برنامه‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی از زبان مدیرعامل تشریح شد

3 رویکرد جدید در بنگاه‌های شستا

06:52 - 1400/01/18
بازوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در کنار بحث فروش، بحث تهاتر و ادغام را در دستور کار دارد. «دنیای بورس» به بررسی زوایای برنامه شستا با اشاره به مقوله حضور سرمایه‌گذاران خارجی پرداخته است.
3 رویکرد جدید در بنگاه‌های شستا

خروج از بنگاه‌داری و پرداخت بدهی‌ها در حالی به عنوان مهمترین دلایل عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه شستا عنوان می‌شود که در مقابل مدیرعامل معتقد است با درآمد کسب شده از این محل، دو هدف اصلی پیگیری خواهد شد؛ ورود و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی و خرید سهام پربازده از مهمترین استراتژی‌های آتی شستا است. در این راستا 38 شرکت زیرمجموعه این هلدینگ در سامانه مذاکره ادغام و تملیک فرابورس ایران به فروش خواهد رفت.

مرتضی لطفی؛ مدیرعامل سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با اشاره اینکه شرکت مزبور یک هلدینگ چند رشته‌ای است که با دریافت تعدادی از شرکت‌های دولتی به اعتبار رد دین فعالیت خود را آغاز کرد، تاکید دارد: مجموعه قصد دارد با توجه به اقتضای درون شرکت و فضای کسب‌وکار داخلی و بین المللی اداره و مالکیت شرکت‌ها را با رویکرد سهامداری داشته باشد.

وی که «دنیای بورس» صحبت می‌کرد، واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه به بخش خصوصی را در راستای تحقق اهداف دولت و شرکت می‌داند. در این راستا البته تامین اجتماعی در نظر دارد با برنامه‌ریزی صورت گرفته، ۹۵ شرکت را تا پایان سال جاری واگذار کند که بخشی از این عرضه‌ها از طریق «سامانه مذاکره ادغام و تملیک» فرابورس انجام می شود.

براساس برنامه اعلامی مهمترین برنامه شستا تا پایان سال 97 خروج از شرکت‌های کم بازده، زیان ده، خارج از استراتژی و کوچک مقیاس است. شستا در حال حاضر 274 شرکت رد دین شده دارد که این شرکت‌ها قبل از انقلاب تاسیس شده‌اند.اما به علت تراکم نیروی انسانی، عدم احیای ماشین‌آلات روز و عدم بهره‌گیری از تکنولوژی روز با مشکلاتی مواجه است که در حال برنامه‌ریزی برای واگذاری آن‌ها است.

لطفی با اشاره اینکه 116 شرکت شستا احداثی خود مجموعه بوده و 53 شرکت نیز خریداری شده است، عنوان می‌کند: در روند واگذاری شرکت‌ها اقدام‌های لازم انجام شده است. همچنین با تدابیر صورت گرفته امنیت اشتغال همکاران در بنگاه‌ها به علت واگذاری به خطر نخواهد افتاد.

یکی از دلایل عدم واگذاری از دید مدیرعامل نبود نقدینگی خریداران است، به همین دلیل برای مشوق آن‌ها از دولت درخواست کرد مالیات حاصل از فروش دارایی را معاف کنند و جلساتی نیز در این زمینه با دولت صورت گیرد.

البته شیوه و نحوه فروش شرکت به علت شفافیت، اعتماد و اعتیار فرابورس از این مجموعه انجام می‌شود که پس از اعلام از طریق عرضه عمومی و جراید، مشتری‌ها شناسایی شده و ابعاد مختلف شرکت به لحاظ وضعیت مالی، منابع انسانی و سود و زیان مورد بررسی قرار گرفته و پس از ارزیابی کارشناسان برای عرضه آماده می شوند.

هم اکنون 7 تا 10 درصد بازار سرمایه در اختیار مجموعه شستا است و مدیران شستا تاکید دارند برنامه ای برای عرضه خارج از فرابورس ندارند. سود شرکت در سال مالی 96 از رقم 2 هزار و 500 میلیارد تومان به رقم 4هزار و 500 میلیارد تومان رسید که از افزایش 60 درصدی نسبت به سال 95 برخوردار بود. شستا بنا دارد با استفاده از سامانه مذاکره ادغام و تملیک، بازدهی شرکت‌ها را ارتقا دهد که اطلاعات 39 شرکت داده شده و ۳۸ شرکت زیرمجموعه برای واگذاری سهام روی این سامانه قرار گرفت. همچنین میزان صادرات شرکت از 900 میلیون دلار به یک میلیارد و 200 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شستا همچنین درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت می‌گوید: مجموعه قصد دارد در طرح‌های پتروشیمی، نفت و گاز و آزادراهی که توجیه اقتصادی دارند، مشارکت و سهم 40 درصدی داشته باشد که به لحاظ فعالیت‌های توسعه ای نقدینگی‌ شرکت بیشتر خواهد شد.

البته بر مبنای سیاست‌گذاری‌ها در این راستا باید میزان سهم شستا در شرکت‌های زیر مجموعه به 40 درصد برسد. ارزش امروز 63 هزار و 500 میلیارد تومان است و اگر قرار باشد 60 درصد این میزان عرضه شود که قاعدتا در همه شرکت‌ها 100 درصد سهم نیست. پیش‌بینی مجموعه این است که 12 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق واگذاری شر‌کت‌ها تا پایان سال جاری تحقق پیدا کند. همچنین پیش‌بینی سال گذشته شرکت هزار و 600 میلیارد تومان بود که این مقدار در فرورودین ماه امسال با فروش بخشی از سهام فولاد مبارکه محقق شد.

مجموعه همچنین در کنار بحث فروش، بحث تهاتر و ادغام را در برنامه شرکت است که قرار است در این راستا 9 هلدینگ شستا به 5 هلدینگ کاهش یابد. تا به امروز 5 شرکت زیرمجموعه با یکدیگر ادغام شده‌اند که به کاهش هزینه‌های بازوی سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی  کمک کرد.

مدیرعامل شستا در خصوص خریداران خارجی برای شرکت‌های عرضه شده نیز تاکید دارد: قرار است  60 عرضه  داشته  باشیم  که  در این  خصوص خریداران  ترکیه برای معامله با ما مذاکره کرده‌اند. به گفته لطفی البته خریداران هندی درخصوص واگذاری ذوب آهن نیز تعامل‌هایی انجام شده که به زودی نهایی می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:‌ صحبت‌های مدیرعامل فرابورس ایران