رییس شورای رقابت بخشنامه افزایش قیمت را تکذیب کرد

خودرویی‌ها منتظر پایان اردیبهشت‌‌ماه

04:36 - 1400/01/18
اگر چه اخباری پیرامون لغو بخشنامه افزایش قیمت محصول‌های ایران‌خودرو و سایپا منتشر شد اما رییس شورای رقابت هر گونه افزایش نرخی را تکذیب و تاکید می‌کند: هنوز افزایش نرخی ابلاغ نشده که بخواهد منتفی شود.
خودرویی‌ها منتظر پایان اردیبهشت‌‌ماه

شنیده‌های غیررسمی حکایت از این داشت که شب گذشته افزایش قیمت به برخی از نمایندگی‌های گروه خودرویی اعلام شده و صبح امروز به یکباره تمامی این افزایش قیمت‌ها لغو شده و قیمت‌ها به حالت قبل بازگشته است که این موضوع واکنش فعالان بازار را به دنبال داشت.

رییس شورای رقابت در گفت‌وگو با «دنیای بورس» به ارائه توضیح‌های تکمیلی در این خصوص پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه افزایش نرخی در خودروسازها نداریم. به گفته رضا شیوا دستورالعمل اصلاح قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان در سال گذشته ابلاغ شد. اما هنوز بانک مرکزی تورم بخشی سال گذشته را اعلام نکرده است که افزایش نرخ امسال را اجرا کنیم.

البته رییس شورای رقابت تاکید کرده تا اواخر اردیبهشت ماه امسال برنامه افزایش نرخ خودرو اعلام خواهد شد. اما این افزایش نرخ تحت تاثیر سه مولفه اصلی تورم ، کیفیت و متغیر بهره‌وری خواهد بود که باید اعمال و میزان افزایش نرخ آن مشخص شود. شیوا همچنین تاکید دارد: حتی ممکن است هیچ افزایش نرخی برای خودروسازان نداشته باشیم. اما هر گونه تصمیم‌گیری در این باره بستگی به اعلام این 3 مورد و جمع‌بندی نهایی دارد.

بر مبنای صحبت‌های شیوا به این ترتیب در حال حاضر نمی‌توان به قطعیت در خصوص افزایش نرخ و میزان این افزایش صحبت کرد. شاید افزایش نرخی باشد و شاید هم امسال هیچ افزایش نرخی در محصول‌های خودرویی اعمال نشود.

با این وصف به نظر می‌رسد مدیران دو گروه خودروساز سایپا و ایران‌خودرو به افزایش نرخ محصول‌ها خود تمایل داشته و پیگیر این موضوع هستند. حتی در این راستا یکی از مدیران خودرویی که خواست نامش فاش نشود، به «دنیای بورس» تاکید کرد: پیگیر افزایش نرخ در محصول‌ها خود هستند اما هنوز به صورت رسمی چیزی ابلاغ نشده است. از دید این فعال خودرویی تاثیر ارز تک‌نرخی بر محصول‌های وارداتی مجموعه تحت نظر او زیاد است و باید سیاست جدیدی برای بنگاه‌هایی از قبیل خودرویی‌ها برای اینکه متضرر نشوند، اعمال شود.