روند نزولی طلا به پایان رسیده است؟

06:00 - 1400/01/18
پس از سقوط ملموس قیمت طلا در شب گذشته، این محصول توانست با توقف روند صعودی شاخص دلار به مدار صعود بازگردد. با این وجود میزان رشد قیمت تا این لحظه محدود بوده  و این روند چندان پایدار به نظر نمی رسد.
روند نزولی طلا به پایان رسیده است؟

 با عبور بازده اسناد خزانه آمریکا از مرز 3 درصد در شب گذشته، شاخص دلار در مسیر صعودی قرار گرفت و  و با رشدی 0/75 درصدی تا  93/4 واحد پیشروی کرد. در صبح امروز اما سیر رو به رشد دلار آرام شد. در لحظات اخیر نیز به تبع آغاز روند شناسایی سود بر روی جفت ارزهای اصلی، میزان رشد ابتدای روز شاخص مذکور از میان رفت.

همانگونه که روز گذشته پیش بینی شد، با تنزل قیمت طلا به سطوح کمتر از میانگین 200 روزه، این محصول تا مرز 1300 دلار عقب نشینی کرد. در ادامه اما شاهد بودیم که با جهش شاخص دلار سیل فروش در بازار شدت یافت و همین امر نیز قیمت طلا را در مقطعی حتی  به سطوح کمتر از 1290 دلار کشاند. در صبح امروز به تبع  توقف روند صعودی دلار آمریکا، تقاضا برای طلا از سوی سرمایه گذاران استفاده کننده از ارزهای غیر دلاری افزایش یافت و قیمت این محصول به مدار صعود بازگشت. در حال حاضر بخشی از سرمایه گذاران انتظا دارند با تداوم روند شناسایی سود در بازار ارز بر روی دلار آمریکا و تضعیف این ارز در برابر دیگر ارزها به ویژه ارزهای اروپایی، قیمت طلا در محدوده مثبت باقی بماند.

در وضعیت کنونی قیمت طلا در سطوح بالاتر از 1390 دلار قرار گرفته است. از میانه 2017 تاکنون قیمت طلا به این سطح در دفعات مختلف واکنش نشان داده است و بنابراین می توان این سطح را به عنوان حمایتی معتبر در روز جاری در نظر گرفت. با این وجود قیمت طلا در چهارچوب زمانی یک روزه هم اکنون پاین تر از سه میانگین موزون نمایی 5 ، 13 و 62 روزه قرار دارد و همین امر نیز چشم انداز روشنی را پش روی این محصول قرار نمی دهد.

در عین حال با نظر گرفت موج صعودی قیمت طلا که از اواسط دسامبر گذشته تا اواخر ژانویه ادامه داشت، هم اکنون تراز فیبوناچی 61/8 درصدی در نمودار طلا بر قیمت 1286 دلار واقع شده و می توان انتظار داشت در صورت افت قیمت به سطوح کمتر از 1290دلار، این روند نزولی تا 1286 دلار ادامه یابد.

هم اکنون هر اونس طلا در بازار کامکس در قرارداد ماه ژوئن با قرارگیری در سطح 1293/7 دلار، رشد قیمتی 3/2 دلاری را تجربه می کند. در بازار نقدی قیمت بیش از 3 دلار افزایش یافته و در سطح 1394/3 دلار قرار گرفته است.