گزارش اختصاصی «دنیای بورس» از مجمع سالیانه بانک سامان

برنامه‌های سه‌گانه‌ « سامان »

23:23 - 1400/01/17
نوبت دوم مجمع عمومی عادی سالانه بانک سامان با حضور بیش از ۷۱درصد صاحبان سهام‌ و نماینده سازمان بورس، در سالن مجموعه فرهنگی- ورزشی تلاش تهران برگزار شد. بانک سامان برنامه‌های آتی در 3 محور را در مجمع سالانه پی گرفت. «سامان» قصد دارد «ماهواره سامان» به بورس را وارد بورس کند.

تاریخ مجمع: شنبه 16 دیماه سال 96

درصد حضار: 75 درصد

اعضای هیات رئیسه:

آقای ولی ضرابیه (رئیس مجمع- رئیس هیات مدیره)

آقای زمانی (ناظر اول)

آقای فخیم هاشمی (ناظر دوم)

آقای اسفندیاری (دبیر)

آقای طاهری (مدیرعامل)

- تقسیم سود: صفر تومان، بانک در سال 1395 برای هر سهم 1.1 تومان سود شناسایی کرد با اخذ ذخایر مورد نظر بانک مرکزی، عملکرد آن به زیان تبدیل شد.

بانک سامان (سامان) در سال 1378 به عنوان «موسسه اعتباری سامان اقتصاد» تاسیس و در سال 1381 با مجوز بانک مرکزی به بانک تبدیل شد. در سال 1390 وارد فرابورس شد و در سال 1391 به بازار پایه (توافقی) منتقل گردید.

گزارش هیات مدیره

1- یکی از مدیران بانک به ارائه گزارش هیئت مدیره پرداخت و در ابتدا به سرمایه گذاری انجام شده در زمینه اپراتور مجازی تلفن همراه (MVNO) اشاره کرد و گفت در سال جاری اولین سیم کارت‌های این شرکت با نام تجاری «سامان‌تل» وارد بازار خواهد شد تا سرویسهای پرداخت، بیمه و ارزش افزوده برروی آن ارائه گردد.

2- در راستای ایجاد هم‌افزایی در شرکتهای زیرمجموعه بانک سامان، اقدام به تاسیس هلدینگ سرمایه گذاری سامان شد.

3- مجوز بانک مرکزی مبنی برای افزایش سرمایه بانک از ٨٠٠ میلیارد تومان به ١٢٠٠ میلیارد تومان دریافت شده است.
4- مطالبات بانک در سال 1395 به میزان حدود 170 میلیارد تومان کاهش یافت. در عین حال بیش از 310 میلیارد تومان تسهیلات جدید پرداخت شد.

5- بانک سامان در مجموع ٣٠٠ بانک خارجی روابط کارگزاری داشته و با ۴٠ بانک خارجی روابط کارگزاری جدید ایجاد کرده و عملیات بانکی با ٢٢ بانک اجرایی شده است. بانک توانسته سهم ١٠ درصدی از کل عملیات ارزی بانکها را در سال 13٩۵ بدست آورده و از عملیات ارزی 3.8 میلیارد دلاری، درآمد کل ١٣٨ میلیارد تومانی را کسب کند. رییس جلسه هم گفت در 10 ماهه سال 1396 به 150 درصد درآمد پیش‌بینی شده ناشی از عملیات ارزی رسیدیم.

6- برنامه‌های آتی بانک در 3 محور «مدیریت هزینه»، تمرکز بر توسعه بخش بین‌الملل» و «بهینه‌سازی زیرساخت‌ها برای آینده» تمرکز خواهد داشت. با استفاده از مشاوره داخلی و خارجی قصد داریم در این 3 محور تحولاتی در بانک ایجاد کنیم.

 7- سه ریسک تورم، تغییر نرخ ارز و تحریم‌ شبکه بانکی اثرات زیادی روی اقتصاد و به ویژه بانک‌ها گذاشت. همچنین حساب‌های دولتی از بانکهای خصوصی به بانک مرکزی منتقل شد.

8- قصد ورود 2 شرکت زیرمجموعه «پرداخت الکترونیک سامان کیش» و «ماهواره سامان» به بورس را داریم که ارزش افزوده مناسبی را عاید بانک خواهد کرد. همچنین قصد داریم عمده عملیات بانکی را روی موبایل ببریم که محصولات مربوط به آن کم‌کم در حال ورود به بازار است.

گزارش حسابرس: مشروط (با 5 بند شرط)

بند 4 (بند شرط) با توجه به بخشنامه بانک مرکزی حداقل 250 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول لازم است. همچنین 408 میلیارد تومان از جرایم (وجه التزام) تسهیلات به نظر حسابرس قابل شناسایی نیست.

رییس مجمع گفت دو شرکت یکی مربوط به وصول مطالبات و دیگری فروش دارایی‌ها را از بانک بیرون کشیدیم تا تخصصی‌تر این کار را انجام دهند. برخلاف نظر حسابرس که 250 میلیارد تومان را به عنوان ذخیره اعلام کرده بانک مرکزی با ذخیره 50 میلیارد تومانی موردنظر ما موافقت کرده است.

بند 5 (بند شرط) بخشی از اموال تملیکی و سهام بانک به یکی از شرکت‌های مرتبط با اشخاص وابسته فروخته شده که روند معامله در برخی از جهات مانند دریافت نقدی بخشی از وجه معامله رعایت نشده است.

گفته شد تسویه حساب نقدی با وصول چک‌های دریافت شده صورت گرفته است. البته تصریح شد که اموالی با ارزش تا 5 میلیارد تومان را نقدی می‌فروشیم اما رقم‌های بالاتر را اقساط یا تهاتری واگذار می‌کنیم.

بند 6 (بند شرط) بخشهایی از صورت‌های مالی براساس الزامات بانک مرکزی تهیه شده که با استانداردهای حسابرسی منطبق نیست.

گفته شد براساس الزامات بانک مرکزی در تهیه صورتهای مالی براساس استاندارد IFRS عمل کرده‌ایم.

بند 7 (بند شرط) 123 میلیارد تومان مالیات سال‌های 1384 تا 1393 قطعی شده اما در حساب تعدیلات سنواتی منظور نشده است.

گفته شد که پیگیری خواهیم کرد تا نظر حسابرس تامین شود.

بند 8 (بند شرط) 245 میلیارد تومان مطالبات بابت فروش 2 دارایی «ملک ظفر» و «کارخانه خودروسازی ارگ دیزل بم» در سنوات قبل بوده که قابلیت وصول آن برای حسابرس محرز نیست.

گفته شد ملک ظفر را به شکل تهاتری فروخته‌ایم که در حال ثبت سند است. کارخانه خودروسازی ارگ دیزل بم را به مدیران خودرو اجاره داده‌ایم. یک بار هم  فروخته‌ایم ولی به تعهداتش عمل نکرده است.

بند 10 (تاکید بر مطلب خاص) اقدامات جهت وصول مطالبات 322 میلیارد تومانی از بانک صادرات و 93 میلیارد تومانی از بانک پاسارگاد به نتیجه نهایی منجر نشده‌است.

رییس هیات مدیره گفت مطالبات از بانک صادرات مربوط به پرونده «امیرمنصور آریا» و مطالبات از بانک پاسارگاد برات اسنادی ارزی است که سررسید دیماه سال 90 داشت. در بحث وصول مطالبات پرونده‌های حقوقی و کیفری را جدا کرده و حقوقی‌ها در مسیر پیگیری قرار گرفته‌اند تا اموال یا دارایی شامل سهام و ملک تبدیل به پول نقد شده و وارد بانک شود.

برای این مطالبات هیچگاه ذخیره نگرفتیم و از 480 میلیارد تومان مطالبات 400 میلیارد تومان اصل طلب را وصول و قصد وصول جرایم را هم داریم. بانک پاسارگاد گفت حساب‌های ارزی ما را بسته‌اند و نمی‌توانیم ارائه دهیم که البته بخشی را بالاخره پرداخت کرد و 26 میلیون یورو را گفت قبول ندارد که شکایت کرده‌ایم.

بند 11 (تاکید بر مطلب خاص) حسابهای بانک سامان با بانک مرکزی مغایرتهایی ناشی از تغییر نرخ ارز در سالهای 1391 و 1392 دارد. از جمله برداشت شبانه 280 میلیارد تومان از حساب بانک توسط بانک مرکزی و برداشت مبلغی در همین حدود 280 میلیارد تومان توسط بانک سامان از حساب مشتریان که تعیین تکلیف نشده است.

بانک سامان و بانک پارسیان تنها بانک هایی بودند که حسابرسی ویژه موردنظر بانک مرکزی را ارائه دادند و علاوه بر راستی‌آزمایی حسابرسی خود، بانک مرکزی هم حسابرسی ویژه کرد. اسفند 1395 گزارش را دادیم و پس از دو سه بار رفت و برگشت فشار زیادی وارد کردیم تا حداقل بخشی را به ما پس بدهند. یکی از سهامداران پرسید آیا خسارت بابت برداشت شبانه می‌گیرید؟ که رییس مجمع گفت در هیات مدیره بحث شده و گفتیم اول اصل پول را بگیریم.

پرسش و پاسخ

1- علت کاهش سهم شما از سپرده‌های بانکی از 2 درصد به 1.8 درصد چیست؟

پاسخ: اگر سپرده‌های بیشتری جذب می‌کردیم باعث زیان بیشتری می‌شد. از سوی دیگر در شهریورماه 1396 با سیاست بانک مرکزی در افزایش سود، هزار میلیارد تومان از منابعی که هزینه 10 درصدی برای بانک داشتند به طور میانگین تبدیل به میانگین 16 درصد شدند. سیاست بانک سامان وارد نشدن در رقابت منفی سود بانکی است که سبب شد هزینه پول در بانک با 2.5 درصد کاهش به 18.7 درصد برسد.

2- علت زیان تلفیقی بانک چیست؟

پاسخ: به خاطر حذف معاملات فروش شرکت «پرداخت الکترونیک سامان کیش» به هلدینگ سرمایه‌گذاری بوده است.

3- چرا سپرده قانونی شما در بالاترین درصد (13 درصد) بود؟

پاسخ: علت این موضوع عدم مشارکت بانک سامان در خرید تضمینی گندم بود. رییس جلسه گفت نامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد خرید تضمینی گندم، مسوول وصول مطالبات را خود بانک تعیین کرد و سال گذشته هم شاهد بودیم که بازرگانی دولتی (GTC) بدهی‌هایش به بانک‌ها را پرداخت نکرد.

از سوی دیگر بازرگانی دولتی مشمول ماده 141 بود، بنابراین کمیته عالی تسهیلات بانک سامان، دادن تسهیلات را تایید نکرد. بهمین خاطر بانک مرکزی رتبه‌بندی ما را پایین آورد و طی 6 ماه سپرده قانونی بانک سامان در بالاترین مقدار قرار گرفت و 300 میلیارد تومان سپرده قانونی بانک بیشتر شد. از این بابت از بانک مرکزی معذرت‌خواهی کردیم اما حاضر نشدیم مطالبات بیشتری برای بانک ایجاد کنیم.

4- چرا نماینده بانک مرکزی در جلسه حضور ندارد؟

پاسخ: علت را به ما نگفته‌اند اما ظاهرا سیاست فعلی آن است که شرکت نکنند.

5- وضعیت کارمزد پرداختی کارتخوانها (POS) به نتیجه رسیده است؟

پاسخ: هنوز دستورالعمل رسمی در خصوص میزان کارمزد پرداختی ارائه نشده اما بر اساس شنیده ها احتمال اینکه تا ٢٠٠ هزار تومان تراکنش کارمزد با دارنده کارت و ٢٠٠ تا ٢ میلیون تومان با اصناف و بالای ٢ میلیون تومان کارمزد با بانکها باشد وجود دارد.

6- برای واگذاری دارایی ها بر اساس قانون رفع موانع تولید چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

پاسخ: ایجاد هلدینگ مالی سامان در راستای همین امر بوده است اما  بازار کشش واگذاری حجم بالای سرمایه گذاری های بانک ها را ندارد. نسبت مجاز سرمایه‌گذاریها در بانک سامان تقریبا رعایت شده اما در خصوص املاک مازاد در تلاش برای واگذاری هستیم.

7- در یادداشت 21 صورتهای مالی با عنوان «سایر دارایی‌ها» 2 رقم درشت وجود دارد، یکی «بدهکاران اشخاص» با بیش از هزار میلیارد تومان و دیگری «پیش پرداخت‌ها بابت قراردادهای مشاوره ای» که از 8 میلیارد تومان در سال گذشته به 230 میلیارد تومان رسیده است. در این مورد توضیح دهید.

پاسخ: سرفصل «بدهکاران اشخاص» مربوط به فروش دارایی به شرکت «بهناد بنا» ست که بخشی را نقدی داده‌اند و بقیه در حال وصول است. حق مشاوره بابت قراردادهای مشاوره کل گروه است که فکر کنم اشتباه تایپی بوده و 23 میلیارد تومان صحیح است. عمدتا بابت مشاوره فروش املاک که اگر بفروشند هزینه را شناسایی می‌کنند.

« سامان » به روایت اعداد*

سود محقق شده (EPS) به ازای هر سهم 1.1 تومان   (سال مالی 1395)

سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم صفر تومان  (سال مالی 1395)

زیان انباشته در پایان سال مالی 1395 به ازای هر سهم  2 تومان.

*ارقام بالا بدون در نظر گرفتن اصلاحات بانک مرکزی آمده است.

حاشیه‌های مجمع

- رییس جلسه به طعنه گفت اقدامات بانک مرکزی ما را دچار دوبار فکر کردن کرده‌است و برای هر کاری دو بار فکر می‌کنیم!

- یکی از سهامداران گفت هم بانک، هم هیات مدیره و هم سهامداران مظلوم واقع شده‌اند و نماینده بورس باید در این مورد توضیح دهد که رئیس جلسه گفت اتفاقا بورس با ما در بسیاری از موارد هم نظر بوده اما حریف بانک مرکزی نمی‌شوند!

- رییس جلسه گفت بانک مرکزی 4 بانک را موظف به پرداخت پول جهت خرید تضمینی گندم کرد، که دلیل آنرا تلویحا وجود نقدینگی در این بانکها و بدهکار نبودن به بانک مرکزی اعلام کردند، ظاهرا باید بدهکار باشیم تا چنین تکالیفی برایمان نگذارند؟!

- یکی از سهامداران پرسید برچه اساسی به برخی از سهامداران حقیقی یا منسوبان آنها وامهایی داده شده است، از جمله «علیرضا ملجا بصری» 2.5 میلیارد تومان، «فرشته ضرابیه» 1.25 میلیارد تومان و «احمدرضا ضرابیه» 75/0 میلیارد تومان که پاسخ صریحی داده نشد.