نزول حاشیه سود تصفیه نفت در آسیا

سرعت‌گیر سودآوری پالایشی‌ها

در پی افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و افت قیمت سوخت در آسیا، حاشیه سود پالایشگاه‌های این قاره به کمترین سطح در 8 ماه اخیر رسید. انتظار انعکاس رشد قیمت جهانی نفت و نرخ ارز مبادله‌ای‌ در صورت‌های مالی پاییز وجود دارد. به دنبال این موضوع چشم‌انداز رشد سودآوری شرکت‌های پالایشی مشاهده می‌شود. در شرایط کنونی احتمال اثرپذیری رویه نرخ‌گذاری از کاهش حاشیه سود پالایشی‌ها در سطح جهان وجود دارد که می‌تواند عامل منفی در برابر صعود سودآوری این صنعت باشد.

براساس داده‌های سیستم نرم افزاری Eikon موسسه تامپسون رویترز، حاشیه سود واحدهای پالایشی عادی در سنگاپور در پایان هفته گذشته به 5/93 دلار در هر بشکه رسیده که این رقم کمترین سطح سودهی واحدهای پالایشگاه از 23 می سال گذشته تاکنون به حساب می‌آید. وضعیت سودهی در دیگر مناطق نیز چندان بهتر از سنگاپور نیست. این در حالی است که حاشیه سود پالایشگاه‌های شرق آسیا در سال 2017 در سطوح بالاتر از 7 دلار قرار داشت.

البته با در نظر گرفتن حاشیه سود سال گذشته، بسیاری از پالایشگاه‌ها در کشورهای مختلف مانند چین و تایلند و دیگر کشورهای شرق و جنوب شرق و جنوب آسیا اقدام به افزایش سطح تولید کردند امری که عرضه سوخت در قاره کهن را افزایش داده و همین امر نیز به افت قیمت این محصولات منجر شده‌است. افزایش تولید به گونه‌ای بود که مجموع تولید در 4 کشور چین، ژاپن، هند و کره جنوبی (4 کشور دارای بالاترین ظرفیت پالایشی در آسیا) در ماه اکتبر به رکورد بی‌سابقه 23 میلیون بشکه در روز رسید.

در برهه کنونی افت حاشیه سود بنزین و نفتا در میان محصولات پالایشی آسیا چشمگیر‌تر از دیگر محصولات است. علاوه بر افزایش قیمت نفت خام، رشد اخیر قیمت این دو محصول سیل صادرات از سوی کشورهای غربی به آسیا را افزایش داده و همین امر نیز بازار را زیر فشار قرار داده است. هم اکنون فاصله قیمت بنزین با نفت برنت به کمتر از 7 دلار در هر بشکه رسیده  که این رقم از سپتامبر 2016 تاکنون در بازار دیده نشده بود.

علاوه بر این موضوع، دولت چین نیز سهمیه صادرات چهار واحد بزرگ پالایشی این کشور را برای سال 2018 به میزان 30 درصد افزایش داد. در این میان انتشار خبری از بازار پاکستان نیز شوک جدیدی را به بازار محصولات پالایشی وارد کرد. اخیرا دولت پاکستان اعلام کرد که به علت وجود محموله‌های سوخت مشکوک وارداتی برای استفاده در نیروگاه‌های برق این کشور، دولت به سوی استفاده از گار مایع طبیعی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها حرکت کرده است. این امر نیز 400 تا 650 هزار تن از تقاضا برای سوخت‌های نفتی در آسیا را کاهش داده است.

کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها مسلما می‌تواند منجر به افت تقاضای این واحدها برای نفت خام میان مدت شود و همین امر نیز بر قیمت نفت فشار وارد خواهد کرد.

Submitted by admin on