رالی خودرویی با پایان کار فلزی‌ها؟

در شرایطی که فعالان بازار در حال ارزیابی قیمت سهام پس از جهش‌های اخیر است، نمادهای فلزی و معدنی اصلاح نسبی را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر نوسانات هرچند اندک خودرویی‌ها در مدار مثبت شائبه کوچ نقدینگی از نمادهای فلزی به این نمادها ایجاد کرده است. بر این اساس این سول مطرح می‌شود که آیا فلزی‌ها به پایان راه خود رسیده‌اند و از سوی دیگر آیا خودرویی‌ها در آغاز یک مسیر روند صعودی قرار گرفته‌اند؟

شاخص کل بورس تهران تا لحظه تنظیم این گزارش رشد 14 واحدی را تجربه کرد. قیمت نمادهای فلزی در ادامه روزهای اخیر در مسیر اصلاحی قرار گرفته‌اند. سهام شرکت‌های فولادی که با رشدهای ماه‌های اخیر به عنوان محرک اصلی رشد شاخص مطرح می‌شوند در حال عقب‌نشینی از سقف‌های چندین ساله خود هستند.  

از سوی دیگر نمادهای خودرویی پس از جهش قیمتی در پایان هفته گذشته روند کم‌نوسانی را در پیش گرفته‌اند. البته معاملات این گروه برخلاف فلزی‌ها در قیمت‌های بالاتر از صفر تابلو در حال انجام است. همان‌طور که پیش از این اشاره شد گروه خودرو برای ادامه مسیر صعودی به رشد روزافزون ارزش معاملات نیاز دارد (غلبه تقاضا بر عرضه‌های موجود در سهام این گروه). این در حالی است که ارزش معاملات این گروه تا این لحظه از بازار چنگی به دل نمی‌زند و افت محسوسی را نشان می‌دهد. ارزش معاملات این گروه طی روزهای اخیر در شیب نزولی قرار گرفته‌اند. بر این اساس باید به دنبال منابع جذب نقدینگی برای این گروه بود. نخست جذب نقدینگی تازه و دومین منبع بهره خودرویی‌ها از اصلاح قیمتی در نمادهای فلزی است.

نقدینگی تازه‌نفس در راه سهام؟

اقتصاد کشور همچنان در حال برانداز نرخ‌های سود بانکی و محک پایبندی بانک‌ها به عهد خود هستند. در این شرایط همچنان تا ورود نقدینگی از بازارهای رقیب به بورس تهران راه زیادی باقی است. تحقق این مهم در صورت فراهم بودن فضا در ماه‌های آینده می‌تواند فضای دلچسبی برای معامله‌گران ایجاد کند. در این شرایط ورود پول‌های داغ از سیستم‌ اعتباری کارگزاری‌ها و همچنین جذب نقدینگی خارج‌شده از اصلاح قیمتی فلزی‌ و معدنی‌ها می‌تواند محرک نمادهای خودرویی باشد. با این حال این سوال مطرح می‌شود که آیا گروه فلزی و معدنی به اصلاح خود ادامه می‌دهند تا نقدینگی خارج‌شده به گروه رقیب یعنی خودرو جذب شود.

اما و اگر‌های گروه فلزات اساسی؟

نمادهای فلزی و معدنی در ماه‌های اخیر رشدهای پرشتابی را در پیش گرفتند. امید فعالان بازار به انعکاس جهش قیمتی فلزات در صورت‌های مالی این شرکت‌ها و رشد محسوس سودآوری و به تبع آن کاهش نسبت قیمت به درآمد انتظاری فلزی‌ و معدنی‌ها بود. در این شرایط این موضوع مطرح می‌شود که چه عواملی باعث شده که بازار از این نمادها روی برگرداند. در این خصوص به چند نکته باید توجه کرد.

نخست نزدیک شدن قیمت نمادهای فلزی به خصوص گروه فولادی به سقف‌های تاریخی بود. این موضوع باعث شده که فشار بر فروش بر نمادهای ان گروه افزایش یابد. در این خصوص «فولاد» از اوج قیمتی در هفته گذشته افت نزدیک به 4 درصدی را تجربه کرده است.  

دومین عامل هراس بیش از پیش از اصلاح بازارهای جهانی است. در این خصوص فولاد در بازار چین نیز در مسیر اصلاحی قرار گرفته‌ است. همان‌طور که پیش از این اشاره شد محرک اصلی رشد قیمت فولاد در چین و به دنبال آن در دیگر نقاط جهان، انتظار کاهش میزان عرضه فولاد با قوانین محدودکننده تولید فولاد بود. به گفته کارشناسان در حالی‌که بازار کاهش عرضه فولاد را پیش‌خور کرده است در شرایط کنونی اخبار به قوانین محدود کننده در بخش تقاضای فولاد مانند بخش عمرانی در فصل زمستان در کشور چین اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد بازار نسبت به آن بی‌توجه بوده است.

بر این اساس معاملات این هفته در بازار فولاد جهانی برای نمادهای این گروه بسیار مهم ارزیابی می‌شود. در این شرایط متال بولتن نیز به انتظار معامله‌گران در بازار ترکیه برای جهت‌گیری قیمت فولاد در بازار جهانی اشاره کره است. با این حال همان‌طور که پیش از این اشاره شد انتظار پایداری قیمتی در سطوح کنونی وجود ندارد از سوی دیگر اما ریزش شدید قیمتی و بازگشت به کف‌های قبلی دور از انتظار است.

عامل سوم برآورده نشدن انتظارات در گزارش‌های ماهانه به خصوص در گروه فولادی است. نرخ فروش «فخوز» با واقعیت شهریور‌ماه مطابقت ندارد و این موضوع سیگنال منفی را به این نماد ارسال کرده و این نماد را تا سطح 390 تومانی نزول یافته است. به نظر می‌رسد بازار همچنان از نوع فروش‌های شرکت‌های فولادی غافل است. بخش مهمی از فروش شرکت‌های مانند فولاد خوزستان و مبارکه بر اساس سلف انجام می‌شود و ثبت این فروش در ماه‌های آینده برای این شرکت‌ها امکان‌پذیر است. بر این اساس باید در انتظار رشد محسوس قیمت فروش محصولات فولادی در گزارش‌های ماه‌های آینده این شرکت‌ها بود. در این خصوص گزارش‌های مهر و آبان برای فولادی‌ها بسیار دلچسب خواهد بود.

آیا خودرویی از اصلاح فلزی‌ها جان می‌گیرند؟

فلزی‌ها در شرایط کنونی در مسیر اصلاحی قرار گرفته‌اند. در این شرایط در صورتی‌که اصلاح بازار جهانی فلزات مطابق با انتظارات باشد بار دیگر این گروه به صدر بازار باز خواهد گشت. بر این اساس ادامه اصلاح قیمتی سهام این شرکت‌ها می‌تواند با افزایش تقاضا مواجه شود. نکات مثبت این گروه احتمالا در عملکرد 6 ماهه و همچنین عملکرد ماه‌های آینده قابل رصد خواهد بود. با این سناریو، خودرویی‌ها باید در انتظار ورود نقدینگی از دیگر منابع مانند اعتبارات باشند.

 سناریو دیگر اصلاح شدید نمادهای فلزی و معدنی است که این اصلاح در گرو ریزش شدید قیمت فلزات در بازار جهانی خواهد بود.‌ گرچه سلیقه سرمایه‌گذاران گروه فلزی و خودرویی متفاوت است اما به نظر می‌رسد با داغ شدن سهام‌ خودرویی‌ می‌توان در انتظار کوچ بخشی از نقدینگی به سمت خودرویی‌ها بود. بهترین حالت که اطمینان را برای سرمایه‌گذاران گروه خودرویی ایجاد خواهد کرد رشد آرام نمادهای این گروه و رشد پله‌ای کف‌های قیمتی خواهد بود. روندی که در شرایط کنونی نمادهای این گروه در پیش گرفته‌اند اما حفظ این روند با توجه به هیجانات سال‌های اخیر دشوار به نظر می‌رسد؛ نمادهای این گروه تمایل قابل توجهی به نوسانات شدید چه در مسیر صعودی و همچنین نزولی دارند. با این حال برخی از نمادهای بزرگ این گروه، فاصله زیادی با کف‌های روانی خود ندارند و این موضوع می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را برای فعالان بازار سهام کاهش دهد.

Submitted by admin on