بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی « ذوب »

03:05 - 1400/01/18
ذوب‌آهن 100 میلیارد تومان بابت حمل مواد اولیه و محصول‌ها به راه‌آهن بدهکار است. تهاتر این بدهی می‌تواند ضمن برطرف کردن مشکلات مالی ذوب‌آهن، تولید ریل ملی را تسریع کند و این مدل الگوی قرارداد بعدی برای تولید ریل UIC60 باشد.

اله ایزدپناه؛ یک کارشناس ریلی در گفت‌وگو با «فارس» در تشریح علت بروز این تاخیر در تولید ریل توسط ذوب‌آهن گفت: ‌با توجه به خرید خط تولید پیشرفته نورد از شرکت کوتنر آلمان و نصب و راه‌اندازی آن تا ابتدای سال 95، مانع فنی و ساختاری جدی بر سر راه تولید خط آهن وجود ندارد.

طبق اظهارات مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان این مشکلات به مسائل مالی و نحوه پرداخت مبلغ قرارداد توسط راه‌آهن برمی‌گردد، زیرا قیمت توافق شده از هزینه تمام‌شده تولید برای این شرکت، کمتر است. این در حالی است که راه‌آهن سابقا شرایط مناسبی برای خرید ریل از شرکت‌های خارجی داشته که به شکل پیش‌پرداخت مبلغ کمی از قرارداد و پرداخت مابقی مبلغ به‌صورت اقساط صورت می‌گرفته است.

بر مبنای گزارش‌های رسمی در حال حاضر بدهی ذوب‌آهن به راه‌آهن که به خاطر هزینه حمل‌ونقل مواد اولیه و محصول‌های ذوب‌آهن بوده، به حدود 100 میلیارد تومان می‌رسد. با توجه به اختلاف‌نظرهای بین این دو شرکت برسر نحوه پرداخت مبلغ پروژه، هم‌اکنون توافق شده که هزینه تولید ریل با بدهی ذوب‌آهن تهاتر شود، به‌این‌ترتیب مسائل مالی مدنظر ذوب‌آهن رفع شده و راه برای تولید هرچه سریع‌تر ریل ملی هموار می‌شود؛ این نحوه پرداخت همچنین می‌تواند به‌عنوان الگوی پرداختی قراردادهای بعدی نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

قرارداد فعلی مربوط به تولید 40 هزار تن ریل U33 است که مناسب خطوط فرعی و سرعت ‌پایین است، بعد از اتمام این قرارداد ذوب‌آهن باید تولید ریل UIC60 را در دستور کار قرار بدهد که از تکنولوژی بالاتری برخوردار است و همچنین اصلی‌ترین ریل مورد نیاز شبکه ریلی کشور است.

بنابراین تولید ریل U33 به‌عنوان اولین قدم در تولید ریل ملی به شمار می‌رود و برای تامین این نیاز ضروری کشور، لازم است هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد؛ با توجه به راه‌حل فعلی و برداشته شدن موانع از سر راه تولید ریل توسط ذوب‌آهن انتظار می‌رود این شرکت تولید انبوه را هرچه سریع‌تر شروع کند.