بازگشت رونق به معاملات سنگ‌آهن

18:19 - 1400/01/17
بازار سنگ آهن این هفته نیز فراز و فرود ملموسی را تجربه کرد و با وجود افت تا روز چهارشنبه، در دو روز پایانی هفته رونق مناسبی در بازار این محصول به لطف احیای معاملات فولاد  شکل گرفت.
بازگشت رونق به معاملات سنگ‌آهن

با شروع معاملات سنگ آهن در این هفته، قیمت این محصول روندی متزلزل را در پی افت قیمت بیلت در بازار نقدی تانگشان تجربه کرد. این روند در روز سه شنبه نیز به علت افت قیمت محصولات فولادی در معاملات آتی بازار شانگهای ادامه یافت و سنگ آهن به سطوح کمتر از 77 دلار در هر تن رسید.

در روز چهارشنبه بازار کمی آرام شد و افت قیمت اندکی را در معاملات سنگ آهن شاهد بودیم. این روند اما در روز پنج شنبه معکوس شد و افزایش ملموس قیمت در بازار رقم خورد. احیای معاملات فولاد در بازار آتی شانگهای و بازاهای نقدی در پی انتشار گزارش بهتر از انتظار شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ماه آگوست از جمله دلایل رونق بازار فولاد و به تبع آن سنگ آهن به حساب می‌آید.

رشد قیمت محصولات فولادی در روز جمعه  به تبع انتشار گزارش شاخص مدیران خرید تولیدی برای شرکت‌های کوچک و متوسط چین از سوی موسسه Caixin تشدید شد. وقوع آتش سوزی در کارخانه تولید فولاد Benxi چین نیز در حمایت از قیمت محصولات فولادی و رونق معاملات سنگ آهن نقش داشت.

ذکر این نکته ضروری است که شاخص قیمت سنگ آهن موسسه متال بولتن در روز جمعه به علت تعطیلی رسمی در سنگاپور منتشر نشده و رقم اعلام شده در این گزارش برای روز پنج شنبه است.

به گزارش متال بولتن شاخص قیمت سنگ آهن 62 درصد در قرارداد سی اف آر کینگدائو چین در روز پنج شنبه با رشدی به میزان 2/83 دلار به 78/91 دلار رسید. این محصول توانست افزایش قیمتی به میزان 0/6 درصد را در هفته اخیر تجربه کرد.