تولیدی گازلوله سودی تقسیم نکرد

« پلوله » منتظر رای ورشکستگی

07:23 - 1400/01/18
تولیدی گازلوله دو سال و اندی منتظر اخذ رای از دادگاه تجدیدنظر است. براین اساس تا پایان مرحله ورشکستگی سودی میان سهامداران تقسیم نمی‌شود. «پلوله» پس از تعیین وضعیت به دنبال عملیاتی کردن اصلاح ساختارهای مالی است.

مجمع سالانه تولیدی گاز لوله با 52 درصد سهامداران رسمیت یافت. البته در پایان سودی تقسیم نشد و اعلام شد: تا پایان مراحل ورشکستگی شرکت، امکان تقسیم سود وجود ندارد.

گزارش هیات مدیره

یداله صادقی مرزناکی؛ مدیرعامل تولیدی گاز لوله در گزارشی تمامی اتفاقات مربوط را شرکت را پیش‌روی سهامداران قرار داد:

الف) تولیدی گاز لوله در سال 1393 ورشکستگی شرکت قطعی شد و از آن تاریخ گاز لوله با حضور ناظر تصفیه و مدیر اجرایی اداره می‌شود. چالش‌های اساسی در بدو ورود هیات مدیره عبارت بودند از:

1. خالی بودن انبار مواد اولیه

2. فقدان سرمایه در گردش

3. مشمول ماده 141 قانون تجارت بودن

4. وجود مطالبات سنواتی

5. تعیین تکلیف نشده پرونده قضایی فروش سهام شرکت شیمیایی فرآورد قشم که منجر به توقیف اموال و حساب‌های شرکت شده بود

6. سخت‌گیری بانک‌ها در صدور ضمانتنامه جهت پروژه‌ها

* همه این موارد در حال حاضر برطرف شده‌اند.

ب) تولید و فروش در سال 1396 به بیش از 12 هزار تن رسید که معادل 100 درصد ظرفیت اسمی و در تاریخ پلوله بی‌سابقه بود. نسبت به میانگین پنج ساله در تولید و فروش حدود 50 درصد رشد داشتیم. به علت درگیری‌های منطقه‌ای امکان صادرات وجود نداشته و تنها فروش داخلی صورت گرفت.

در مجموعه گروه نیز رشد فروش 19 درصدی ایجاد شد، چون برخی از شرکت‌ها به بودجه خود نرسیدند. فروش ریالی شرکت اصلی به 81 میلیارد تومان رسید که رشد 40 درصدی را نشان می‌دهد. سود قبل از مالیات شرکت اصلی از 9/6 میلیارد به 8.3 میلیارد تومان با 20 درصد رشد رسید.

پ) در سال 1396 قیمت مواد اولیه حدود 80 درصد رشد داشت و بسیاری از شرکت‌های رقیب در سال مورد گزارش زیانده شدند. شرکت با خرید مواد اولیه و شرکت در مناقصه‌ها براساس موجودی مواد اولیه، توانست بر ریسک افزایش مواد اولیه فایق آید.

ت) با وجود فروش 81 میلیارد تومانی، مطالبات تجاری باقیمانده نسبت به سال قبل (50) درصد کاهش داشت و از 15 میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان رسید که توفیق شرکت را در وصول مطالبات نشان می‌دهد. بدهی‌های گروه نیز از 170 میلیارد تومان در 8 سال قیل به 76 میلیارد تومان در پایان سال 1396 رسید که عمدتا بدهی به سهامدار عمده است.

بدهی‌های شرکت اصلی نیز از 104 میلیارد تومان در 8 سال پیش به 10 میلیارد تومان رسید که بخشی از آن بدهی‌های تصدیق شده توسط اداره تصفیه است. امیدواریم با قطعیت صورت طبقه‌بندی بستانکاران و اخذ اعاده اعتبار، شاهد شکوفایی و رونق بیشتر وضعیت مالی و عملکرد شرکت در سال 1397 باشیم.

ث) استفاده از فناوری‌های نوین در شرکت‌های گروه جهت تولید لوله و اتصالات پلی اتیلنی نسبت به رقبا، داشتن برند معتبر، آزمایشگاه مجهز و نزدیکی به بازارهای مصرف از فرصت‌های شرکت ذکر شد.

همچنین کاهش عرضه مواد اولیه پلی اتیلنی در بورس کالا (که مدیرعامل از عبارت «مهندسی عرضه» برای آن استفاده کرد)، نوسان شدید نرخ مواد اولیه به علت نوسان ارز، ثابت بودن قیمت فروش محصولات پلی‌اتیلن در مناقصات به علت عدم تعدیل نسبت به فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه و عدم تخصیص ارز مبادله‌ای جهت واردات مواد اولیه پلی‌اتیلنی به عنوان تهدیدات شرکت ذکر گردید.

 ح) به گفته مدیرعامل تلاش و پیگیری جهت اخذ رای از دادگاه تجدیدنظر ادامه دارد درحالیکه دو سال نیم است منتظریم. در صورت صدور رای نهایی، اداره تصفیه می‌تواند کارهای اداری مربوط به آخرین مراحل ورشکستگی را انجام داده و پس از آن جهت دستیابی به جدیدترین فناوری بروز تولید و ساماندهی ساختارهای مالی و عملیاتی اقدام کنیم.

 خ) براساس گزارش هیات مدیره در دو ماهه ابتدای سال 1397 قرار بود 14 میلیارد تومان فروش داشته باشیم که به 11 میلیارد تومان رسید. البته سود خالص که طبق پیش بینی قرار بود در این 2 ماه، 740 میلیون تومان باشد به 750 میلیون تومان رسید و بنابراین به برنامه رسیده ایم. شرکت تلاش داشت به صورت هدفمند در مناقصات شرکت کند تا به سود پیش‌بینی شده برسد و اولویت همین است نه برنده شدن به هر قیمتی.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «پلوله» مشروط  و با 2 بند شرط اعلام شد:‌

الف) بند 4 (بند شرط) بابت سرمایه‌گذاری در شرکت فرعی شیمیایی فرآورد قشم 14.6 میلیارد تومان کاهش ارزش انباشته منظور شد که با توجه به روند کاهش مبلغ زیان انباشته در شرکت مزبور، کاهش ارزش انباشته تعدیل نشد. همچنین در شرکت «سلسله آب حیات کرمان» با توجه به زیان انباشته آن کاهش ارزش انباشته منظور نشد.

به گفته مدیرعامل شرکت فرآورد قشم وام 5 میلیون یورویی در سال 84 اخذ کرده بود که به خاطر تاخیر در پرداخت به 13 میلیون یورو رسید. با استفاده از قانون رفع موانع تولید وام ارزی به ریالی تبدیل و 25 درصد آن پرداخت شد. 13 میلیارد تومان باقیمانده هم در 5 سال تقسیط شده که احتیاط کردیم و ذخایر را برنگرداندیم تا اقساط به موقع پرداخت شود. چون اگر یک قسط عقب بیفتد دوباره وام به ارزی تبدیل می‌شود.

یکی از سهامداران پرسید در مجمع سال قبل قرار بود ذخیره فرآورد قشم را آزاد کنید که مدیرعامل گفت: به خاطر حفظ مصالح شرکت بود، چون بانک‌ها منتظر تحولات در ترازنامه مانند تقسیم سود، افزایش سود و حتی برگزاری مجمع هستند تا به عنوان حربه‌ای در دادگاه تجدیدنظر از آن استفاده کنند. در مورد «سلسله آب حیات کرمان» هم گفته شد امسال پروژه‌های خوبی از شرکت‌های دولتی گرفته و مجموعه امیدوار است وضعیت بهتری پیدا کند.

ب) بند 5 (بند شرط) مبلغ 7.4 میلیارد تومان بهای تمام شده ماشین‌آلات ساخت پالت است که فرآیند نصب آن تکمیل نشد. همچنین 2.6 میلیارد تومان بهای تمام شده دارایی در حال تکمیل مربوط به کارخانه «صنایع پلیمر پارسیان مهر» انتقالی از سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سنوات قبل است که تکمیل نشد.

به گفته هیات رییسه نصب دستگاه مزبور به علت شروع تحریم‌ها متوقف شد و فروش آن هم با توجه به دوبار برگزاری مزایده موفقیت‌آمیز نبود. پس از برجام نیز به خاطر دوگانه بودن موارد استفاده این دستگاه، شرکت خارجی اقدام به نصب آن نکرد. درباره راه‌اندازی دستگاه هم گفته شد در سال‌های قبل هم یکی از متخصصان بازنشسته از شرکت آلمانی سازنده را با 150 هزار یورو استخدام کردیم که به نتیجه نرسید. مزایده دستگاه هم با نرخ یوروی 1600 تومانی صورت گرفت اما مشتری پیدا نشده است.

مذاکرات با شرکت سازنده هم جهت برگشت دستگاه یا معاوضه با دستگاه‌های دیگر به نتیجه نرسید. این در حالی است که مجموعه در مورد کارخانه صنایع پلیمر پارسیان مهر هم منتظر روشن شدن وضعیت اقتصادی کشور است.

پ) بند 10 (بند بازرسی) تکالیف مجمع قبلی برای ابطال معاملات با شرکت فرعی «تولیدی لوله‌های دو جداره قدر» و نیز پتروشیمی آبادان به نتیجه نرسید.

هیات رییسه در این خصوص می‌گوید: در مورد معامله با لوله‌های دوجداره قدر سند به نام شرکت و در رهن بانک است و براساس مبایعه‌نامه بود، بنابراین مشکلی در برگرداندن آن وجود ندارد. با توجه به مالکیت 85 درصدی «لوله‌های دوجداره قدر» مشکلی در ابطال این معامله نخواهد بود. در مورد معامله پتروشیمی آبادان هم با پیگیری از طریق مدیران سهامدار عمده (وپترو و تاپیکو) در حال حل و فصل موضوع هستیم.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ مدیران «پلوله» به دو پرسش سهامداران پاسخ دادند:

الف) قرارداد سیستان: هیات رییسه درباره قرارداد سیستان گفتند: چنین قراردادی نداریم و اخبار مربوطه نادرست است.

ب) ورشکستگی شرکت: مدیرعامل درباره وضعیت پرونده ورشکسنگی «پلوله» گفت: آقای قریشی؛ ناظر اداره تصفیه و ورشکستگی گف:ت در واقع کار ما در تیرماه 1394 تمام شد اما پس از اعتراض بانک‌ها موعد رسیدگی برای 26 شهریورماه سال 96 تعیین می‌شود. هفت کارشناس از سوی دادگاه تجدید نظر تعیین شده‌اند که نظر خود را به شعبه داده‌اند و البته موافق کاری است که ما انجام داده‌ایم. متاسفانه از اسفند 1396 شعبه رسیدگی کننده بلاتصدی است یعنی رئیس ندارد و تا زمان انتصاب ریاست شعبه امکان صدور حکم نهایی وجود ندارد.

«پلوله» به روایت اعداد

  • سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 32.8 تومان، سال گذشته؛ 30 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ صفر تومان 
  • هزینه مالی به ازای هر سهم؛ صفر تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 206 تومان

حاشیه‌های مجمع

- مدیرعامل از سهامداران خواست درباره زمان صدور رای قطعی از وی سوال نکنند و مستقیما به شعبه 52 تجدیدنظر مراجعه کرده و پیگیر باشند.

- رییس جلسه در جایی اشاره کرد که نمایندگان بانک‌های ملت و اقتصاد نوین که به پرونده ورشستگی معترض هستند در جلسه به صورت نامحسوس شرکت دارند!

- مدیرعامل در خصوص ورشکستگی می‌گوید: هیچ کدام از دلایل و اسناد بانک‌ها برای دادگاه تجدید نظر از لحاظ حقوقی پذیرفته نیست اما متاسفانه دادگاه‌های ما خود را پس از خداوند متعال قادر مطلق می‌دانند و این اسناد را برای بررسی در تجدیدنظر قبول کرده‌اند. به گفته وی حتی قیمت سهم گاز لوله در بورس یکی از دلایل ارایه شده به دادگاه بود!

- تاریخ تاسیس: شرکت «تولیدی گاز لوله» در سال 1375 تاسیس و یک سال بعد به بهره‌برداری رسید. در سال 1381 وارد بورس اوراق بهادار تهران شد، اما در سال 1392 بخاطر زیاندهی لغو پذیرش شد و در حال حاضر در بازار پایه (ب) حضور دارد. شرکت گازلوله و زیرمجموعه‌های آن به تولید لوله‌های تک‌جداره آبرسانی، لول‌ های گازرسانی، لوله‌های آبیاری قطره‌ای، لوله‌های دوجداره فاضلابی، شرینگ و کیسه سه لایه پلی اتیلنی مشغول است.