در پی رونق بورس های اوراق بهادار روی داد

بازگشت شاخص دلار به مدار صعود

01:38 - 1400/01/18
در پی بهبود معاملات بورس های اوراق بهادارآسیایی در صبح امروز پس از تزلزل روز گذشته، سرمایه گذاران در بازار ارز نیز کمی بر میزان ریسک پذیری خود افزودند و هین امر نیز به حمایت از شاخص دلار منجر شد.
بازگشت شاخص دلار به مدار صعود

پس از افت روز گذشته بازارهای آسیایی، امروز بار دیگر رونق به معاملات این بازارها بازگشت. بهبود فضای معاملات در وال استریت در احیای بازارهای آسیایی نقش شایانی داشت. رشد بازارهای سهام پس ازآن اتفاق افتاد که رئیس بانک مرکزی سنت لوئیس اعلام کرد که سیاست گذاران فدرال رزرو برای جلوگیری از ضربه زدن به روند رشد اقتصادی آمریکا نباید به افزایش بسیار سریع نرخ بهره اقدام کنند. به تبع این موضع گیری چشم اندار تعداد دفعات افزایش نرخ بهره کاهش یافت و همین امر نیز به  رونق بازار سهام دامن زد.

در این میان با وجود اینکه افزایش نرخ بهره به صورت مستقیم می تواند منجر به حمایت از ارزش دلار آمریکا شود، اما نگرانی های سرمایه گذاران در هفته های اخیر نسبت به احتمال سقوط بازارهای سهام و ورود اقتصاد آمریکا به فاز رکود در صورت افزایش نرخ بهره منجر به رویگردانی آنها از دلار و حرکت به سوی دارایی های امن تری مانند ین ژاپن و فرانک سوئیس شده و همین امر نیز تضغیف شاخص دلار را در در بسیاری از جلسات  در پی داشته است. حال با بهبود وضعیت بورس های اوراق بهادار، سرمایه گذاران در بازار ارز نیز  رویکردی با ریسک بالاتر را مد نظر قرار داده و بار دیگر به سوی دلار حرکت کرده اند.

 بدین ترتیب در برهه کنونی شاخص دلار با رشدی 0/1 درصدی در سطح 89/83 قرار گرفته است. ذکر این نکته ضروری است که در کمتر از یک ساعت قرار است گزارش شاخص قیمت مصرف کننده اتحادیه اروپا منتشر شود و به همین دلیل در لحظات اخیر بخشی از سرمایه گذاران در بازار ارز در حال بستن موقعیت های معاملاتی به منظور در امان بودن از ریسک این رویداد هستند و همین امر نیز بخشی از رشد ساعت های پشین شاخص دلار را خنثی کرده است.