هفته پر نوسان سنگ‌آهن در بازار جهانی

22:09 - 1400/01/17
سنگ آهن هفته پر نوسانی را در بازارهای جهانی پشت سرگذاشت و چندین مرتبه در بالا و پایین مرز 70 دلار نوسان کرد اما در نهایت توانست در محدوده مثبت به معاملات هفتگی پایان دهد.
هفته پر نوسان سنگ‌آهن در بازار جهانی

در شروع معاملات هفتگی، محصولات فولادی روند قیمت مبهمی را در بازار آتی شانگهای تجربه کردند. بخش عمده ای از افت ابتدای روز قیمت این محصولات در جلسه معاملاتی ظهر جبران شد اما قیمت سنگ آهن در بازار نقدی  و آتی از افت ابتدای روز تاثیر گرفت و به محدوده منفی خزید.

با تثبیت قیمت سنگ آهن  زیر سطح 70 دلار، تقاضا برای سنگ آهن در روز سه شنبه در بازار نقدی افزایش ملموسی یافت و با افزایش حجم خرید ها  و ورود نقدینگی جدید به بازار، این محصول با دیگر به بالاتر از 71 دلار رسید.

در روز چهارشنبه با افت بیش از پیش قیمت فولاد در بازار آتی شانگهای، سنگ آهن بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفت. اصلاح فصلی قیمت محصولات فولادی به تبع کاهش تقاضا در رو پنج شنبه نیز بر بازار سنگ آهن فشار وارد کرد و قیمت این محصول را مجددا به کمتر از 70 دلار تنزل داد.

در پایان هفته اما ورق برگشت و با رشد قیمت سنگ آهن در معاملات آتی بازار کالایی دالیان، قیمت ها در بازار نقدی تحریک شد. در ادامه فعالان بازار از افزایش ملموس تقاضا برای محموله های پر عیار سنگ آهن (خلوص 61 درصد و بالاتر) خبر دادند امری که قیمت در بازار نقدی را دستخوش رشدی قابل توجه کرد.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز جمعه با رشدی 1/56 دلاری به 71/5 دلار رسید. این محصول افزایشی قیمتی 3/1 درصدی را در هفته اخیر تجربه کرد.