هشدار متال‌بولتن در زمینه سفته‌بازی در بازار مس

موسسه متال بولتن در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار فلزات، پیش بینی قیمت مس را ارتقا بخشید اما نسبت به رشد قیمت این محصول فراتر از تغییر عوامل بنیادی بازار و به تبع افزایش فعالیت های سفته بازی هشدار داد.

مس در اوایل ماه دسامبر سال گذشته افت ملموسی را تجربه کرد اما در ادامه باز هم به مدار صعود بازگشت و تا  نزدیک 7300 دلار نیز پیشروی کرد. در ماه ژانویه نیز با وجود تزلزل قیمت این محصول در برخی برهه ها، باز هم شاهد تثبیت قیمت در سطوح بالاتر از 7 هزار دلار بودیم.

تحلیلگران متال بولتن اخیرا در زمینه تعادل عرضه و تقاضای مس تجدید نظر کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که بازار می‌تواند با کمبود عرضه‌ای بیش از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد مواجه شود. علت این امر نیز ریسک اخلال در عرضه معدنی  و قراضه مس  و همچنین بهبود چشم اندار تقاضای این محصول با ارتقای چشم انداز رشد اقتصاد جهانی به حساب می‌آید. با این وجود نشانه‌هایی نیز از تلاش سفته‌بازان و سرمایه‌گذاران در جهت تقویت روند صعوی قیمت مس فراتر از عوامل بنیادی بازار این محصول نیز به چشم می‌خورد.

بر این اساس رشد قیمت مس در ماه دسامبر با عوامل بنیادی بازار قابل توجیه نیست. در عین حال به نظر می‌آید که سرمایه‌گذاران موضوع تحریک بیش از پیش تقاضای مس با حرکت بازار جهانی به سوی مصرف بیشتر از خودروهای برقی را که در میان‌مدت و بلند‌مدت بروز خواهد کرد، زودتر از زمان وقوع در تحلیل خود وارد کرده‌اند و به تبع این امر در ابتدای سال جدید میلادی سهم بیشتری از سرمایه خود را به مس تخصیص داده‌اند. بدین ترتیب پیش‎بینی می‎‌شود که میانگین قیمت مس در فصل ابتدایی سال با افزایش نسبت به گزارش ماه دسامبر  به 7185 دلار در هر تن برسد.

Submitted by admin on