مجمع عادی سالانه سرمایه‌گذاری صنایع ایران برگزار شد

افزایش سرمایه در دستور کار « وایرا »

19:06 - 1400/01/17
سهامداران سرمایه‌گذاری صنایع ایران در مجمع عادی سالانه در حالی 2 تومان سود تقسیم کرد که افزایش سرمایه از سود انباشته و مطالبات  و اورده نقدی در دستور کار شرکت قرار دارد.

مجمع عادی (به طور فوق‌العاده) سرمایه‌گذاری صنایع ایران در حالی امروز صبح برگزار شد که پس از تصویب صورت‌های مالی 31 شهریورماه سال جاری از 17.7 تومان سود سالانه محقق شده 2 تومان سود تقسیم شد.. در گزارش هیات مدیره در خصوص برنامه‌های آینده شرکت سرمایه‌‎گذاری بلندمدت با هدف ایجاد درآمد پایدار تاکید شده است:‌   استفاده از ابزارهای نوین مالی، فروش دارائی‌های راکد یا کم بازده در جهت تقویت سودآوری و نقدینگی، تقویت بدنه کارشناسی شرکت و  تسویه تسهیلات دریافتی در دستور کار قرار گرفت.

در این میان البته افزایش سرمایه از سود انباشته و مطالبات و آورده نقدی جزو برنمه‌های اصلی شرکت اعلام شد.

بند (4)

هیات رئیسه در خصوص بند 4 (بند شرط) مربوط به عدم ارائه صورت‌های تلفیقی در گزارش حسابرس تاکید کرد:‌ صورت‌های مالی زیرمجموعه‌ها به موقع آماده نشده است و از سال آینده اقدام خواهد شد.

بند (5)

بند 5 (بند شرط) گزارش حاکی از آن است که مالیات سال 1391 به مبلغ 150 میلیون تومان برخلاف نظر شرکت توسط اداره دارایی دریافت شده و برای سال 1392 نیز 160 میلیون تومان درخواست شده که پرداخت نشده است. هیات رئیسه در این خصوص عنوان کرد:‌ برای سال 1391 اعتراض شرکت در جریان پیگیری است و سال 1392 نیز شرکت توانسته حقانیت خود را ثابت کند.

روند تولید شرکت فرعی

هیات رئیسه مجمع عادی سالانه سرمایه‌گذاری صنایع ایران در پاسخ به سوال سهامداران در خصوص روند تولید شرکت فرعی شیمی صنعت فرزان با توجه به برند خارجی (انگلیسی) روغن تولیدی اعلام کردند: این شرکت درحال حاضر به تولید روغن موتور و روغن‌های صنعتی مشغول است. فروش روغن موتور این شرکت با توجه به وجود چهار برند مشهور ایرانی و رقابت فشرده آنها امکان فروش مگر به میزان کم در شهرستان‌ها را پیدا نکرده است. اما روغن صنعتی تولیدی این شرکت مشتریانی در داخل کشور دارد.

تسهیلات مالی

به گفته هیات رئیسه جزئیات تسهیلات مالی شرکت می‌گوید: این تسهیلات در سال‌های قبل صرف خرید سهام شده است که برنامه تسویه آن‌ها در دستور کار شرکت است. 

دارایی‌های دیگر

هیات رئیسه همچنین در خصوص اینکه آیا شرکت دارایی مانند زمین و ساختمان دارد؟ تاکید کرد:‌ خیر، به جز دفتر شرکت، دارایی ملکی دیگری وجود ندارد.

پورتفوی «وایرا»

هیات مدیره در پاسخ به سوال سهامداران درباره اینکه میزان گردش پورتفوی بورسی شرکت در سال چقدر است؟ عنوان کرد:‌ تاکنون پورتفوی شرکت گردش چندانی نداشته اما در نظر است در آینده پورتفو  پویاتر شود.

«وایرا»  از دریچه اعداد

الف) هزینه مالی به ازای هر سهم؛ 5 تومان

ب) سود سهام محقق شده (EPS) به ازای هر سهم؛    17.7 تومان

ج) سود توزیع شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 2 تومان

د) سود انباشته به ازای هر سهم؛  45.7 تومان در پایان شهریورماه (در مجمع امروز 2 تومان آن به سهامداران داده شد)

حاشیه‌های مجمع

-  در اوایل قرائت گزارش هیات مدیره که حاوی اطلاعات اقتصادی ایران و جهان بود نماینده بورس اعتراض کرد که به جای گفتن اطلاعاتی که همه می‌دانند، از وضعیت شرکت گزارش دهید. نماینده بورس که ظاهرا از شرکت و اطلاع رسانی آن راضی نبود درباره عدم شفافیت شرکت نیز تذکراتی داد. مدیر عامل علت تاخیر در گزارش‌ها را عدم تکمیل به موقع اعضای هیات مدیره شرکت، به خاطر نقص در مدارک یکی از آن‌ها دانست.

-  یکی از حضار  اظهار می‌کرد براساس «شایعات کدال [!!!]»  این شرکت قرار بوده افزایش سرمایه 100 درصدی بدهد؟ و بر اساس همین شایعات کدال حقوقی سهم در قیمت 150 تومان سنگین خریداری می‌کرده است. در اینجا یکی از حضار در پاسخ ایشان گفت: این شرکت خانوادگی بوده و به خاطر الزام فانونی شرکت‌های سهامی عام وارد فرابورس شده است و سهامدار عمده فعالیت چندانی روی سهم ندارد.

-  اعضای هیات رئیسه انرژی چندانی برای برگزاری مجمع یا پاسخ به سوال‌ها خرج نمی‌کردند! و قشنگ معلوم بود این نخستین مجمعی است که به صورت خانوادگی برگزار نشده است!

-  وقتی یکی از حضار پرسید قصد رفتن به بازار بالاتر در فرابورس را ندارید، بنظر می‌آمد که مدیر عامل دقیقا تفاوت بین بازار پایه و بازارهای دیگر فرابورس را نمی‌داند! و رئیس مجمع به گفتن یک کلمه «خیر» در این مورد بسنده کرد.

آغاز و حال مجموعه

سرمایه‌گذاری صنایع ایران در سال 1370 توسط خانواده حسن رسولیان (سهامدار عمده قند مرودشت) و خانواده علی روستا (سهامدار عمده قند لرستان) تاسیس شد و در حال حاضر با سرمایه 44 میلیارد تومانی عمدتا در بازار اوراق بهادار فعالیت می‌کند. سرمایه‌گذاری‌های بورسی این شرکت معادل 48 میلیارد تومان در پایان سال مالی 1395 بود که موارد عمده و درصدی آن عبارتند از:

1. لامیران (فلامی)؛  15 درصد (آقای حسن رسولیان و خانواده و شرکت‌های وابسته سهامدار عمده فلامی هستند)

2. لیزینگ ایران (ولیز)؛ 7 درصد

3. پارس مینو (غپینو)؛  1.9 درصد

4. قند مرودشت  (قمرو)؛  1.7 درصد  (خانواده آقای رسولیان سهامدار عمده قمرو هستند)

5. سیمان کارون (سکارون)؛  1.7 درصد

6. شهداب ناب خراسان (غشهداب)  1.2 درصد

پورتفوی شرکت

پورتفوی غیربورسی شرکت نیز با بهای تمام شده 8.8 میلیارد تومان شامل موارد زیر است:

1.  کارگزاری بورسیران(کارگزار رسمی اوراق بهادار با رتبه الف)؛ 51 درصد

2.  شیمی صنعت فرزان(تولیدکننده روغن‌های صنعتی و شوینده‌های صنعتی و خانگی)؛ 46 درصد

3. فرزان تجارت پارمیس(سرمایه‌گذاری در امور بازرگانی)؛  99.998  درصد

4. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بورسیران؛ 691  واحد ممتاز

5. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بانک خاورمیانه؛  1200  واحد ممتاز