نظارت مستمر بورس بر روند معاملات

16:49 - 1400/01/17
نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر چگونگی روند معاملات یک امر مستمر اما مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص هر سرمایه‌گذاری بر عهده خود سرمایه‌گذار است.

سنا: نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و  بورس‌ها نظارت سیستمی است و حداکثر تلاش این است که تمام نظارت‌ها بر این اساس و پایه صورت بگیرد تا این نظارت همه معاملات را شامل شود و دخالت انسانی در شناسایی تخلفات را به حداقل برساند. در همین راستا الگوهای تخلفاتی تحت عنوان «تریگر»ها در سامانه‌های موجود تعریف شده و ناظران بازار به صورت روزانه و مستمر، خروجی آلارم‌های طراحی شده را کنترل می‌کنند. بعد از اعلام سیستم به ناظر، ناظر موظف است شرایط را بررسی کند و در صورت محرز شدن تخلف موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات اعلام شود.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نظارت سازمان در چگونگی روند معاملات، یک امر مستمر است، می‌گوید: برخی از سرمایه‌گذاران به دلیل تحلیل‌های نادرست خود از روند سودآوری و وضعیت شرکت‌ها و ورود به سهم‎های با ریسک بالا ممکن است متضرر شوند، بنابراین این امر دلیلی بر وقوع دستکاری در معاملات نیست. بدیهی است مسئولیت تصمیم‌گیری در خصوص هر سرمایه‌گذاری بر عهده خود سرمایه‌گذار است.

جزئیات بیشتر در این باره را اینجا بخوانید.