالص خرید به ثبت رسیده در این گروه به بیش از 2 میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به تقاضای ایجاد شده در سهام سایپا و گروه بهمن تعلق داشت.

بر این اساس تغییر مالکیت بیش از 700 میلیون تومانی در هر کدام از نمادهای مزبور و در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی آن‌ها شکل گرفت. اما بیشترین میزان جابه‌جایی‌ها توسط حقیقی‌ها در نماد پالایش نفت تبریز بود که با خالص خریدی در حدود یک میلیارد تومان دنبال شد.