آینده مس و آلومینیوم از دیدگاه متال بولتن

21:56 - 1400/01/17
موسسه متال بولتن در گزارش ماه اکتبر خود به بررسی چشم انداز بازار مس و آلومینیوم در فصول آتی پرداخت. تحلیلگران این موسسه نسبت به آینده مس امیدوارهستند اما چشم انداز نه چندان مناسبی را  پیش روی آلومینیوم می بینند.
آینده مس و آلومینیوم از دیدگاه متال بولتن

پس از رسیدن قیمت مس به بالاترین سطح قیمت چند سال اخیر در اواسط اکتبر، قیمت این محصول وارد کانال اصلاحی شد و فاصله ملموسی را با قیمت 7177 دلار تجربه شده در تاریخ مذکور تجربه کرد.

تحلیلگران متال بولتن در مجموع نسبت به چشم انداز قیمت مس خوش بین هستند اما در عین حال نسبت به عدم بروز نشانه‌های قابل اتکا از کمبود عرضه در بازار هشدار می‌دهند. ذخایر مس در هفته گذشته در بازار فلزات لندن به میزان قابل ذکری افزایش یافت و سطح ذخایر در بازار کامکس و بازار آتی شانگهای نیز در حال رشد بوده و در عین حال عرضه قراضه مس نیز در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که تا زمان بروز نشانه‌هایی از کمبود عرضه در بازار نمیتوان انتظار رشد ملموس قیمت را داشت.

در ماه‌های اخیر به تبع رشد قیمت مس، بخش اعظمی از کاتد و قراضه خارج از بورس‌های معاملاتی مس وارد بازار شد و همین امر بازار را به سوی تعادل سوق داد. اما این روند در نهایت پایان خواهد یافت امری که کمبود عرضه را در بازار ایجاد می‌کند و در نهایت به رشد قیمت دامن خواهد زد.

در زمینه آلومینیوم به نظر می‌رسد که میزان کاهش تولید صورت گرفته در چین یا حداقل تاثیر این کاهش به مذاق فعالان بازا خوش نیامده است. همین امر نیز باعث شده تا این محصول سطح حمایتی مهم 2100 دلار را از دست بدهد.

سطح تولید آلومینیوم چین در ماه نوامبر افت سالانه‌ای تنها به میزان 6/5 دصد را تجربه کرده و اگر میزان کاهش تولید در ماه نوامبر نیز در همین حد باشد باز هم موجب ناامیدی فعالان بازار خواهد شد.

در این میان سطح ذخایر آلومینیوم در بازار داخلی چین کماکان در حال افزایش بوده و همچنین تقاضا برای این محصول در چین و دیگر مناطق نسبتا ضعیف است.  بدین ترتیب تحلیلگران متال بولتن افت بیش از پیش قیمت آلومینیوم را در ماه‌های پیش رو دور از ذهن نمی دانند.