تجلی تعدیل انتظارات از آینده سیاسی در بازار آتی سکه

04:50 - 1400/01/18
همزمان با افت قیمت سکه در بازار نقدی، سررسیدهای مختلف در بازار آتی نیز مسیر نزولی را با شدت در پیش گرفته‌اند. در حالی که قیمت سکه در بازار نقدی به 1745 هزار تومان رسیده است قرارداد اردیبهشت‌ ماه در بازار آتی سکه در سطح 1720 هزار تومان معامله می‌شود. عمده دلایل تعدیل انتظارات از روند قیمتی سکه در گزارش پیش رو تشریح شده است.
تجلی تعدیل انتظارات از آینده سیاسی در بازار آتی سکه

گمانه‌زنی‌ها از پابرجایی برجام که در روزهای اخیر قوت بیشتری گرفته، انتظارات از آینده بازار ارز ( و به تبع آن بازار سکه) را با آرامش بیشتری همراه کرده است. تلاش‌های مقامات اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای و نیز نشانه‌هایی از نرمش مقامات امریکایی سبب شده است تا روند ممتد افزایش قیمت سکه (که حتی با سرکوب نرخ دلار نیز متوقف نشده بود) با تغییر جهت همراه شود. در حالی که هر سکه امامی در روز ابتدایی هفته در بازار نقدی در حدود 1830 هزار تومان معامله می‌شد امروز این عدد با کاهشی 85 هزار تومانی (نسبت به روز شنبه) به 1745 هزار تومان رسید.

چرخش قیمت‌ها در بازار نقدی نیز طبعا اثر مشابهی در بازار آتی داشت. با این وجود واکنش بازار آتی که روزهای پیش نسبت به افت قیمت سکه در بازار نقدی با تامل و درنگ بیشتری همراه بود در معاملات امروز بورس کالا چهره شفاف‌تری دارد.

نکته دیگری که در این میان نقشی اثرگذار در روند قیمتی سکه بازی می‌کند طرح پیش‌فروش سکه است. بر اساس این طرح تا روزهای انتهایی ماه اردیبهشت حجم قابل‌توجهی سکه، آماده عرضه در بازار می‌شود و این مساله در کنار علت اول (آرامش نسبی در پی امید به ابقای برجام) سبب شده است تا  با توجه به اختلاف قابل توجه قیمتی بین قیمت سکه در بازار نقدی و قیمت پیش‌خرید آن روند نرخ، نزولی شود.

 

در شرایطی که ابهامات از روند اقتصادی کشور بالا گرفته بود علاوه بر رشد مداوم قیمت‌ها (چه در بازار ارز و چه در بازار سکه) قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف بازار آتی سکه نیز اختلاف بیشتری پیدا کرد. در زیر نمودار اختلاف قیمت قراردادهای سررسید اردیبهشت و دی ماه بازار آتی از روز نخست گشایش معاملات قرارداد دی ماه قابل ملاحظه است.

تجلی تعدیل انتظارات از آینده سیاسی در بازار آتی سکه8

این نمودار نشان می‌دهد که بازگشت آرامش و اطمینان از آینده اقتصادی چگونه می‌تواند به کاهش فاصله قیمت‌ها در سررسیدهای دور بازار آتی منجر شود؛ امری که حتی با یکسان‌سازی نرخ دلار (در نرخی پایین‌تر از نرخ‌های ثبت‌شده) ممکن نشد.