اقدام «وتجارت» برای راضی‌کردن بانک مرکزی

حسیاست بانک مرکزی نسبت به نحوه تهیه و تصویب صورت‌های مالی بانک‌ها همچون نحوه محاسبه ذخایر و افزایش سرمایه در حالی جدی‌تر از قبل شده که سیاست‌گذار پولی در تبیین این کار امیدوار است به ناچار بانک‌ها به مسیر صحیح گام بنهند. بر همین اساس هر یک از بانک‌ها همچون بانک تجارت در تکاپو برای بهبود وضعیت صورت‌های مالی خود برآمده‌اند اما باید منتظر ماند که این تغییرات را بانک‌ها به چه میزان در صورت‌های مالی خود اعمال می‌کنند و آیا سیاست‌گذار پولی را در این باره قانع می‌کنند؟    

برنامه «وتجارت»

همزمان با بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر رعایت شروط این بانک برای برگزاری مجامع و تدوین صورت‌های مالی براساس استانداردهای بین‌المللی بانک‌‎ها به تکاپو افتاده‌اند. در تازه‌ترین رویداد برخی بانک‌ها همچون بانک صادرات و کارآفرین از لغو مجمع خود به همین دلیل خبر داده‌اند. بانک تجارت به همراه بانک ملت از جمله بانک‌هایی بود که برخلاف بسیاری بانک‌ها که نمادشان در بازار سرمایه همچنان بسته مانده‌اند، نماد آن‌ها در بازار البته با حاشیه‌هایی بازگشایی شد اما به تازگی این بانک از برنامه خود برای تغییر وضعیت‌ صورت‌های مالی خبر داده است.  محمد ابراهیم مقدم نودهی؛ مدیرعامل «وتجارت» در آستانه برگزاری مجمع عمومی این بانک از برنامه این بانک برای بهبود وضعیت صورت‌های مالی و افزایش منافع سپرده‌گذاران و سهامداران خبر می‌دهد. به گفته این مقام مسئول بانک تجارت از جمله نخستین بانک‌های کشور بود که با تشکیل یک کارگروه ویژه ارتقای فرآیند تهیه صورت‌های مالی خود را مطابق با استانداردهای بین المللی گزارش دهی مالی (IFRS) آغاز کرد.

ساختار معیوب

بانک تجارت اگر چه همواره از روابط بانکی خارجی و رویکردهای جدید برای افزایش سود عملیاتی سخن به میان آورده اما نظام بانکی در ایران در حال حاضر در ساختار معیوب خود در وضعیت نامناسبی که از آن با تعبیر گرفتاری در دارایی‌های مسموم نام برده می‌شود، درگیر و از مسیر اصلی خود که بانکداری باشد منحرف شده است. بانک‌ها به دلیل سیاست‌های دستوری و تکلیفی در حالی گام به مسیر اشتباه بنگاه‌داری گذاشته‌اند که خروج از ساختار معیوب آن‌ها زمان‌بر است و قطعا نیازمند اقدام‌های جدی، بهنگام و فوری سیاست‌گذار است.  

Submitted by admin on