نتیجه نشست اوپک چه خواهد بود؟

صعود نفت در پی موضع مخالف ایران

08:27 - 1400/01/18
در پی مخالفت قاطع ایران با افزایش تولید نفت از سوی اوپک، قیمت این محصول در بازارهای جهانی روندی صعودی را در روز جمعه تجربه می‌کند. نشست سران اوپک برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر احتمالی سطح تولید روز جاری برگزار می‌شود.
صعود نفت در پی موضع مخالف ایران

ابهامات موجود در زمینه تصمیم اعضای اوپک برای تغییر سطح تولید، قیمت نفت خام را در روز جمعه با افزایشی بیش از یک درصد مواجه کرد.

پس از نشست های کارشناسی روزهای اخیر، امروز سران اوپک برای تصمیم گیری در زمینه تغییر سطح تولید این سازمان در وین ملاقات خواهند کرد. کشورهای غیر عضو حاضر در برنامه کاهش تولید از جمله روسیه نیز در این نشست حضور خواهند داشت. عربستان سعودی و روسیه از افزایش سطح تولید حمایت می کنند و در این میان وزیر نفت عربستان از احتمال بروز کمبود عرضه در بازار جهانی در صورت عدم افزایش سطح تولید سخن به میان می‌آورد.

در مقابل ایران به صوورت قاطع مخالف افزایش تولید است. وزیر نفت ایران اعلام کرده است که اوپک سازمانی سیاسی نیست و در شرایط فعلی نباید متاثر از مواضع رئیس جمهور آمریکا باشد. موضعگیری قاطع ایران منجر به حمایت از قیمت نفت خام شده است.

بدین ترتیب انتظار می‌رود پیش نویس طرح عربستان برای افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت از سوی اوپک با همراهی تماما اعضای این سازمان مواجه نشود. برخی از منابع خبری از احتمال تصمیم اوپک به افزایش 450 تا 750 هزار بشکه ای سطح تولید خبر می دهند. طبق برنامه قرار بود نشست اوپک ساعت 10 صبح به وقت وین (12:30 به وقت تهران)آغاز شود.

بدین ترتیب تا این لحظه از معاملات روز جمعه هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه آگوست با افزایشی به میزان 1/1 درصد در سطح 73/9 دلار معامله می شود. نفت وست تگزاس نیز در قرارداد ماه آگوست بیش از یک درصد گران شده و به 66/2 دردلار رسیده است.