نقشه نیمروز بورس دوشنبه (21 خرداد)

07:37 - 1400/01/18
شاخص کل بازار سهام در این جلسه معاملاتی تغییرات محدودی را پشت سر می‌گذارد. نمادهای فولادی بیش‌ترین فشار را بر این نماگر ایجاد کردند و نمادهای حامی شاخص از گروه‌های متفاوت بازار هستند. تقابل عواملی همچون شناسایی سود از جانب معامله‌گران، قیمت‌گذاری دستوری، بی‌اطمینانی از وضعیت بازارهای جهانی و تشدید هیجانات در بازارهای ارز و سکه با جذابیت بنیادی سهام سبب شده است تا فضای عمومی امروز بازار به نوعی در لاک انتظار و احتیاط فرو رود.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (21 خرداد)

معاملات فولادی در سایه بورس کالا

در ساعات ابتدایی معاملات روز جاری «فولاد» در صدر نمادهای موثر بر شاخص قرار گرفت و بر آن اثری کاهنده داشت. در ابتدای هفته جاری، مقارن با خبر انجام نشست بین نمایندگان فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل در رابطه با تعیین قیمت و مشکلات عرضه محصولات فولادی قیمت این سهم تحت فشار نسبی قرار گرفت و از ادامه روند صعودی باز ماند. اطلاعیه عرضه امروز محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا، که روز قبل منتشر شد، مزید بر علت شد تا فشار بر نمادهای فولادی در ابتدای داد و ستدهای امروز افزایش یابد. بر اساس این اطلاعیه قیمت پایه فروش محصولات فولاد مبارکه نسبت به موعد پیشین با افت قابل‌توجهی مواجه شد. با این وجود روند معاملات امروز محصولات «فولاد» نشان از آن دارد که تعیین نرخ دستوری نتوانسته است انتظارات رشد قیمتی را در بازارهای مربوطه از بین ببرد. در این شرایط واکنش بازار و معامله‌گران به هجمه تقاضا برای محصولات فولاد مبارکه قابل‌توجه خواهد بود.

«دنیای بورس» در ابتدای معاملات امروز به انتظار برای اثرگذاری عرضه محصولات فولاد مبارکه بر روند قیمتی سهم اشاره کرد.

نگاهی به معاملات بورس کالای محصولات فولاد مبارکه

در جلسه امروز معاملات بورس کالا، «فولاد» 5 دسته از محصولات خود را از طریق این سامانه عرضه کرد. قیمت پایه محصولات نسبت به عرضه پیشین کاهش محسوسی داشت که به نظر می‌رسد این مساله از توافق میان فولاد مبارکه و سندیکای لوله و پروفیل ناشی شده است.

با این وجود اتفاق قابل ملاحظه‌ای در رابطه با معاملات امروز این محصولات رخ داده است: نکته اول انجام معاملات فولاد در سقف مجاز قیمتی و حداکثر دامنه نوسان است و در وهله بعد حجم تقاضا برای محصولات جلب توجه می‌کند.

امروز بیش از 48 هزار تن محصول ورق گرم B با قیمت پایه 2308 تومان در بورس کالا عرضه شد که سقف قیمتی تقاضای موجود بر آن 2757 تومان بود که اختلافی نزدیک به 20 درصد با قیمت پایه را نشان می‌دهد. قیمت پایانی معامله این محصول 2702 تومان اعلام شده که 17 درصد فراتر از قیمت پایه عرضه است.

در رابطه با ورق گرم C، بیش از 36 هزار تن در قیمت پایه 2308 تومان عرضه شد و بیش از 86 هزار تن تقاضا در سقف قیمتی در مقابل آن قرار گرفت ( دامنه نوسان قیمت این محصول 10 درصد تعیین شده بود و بدین ترتیب قیمت پایانی معامله این محصول در حدود 2540 تومان خواهد بود).

در رابطه با محصولات ورق‌ سرد B، ورق گالوانیزه G و ورق قلع اندود نیز قیمت پایانی با اختلاف 10 درصد نسبت به قیمت پایه برآورد می‌شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که روند تعیین دستوری قیمت برای محصولات «فولاد» نتوانسته است انتظارات از روند قیمتی را با تغییر چندانی مواجه سازد.

روند معاملات سهام «فولاد» نیز نشان از آن دارد که این مساله تا حدودی خود را در روند قیمتی سهم نشان داده است. «فولاد» که در ابتدای معاملات امروز افت قیمتی نزدیک به 1.5 درصد را تجربه می‌کرد رفته رفته به قیمت پایانی روز گذشته خود نزدیک می‌شود.

نگاهی به دیگر معاملات فلزی

بازارهای جهانی هفته ملتهبی را در پیش رو دارند. «دنیای بورس» در گزارش بازار طلا در انتظار پرالتهاب‌ترین هفته سال عوامل این مساله را شرح داده است و مطالعه آن را به مخاطبین توصیه می‌کند.

فلزات اساسی در بازار لندن کار خود در هفته جاری را با افت ملایم قیمت شروع کردند. با این وجود روی در این روند با چرخشی دوباره به محدوده مثبت قیمتی بازگشت و در محدوده بالاتر از 3200 دلار قرار گرفت. در آخرین معاملات بورس لندن قیمت هر تن روی در سطح 3214 دلار به ازای هر تن قرار دارد. بدین ترتیب روند قیمتی «فاسمین» نیز به تبع آن تغییر جهت یافت و به محدوده مثبت وارد شد.

دامنه افت قیمت «فرآور» نیز محدودتر شد و هم اکنون در نزدیکی قیمت پایانی روز گذشته قرار دارد. وضعیت دیگر نمادهای این گروه از جمله «کیمیا» و «فزرین» نیز در روندی مشابه دنبال می شود.

قیمت مس نیز در داد و ستدهای امروز بورس لندن افت نسبی را تجربه می‌کند و سطح 7300 دلار را از دست داده است. با این وجود سطوح همچنان بالای قیمت این محصول سبب شده است تا دامنه تغییرات در نمادهای «فملی» و «فباهنر» محدود باشد.

واکنش خودرویی‌ها به کف‌های جدید قیمتی

روز گذشته نمادهای خودرویی کف‌های سالیانه جدیدی را تجربه کردند. بازگشت «خودرو» پس از شفاف‌سازی از تعدیل سنگین منفی، به تشدید فضای منفی در نمادهای خودروساز منجر شد.

در این بین اخبار پراکنده از قطع همکاری شرکای خارجی نیز عامل متاخر فشار بر سهام این گروه شده است. با این وجود نمادهای «خساپا»، «خپارس» و «خزامیا» امروز توانستند روند افت قیمت را متوقف کنند و با تغییرات مثبت ملایم در قیمت پایانی همراه شوند.

«خودرو» بر خلاف نمادهای هم‌گروه امروز نیز افت بیش از یک درصدی قیمت پایانی را پشت سر گذاشت. خودروسازان همچنان تحت فشار شدید هزینه‌های تولید و در انتظار مجوز افزایش نرخ از سوی شورای رقابت به سر می‌برند.

نگاهی به معاملات سایر گروه‌های بازار

در پایان جلسه معاملاتی امروز نهایتا «شبندر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل به جا گذاشت. نمادهای پالایشی امروز روند متفاوت‌تری را نسبت به جلسه‌های اخیر پشت سر گذاشتند. در روزهای پیش این گروه به صورت یکدست افت قیمت را تجربه کردند. اما در معاملات امروز نمادهای «شاوان»، «شراز» و «شبریز» توانستند با رشد ملایم در قیمت پایانی همراه شوند؛ در حالی که سه نماد بزرگ پالایشی، «شبندر»، «شپنا» و «شتران» در مسیری مخالف قرار گرفتند.

سطوح قیمتی فعلی نمادهای پالایشی نیز در محدوده حساسی قرار گرفته است. با این وجود، در برهه فعلی و با در نظر گرفتن فاصله زمانی قابل توجه تا انتشار صورت‌های مالی فصل بهار، تحرکات قیمتی نمادهای این گروه نیز احتمالا با درنگ و در واکنش‌ به سطوح قیمتی خواهد بود. در معاملات امروز «شپنا» و «شتران» افت قیمت تا سطوح 385 و 390 تومان را تجربه کردند.

نقشه نیمروز یکشنبه