نقشه نیمروز بورس دوشنبه (20 آذر)

21:54 - 1400/01/17
معاملات امروز بورس تهران رنگ و بوی رونق به خود گرفته است. ارزش معاملات امروز بورس تا این لحظه به بیش از 230 میلیارد تومان رسیده که در این میان «های‌وب» 40 درصد از ارزش معاملات را در اختیار دارد. خودرویی‌ها، فرآورده‌های نفتی، فلزی-معدنی‌ها و سایر گروه‌های بازار از وضعیت مناسب معاملاتی بهره می‌برند. عمده نمادهای این گروه‌ها مسیر صعودی را در پیش گرفته‌اند که ادامه این روند می‌تواند به رشد بیش از پیش شاخص کمک کند.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (20 آذر)

اوج‌گیری شدت نوسانات در «های‌وب»

صف خرید سنگین «های وب» در ابتدای معاملات امروز عرضه شد. نوسانات قیمتی «های وب» در معاملات امروز به اوج خود رسید. در حالی‌که مطابق با روزهای گذشته صف بیش از یک میلیارد سهمی را در آغاز ثبت سفارش در سامانه معاملات برای این سهم شاهد بودیم اما با آغاز معاملات و حجم سنگین عرضه این صف برچیده شد. به این ترتیب این سهم تا 555 تومان نیز افت پیدا کرد اما این پایان کار نبود و بار دیگر سهم تا صف خرید پیش رفت. شدت نوسانات این سهم ادامه یافت و بار دیگر سهم به کمتر از 570 تومان افت یافته است.

اخبار مثبتی از «های وب» مانند خرید پارس آنلاین شنیده می‌شود. همان‌طور که پیش از این اشاره شد این صنعت برای بورس ما و تحلیل‌گران تازگی دارد و آشنایی کافی با صورت‌های مالی این شرکت وجود ندارد؛ با این حال به نظر می‌رسد با برنامه‌های موجود این شرکت روند رو به بهبودی را در آینده طی کند. بر این اساس همچنان سرمایه‌گذاران بلندمدت که ممکن است از ریسک‌های موجود در بازارهای جهانی هراس داشته باشند نیم‌نگاهی به این سهم دارند. «دنیای اقتصاد» به گفتگوی اختصاصی با مدیران این شرکت پرداخته است که در ادامه منتشر می‌شود.

بازگشت خودرویی‌ها به اوج؟

نمادهای «خودرو» و «خپارس» در ابتدای معاملات روز جاری در محدوده صف خرید قرار گرفتند که در ادامه پارس‌خودرو از این محدوده کمی عقب نشست (با این وجود هم‌چنان در نزدیکی این محدوده در حال معامله است) ولی «خودرو» هم‌چنان با صف خرید همراه است. پیش از این «دنیای بورس» در تحلیل‌های خود به ارزندگی این دو نماد اشاره کرده بود، با این حال آنچه واضح است وجود ریسک‌های سیاسی ناشی از برجام می‌تواند امکان رشد ادامه‌دار قیمت این نمادها را با محدودیت مواجه سازد. بر این اساس رشدهای این‌چنینی قیمت این نمادها در شرایط کنونی مورد انتظار نبود و این انتظار وجود داشت که بازار در انتظار تصمیم کنگره در خصوص برجام بماند.

در شرایط کنونی خودرویی‌ها به سقف‌های مقاومتی نزدیک می‌شوند. سهام ایران خودرو به سقف 8 ماهه رسیده است و به نظر می‌رسد در شدت عرضه به خصوص از سوی حقوقی‌ها در شکست سقف مقاومتی 300 تومان کار دشواری را در پیش داشته باشد. با این حال همان‌طور که در گزارش با عنوان ایران خودرو در سودای رکوردزنی عنوان شد احتمال تحول بنیادی قابل توجه در سودآوری این شرکت وجود دارد که می‌تواند سیگنال مثبت برای بازار باشد. البته در کوتاه‌مدت چندان انتظار انعکاس این عوامل بنیادی وجود ندارد.

سقف‌شکنی دوباره «فولاد»

روند معاملاتی نمادهای فولادی در ابتدای روز بر مدار منفی جریان داشت. اما در ادامه افزایش تقاضا از سوی معامله‌گران منجر به رشد قیمتی «فولاد» شد و این نماد توانست بار دیگر سقف تاریخی خود را جابجا کند و بدین ترتیب در فهرست نمادهای اثرگذار بر شاخص کل قرار گرفت.  تصمیمات اخیر دولت مبنی بر کاهش تعرفه وارداتی محصولات فولادی اگرچه منجر به فشار فروش در نمادهای فولادی در روزهای اخیر شده است اما جذابیت سودآوری این نمادها هم‌چنان ادامه مسیر صعودی برای این سهم را میسر کرده است. علاوه بر این همان‌طور که پیش از این اشاره شد با وجود مشکلات تعرفه‌ای با وضعیت عرضه و تقاضای چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، احتمال حمایت از قیمت فولاد وجود دارد که می‌تواند حتی نرخ فروش شرکت‌های داخلی را افزایش دهد. با این حال همچنان باید متغیرهای سودآوری این صنعت را به دقت بررسی کرد.

دیگر نمادهای فلزی در معاملات امروز عمدتا با افت اندک قیمت مواجه شدند. در پی رشد قیمت روی در آغاز هفته بازار فلزات جهانی نمادهای مرتبط این صنعت نیز از روند افت قیمتی روزهای گذشته فاصله گرفتند. بازگشت قیمت روی به نزدیکی محدوده 3100 دلار سبب شده تا توجه به نمادهای «فاسمین» و «فرآور» دوباره جلب شود.

نمادهای سنگ آهنی نیز در معاملات امروز رشد قیمت را تجربه کردند. از میان دو نماد «کچاد» و «کگل» که در جلسه معاملاتی امروز توانستند صف خرید را تجربه کنند، تنها «کچاد» توانست در مقابل فشار عرضه‌ها مقاومت کند و همچنان در محدوده صف خرید باقی مانده است. در مقایسه با دیگر نمادهای فلزی و معدنی به نظر می‌رسد میزان رشد قیمتی «کچاد» به تدریج از انتظارات سبقت گرفته که این می‌تواند بر شدت فشار فروش بیافزاید

 موج «ممنوع-متوقف» پالایشی‌ها

در حالی که معاملات امروز نمادهای پالایشی چندان گرم و پررونق دنبال نبود، توقف نمادهای معاملاتی پالایشگاه لاوان و شیراز منجر به توجه فعالان بازار به سمت دیگر نمادهای پالایشی شد. پیش از این به انتظار برای توقف نمادهای پالایشی با توجه به تعدیل با اهمیت سودآوری اشاره شده بود. با انتشار این خبر فضای عمومی نمادهای هم‌گروه با رشدهای قیمتی قابل توجه همراه شد و نمادهای این گروه مجددا به سمت نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص خیز برداشتند. همچنان انتظار برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی وجود دارد. انتشار این صورت‌ها می‌تواند مسیر آتی قیمت این نمادها را روشن‌تر از قبل سازد.

معاملات در دیگر نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی مانند روانکاران نیز جذاب است. نمادهای روانکار نیز با افزایش تقاضا مواجه شده‌اند. «شسپا» از جمله نمادهایی است که در روزهای اخیر حرکت در مسیر صعودی را تجربه می‌کند. این نماد در ابتدای معاملات امروز در سقف مجاز قیمتی معامله شد  و با صف خرید همراه بود؛ اما در ادامه با عرضه‌های سنگین سهامداران حقوقی از محدوده صف خرید کمی عقب نشست. با این حال بار دیگر افزایش تقاضا این نماد را تا نزدیکی سقف قیمتی روزانه بالا کشید.

نفت سپاهان از ابتدای هفته جاری با گذر از سقف روانی 1000 تومان برای سومین روز متوالی رشد حداکثری قیمت را تجربه می‌کند. در گزارشی که در تاریخ 22 آبان و در سطح قیمتی 990 تومان از سوی «دنیای بورس» ارائه شده بود به انتظار برای رشد محسوس سودآوری این شرکت اشاره شد. احتمال رشد قیمتی این سهم از مواردی بود که در این گزارش مورد تاکید قرار گرفت.

برای مطالعه گزارش مذکور نگاه کنید: محکی بر قدرت سودآوری «شسپا»

از زمان ارائه این تحلیل تاکنون (یک ماه) این سهم رشد 14 درصدی را تجربه کرده است. همچنان انتظار انعکاس عملکرد مثبت این شرکت به خصوص در پیشبینی جدید بر اساس عملکرد 9 ماهه وجود دارد. به منظور رسیدن به دید دقیق از روند سودآوری این شرکت توصیه می‌شود به تحلیل ارائه شده از این شرکت مراجعه شود.