تاثیر دلار بر اقساط وام نوسازی خودروها

05:12 - 1400/01/18
بر مبنای تصمیم سیاست‌گذاران تغییر نرخ ارز فقط بر تامین قطعات منفصله در پروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین تاثیرگذار است. در این خصوص به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این تغییر شامل پرداختی‌های متقاضیان این خودروها نمی‌شود.

محسن صالحی نیا درباره اجرای ابر پروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین با اشاره به یکسان سازی نرخ ارز و تاثیر آن بر این پروژه به «ایرنا» می‌گوید: از آنجایی که تامین قطعات منفصله وابسته به نرخ ارز است و مقرر شده این بخش مالی پروژه از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تامین شود، تاثیر آنچنانی بر پرداختی متقاضیان نخواهد داشت.

روش تامین خودرو در این پروژه شامل 20 درصد آورده نقدی متقاضیان و 30 درصد تسهیلات ریالی بانکی است و 50 درصد دیگر قیمت خودرو شامل قطعات منفصله است که از سوی وزارت نفت و از محل صرفه جویی در مصرف سوخت تامین می‌شود.

البته به گفته مسئولان برای تامین مالی این پروژه، یک مصوبه از شورای اقتصاد و مصوبه‌ای دیگر از صندوق توسعه ملی اخذ شده و اکنون شرکت‌های مختلف در حال تهیه و تنظیم اسناد و مدارک لازم برای خرید قطعات مورد نیاز هستند و مراحل کار در بانک‌ها در دست پیگیری است. تامین ارز مورد نیاز این پروژه از محل صرفه جویی در مصرف سوخت و با ضمانت وزارت نفت خواهد بود و امید می‌رود در ماه‌های آینده نخستین تولیدات از محل ورود قطعات منفصله جدید و ساخت داخل خودروها صورت گیرد.

بر مبنای برآورد آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت 3.5سال اجرای این پروژه در مجموع به 11.2 میلیارد دلار تامین مالی خارجی نیاز است که طبق برآوردها برای سال جاری مبلغی بین 3 میلیاردتا 3.2 میلیارد دلار نیاز است. تاکنون مبلغ 1.9 میلیارد دلار فاینانس پروژه آماده‌سازی شده و در حال پیگیری مراحل بانکی است.