پلاتس پیش‌بینی کرد

احتمال رشد قیمت متانول و بوتادین

05:07 - 1400/01/18
موسسه پلاتس در گزارش چشم‌انداز هفتگی خود از احتمال صعود قیمت متانول و بوتادین در هفته جاری خبر داد اما پیش‌بینی کرد که روند نزولی قیمت اتیلن این هفته نیز تداوم یابد.
احتمال رشد قیمت متانول و بوتادین

براساس گزارش پلاتش انتظار می‌رود روند افزایش عرضه اتیلن به بازارهای آسیایی این هفته نیز تداوم یابد و این امر در کنار تقاضای نه چندان مناسب این محصول از سوی صنایع پایین دستی، قیمت را بار دیگر زیر فشار قرار دهد. در بازار پروپیلن اما پیش‌بینی می شود که شاهد بهبود شرایط نسبت به هفته گذشته باشیم چرا که با بازگشت مشتریان چینی از تعطیلات روز کارگر، سطح خرید کمی افزایش خواهد یافت.

همچنین پس از آنکه در هفته گذشته قیمت بوتادین به بالاترین سطح هفت ماه اخیر رسید، پیش‌بینی تداوم روند صعودی قیمت این محصول دور از ذهن نیست. در حال حاضر تعدادی از واحدهای پالایش نفتا در چین و تایوان به علت فرآیند تعمیر و نگهاداری خارج از مدار هستند امری که می تواند عرضه بوتادین را در این هفته بار دیگر محدود کند. همچنین راهی شدن بخشی از محموله های کره جنوبی به بازار امریکا نیز بر وضعیت کمبود عرضه در شرق آسیا دامن خواهد زد.

تحلیلگران پلاتس اعتقاد دارند در روزهای پیش رو با وجود بهبود وضعیت عرضه متانول به بازارهای آسیایی، باز هم شاهد کمبود عرضه در شرق این قاره خواهیم بود. در عین حال بسیاری از محموله ها هم اکنون رهسپار بازارهای هند و کره جنوبی شده‌اند امری که می تواند سطح ذخایر متانول را در چین بیش از پیش کاهش دهد و به افزایش قیمت این محصول منجر شود.