امید فولادسازان به اصلاح قیمت الکترود گرافیتی

00:33 - 1400/01/18
فعالان بازار زنجیره تامین فولاد با استناد به عقد قراردادهای بلند مدت فروش الکترود گرافیتی میان یکی از تولیدکنندگان بزرگ این محصول و شرکت‌های فولادسازی آمریکا در محدوده قیمت 10 هزار دلار، احتمال تعدیل قیمت را در سال جاری وسال های پیش رو دور از ذهن ندانستند.
امید فولادسازان به اصلاح قیمت الکترود گرافیتی

در روزهای اخیر شرکت مشهور آمریکایی تولیدکننده الکترود گرافیتی Graftech International قراردادهای سالانه فروش الکترود گرافیتی برای سال جاری میلادی را با خریداران این محصول در قیمت 10064 دلار در هر تن منعقد کرد و این در حالی است که میانگین قیمت فروش این شرکت در قالب قراردادهای مدت دار در فصل پایانی سال 2017 در سطح 4100 دتا 4150 دلار بوده است.

 به گزارش متال بولتن شرکت مذکور 60 تا 65 درصد تولیدات خود را در قابل قراردادهای بلند مدت به فروش می‌رساند و باقی مانده محصول نیز در قابل توافقات کوتاه مدت و یا در بازار نقدی قرار است عرضه شود. با وجود رشد ملموس قیمت فروش الکترود گرافیتی در قراردادهای سالانه، بسیاری از فعالان بازار فولاد با قیمت ارائه شده از سوی Graftech International مشکلی ندارند چرا که در سال گذشته قیمت‌هایی در سطوح بالاتر از 40 هزار دلار را نیز در بازار نقدی شاهد بوده‌اند.

در فصل دوم و سوم سال گذشته قیمت الکترود گرافیتی در بازار نقدی چین به میانگین 33 هزار دلار رسیده بود اما در برهه کنونی به گفته برخی فعالان بازار، قیمت در سطح 17 هزار و ششصد دلار قرار دارد.

در این شرایط عقد قرارداد میان شرکت Graftech International و خریداران الکترود گرافیتی در سطح 10 هزار دلار امیدهایی را برای فولادسازان در زمینه کاهش قیمت این محصول در آینده ایجاد کرده است. در عین حال قیمت در قراردادهای سال 2019 نیز در سطح 9764 دلار اعلام شده و برای سال 2020 تا 2022 نیز این محصول قرار است در محدوده 9400 تا 9700 دلار عرضه شود که این امر نیز چشم انداز کاهش قیمت را روشن تر ساخته است.