ماجرای هیات انتظامی و تخلفات بانک‌ها

نحوه برخورد هیات انتظامی با بانک‌های متخلف متناسب با جرائم متغییر است اما احکام نظارتی بر بانک‌ها از جرایم نقدی تا انفصال خدمت مدیران را شامل می‌شود.

احکامی که برای بانک‌های متخلف ازسوی هیات انتظامی مطرح می‌شود، طیف گوناگونی را در برمی‎گیرد که از جرایم نقدی بانک‌ها تا بحث صلاحیت مدیران در هیات مدیره‌ها را شامل می‌شود، عباس کمره‌ای؛ مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بانک مرکزی در این باره می‌گوید: بسته به نوع تخلف و موضوع، پرونده در هیات انتظامی مطرح می‌شود، ولی به میزان تخلف و شرایط آن، جرایم هم تغییر می‌کند.

ترکیب هیات انتظامی شامل نماینده دادستان، یک نفر به انتخاب شورای پول و اعتبار و یک نفر هم به انتخاب مدیران عامل بانک‌ها است. بانک مرکزی خارج از ترکیب این هیات است. گزارش‌ها از حوزه‌های مربوطه، در هیات انتظامی طرح می‌شود و نحوه کار هم به این شکل است که قبل از طرح پرونده در هیات انتظامی، موارد به خود بانک یا موسسه اعلام و پاسخ‌های آن از بانک مربوطه گرفته می‌شود، در نهایت در اداره مربوطه، مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده بود، پرونده مختومه می‌شود، در غیر این صورت از طریق رئیس کل بانک مرکزی به هیات انتظامی ارجاع می‌شود.

Submitted by admin on