متال بولتن به پیش‌بینی چشم‌انداز سرب و روی پرداخت

آخرین شانس افزایش قیمت روی

21:56 - 1400/01/17
پس از رسیده قیمت روی به سطح 3326 دلار در اوایل نوامبر، این محصول سیری نزولی را در پیش گرفت و تا اوسط این ماه به کف کانال صعودی خود برخورد کرد. در ادامه حتی کف کانال نیز شکسته شد اما در نهایت این محصول توانست بار دیگر به مجدوده 3100 دلار بازگردد.
آخرین شانس افزایش قیمت روی

آخرین گزارش گروه مطالعات بین المللی سرب و روی نشان می‌دهد که بازار روی تا پایان ماه سپتامبر با کمبود عرضه‌ای ملموس به میزان 348 هزار تن روبرو بوده است. البته این کمبود عرضه پیش‌تر در قیمت روی لحاظ شده و رشد شدید قیمت این محصول در سال جاری میلادی را عمدتا می‌توان از این ناحیه دانست.

با در نظر گرفتن رشد ملموس عرضه معدنی روی در ماه‌های اخیر باید گفت که بازار رفته رفته به سوی تعادل حرکت خواهد کرد و سیر صعودی قیمت این محصول به اتمام خواهد رسید. فصل چهارم سال جاری تا این لحظه تعادل بیشتری را نسبت به فصول پیشین نشان می‌دهد چرا که موجودی انبار بازارهای لندن و شانگهای در مجموع از پایان سپتامبر تا اواخر نوامبر تنها 8 هزار تن کاهش یافته است.

در عین حال باید به این نکته توجه داشت که در اواخر سال 2016 نیز بازار به سوی تعادل حرکت کرد اما در اوایل 2017 عوامل بنیادی بار دیگر به سوی حمایت از رشد قیمت این محصول تغییر مسیر دادند. بدین ترتیب باید در نظر داشت که نزدیک شدن عرضه و تقاضا در برهه کنونی از سال جاری می‌تواند چرخه‌ای فصلی باشد.

در عین حال در فصل دوم سال 2018 میتوان افزایش تقاضا برای روی از سوی فولادسازان چینی را پس از اتمام دوره کاهش تولید زمستانی این واحدها را متصور بود امری که ممکن است آخرین شانس را برای رشد قیمت روی به ارمغان بیاورد.

در زمینه سرب تحلیلگران متال بولتن پیش‌بینی می‌کنند که وضعیت کمبود عرضه این محصول عمیق‌تر شود بگونه‌ای که مجموع کمبود عرضه در سال جاری و آتی میلادی بالغ بر 200 هزار تن شود. همین امر نیز عاملی برای رشد بیش از پیش قیمت این محصول خواهد بود. همچنین بر طبق چهارچوب تکنیکال در حال حاضر نزدیک‌ترین مقاومت مهم پیش روی قیم سرب در محدوده 2900 دلار قرار دارد