هشدار تهران به ناقضان برجام

04:26 - 1400/01/18
تهران همزمان با نزدیک شدن مهلت تعیین شده برای تصمیم‌گیری درباره برجام نسبت به ناقضان برجام در آمریکا هشدار داد.

همزمان با نزدیک شدن به تاریخ تعیین شده برای تصمیم‌گیری درباره برجام توسط دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری آمریکا، مقام‌های بلندپایه ایرانی در حوزه هسته‌ای نیز هشدار دادند آمریکا در صورت خروج از برجام با واکنش تندی از سوی ایران مواجه خواهد شد. وزیر امور خارجه ایران در واکنش به خروج احتمالی ترامپ از برجام می‌گوید ما چندین گزینه آماده در اختیار داریم که یکی از آن‌ها «از سرگرفتن فعالیت‌های هسته‌ای با سرعتی بسیار بیشتر» خواهد بود.

آمریکا اعلام کرده در موعد بیست‌ودوم این ماه تکلیف برجام را مشخص می‌کند و این در حالی است که در چند روز گذشته دو طرف ایرانی و آمریکایی مواضع خود را به کرات اعلام کرده‌اند. محمد جواد ظریف؛ وزیر امورخارجه در سفر اخیر خود به نیویورک اعلام کرده است که ایران انتخاب‌های گسترده‌ای در صورت خروج آمریکا از برجام دارد و عراقچی توافق‌نامه برجام را توافقی امنیتی دانسته که با امنیت منطقه و بین‌الملل سروکار دارد.

دیروز هم در خبرها آمده بود که ۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های آلمان، فرانسه و انگلیس نیز در نامه‌ای به اعضای کنگره آمریکا برجام را «مشارکتی فراآتلانتیک» نامیده‌اند که حاصل ۱۳ سال مذاکرات دیپلماتیک است و با تاکید بر ضرورت پایبندی دو طرف به این توافق، عنوان داشته‌اند که اگر برجام از بین برود، ایجاد یک ائتلاف بزرگ دیگر حول تحریم‌ها علیه ایران ناممکن خواهد بود.

به‌رغم پافشاری سایر امضاکنندگان بر پایبندی به برجام، تصمیم‌های خلق‌الساعه رییس‌جمهور آمریکا در مورد معاهدات مختلف اعم از ناتو، نفتا، یونسکو، پاریس و...، موجی از نااطمینانی و نگرانی را در اقتصاد کشور به وجود آورده است که التهاب‌های بازار ارز را یکی از مصادیق آن می‌توان دانست. بازی ساعت شنی برجام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا در صورت چرخاندن ساعت، ۱۲۰ روز بعد باز همین آش و همین کاسه خواهد بود؟

مشروح خبر واکنش تهران به آمریکا را اینجا بخوانید.

پرونده «دنیای اقتصاد» درباره برجام را هم بخوانید:

سیاست دو وجهی آمریکا/ یوسف مولایی

دیپلماسی تعادلی اروپا/ ابراهیم متقی

پیام تیم «بولتون، پمپئو»/مهسا روحی

بیش‌تر بخوانید:

آخرین مهره حامی برجام در آمریکا

اشیاق اروپا برای همکاری اقتصادی و بانکی با ایران