رسیدگی پرونده کنتورسازی همچنان در نوبت است

پرونده «آکنتور» در پیچ و خم دادگاه

16:39 - 1400/01/17
 نزدیک 9 ماه است که نماد کنتورسازی به دلیل آنچه که ابهام در ارائه اطلاعات خوانده شده، متوقف است. همزمان با طولانی شدن توقف نماد «آکنتور» و تخلف مدیران این شرکت، پرونده کنتورسازی روانه قوه قضائیه شد اما همچنان وضعیت کنتورسازی مبهم و تکلیف این شرکت نهایی نشده است. بروکراسی اداری و پیچ و خم‌های دادگاه وضعیت «آکنتور» را در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار داده است.
پرونده «آکنتور» در پیچ و خم دادگاه

 اعتراض سهامداران

روز گذشته تعدادی از معامله گران که مدعی سهامداری در کنتورسازی ایران را داشتند، به طولانی شدن توقف نماد این معاملاتی و حبس دارایی‌های خود در تالار معاملات اعتراض کردند و موجب تنش در تالار حافظ شدند. کنتورسازی ایران که از روز 16 شهریورماه سال گذشته به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شد، مدت‌هاست وضعیتش در وضعیت نامعلوم و سردرگمی به سر می‌برد. به روایت سازمان بورس و اوراق بهادار دلیل تجمع سهامداران کنتورسازی ایران در تالار حافظ، اطلاعات خلاف واقع و همچنین خودداری از ارائه اطلاعات این شرکت به بورس بوده است.

رسیدگی پرونده

البته همزمان با طولانی شدن توقف نماد «آکنتور» پرونده این شرکت به دلیل تخلف مدیران به امور انتظامی و حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار ارجاع و در نهایت به دادگاه هم ارسال شد اما همچنان به گفته مسئولان قوه قضائیه در حال رسیدگی است. علی صحرایی؛ معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران هم درباره تازه‌ترین وضعیت پرونده شکایت از ناشر کنتورسازی به قوه قضاییه می‌گوید: پرونده این ناشر به امور انتظامی و حقوقی سازمان بورس ارجاع و در نهایت به دادگاه ارسال شده و هم اکنون در حال رسیدگی است.

بروکراسی اداری

در واقع اعتراض‌های دیروز سهامداران در تالار حافظ نشان داد: سهامداران نسبت به وضعیت موجود «آکنتور» و روند نظارت بر صورت‌های مالی این شرکت اصلا راضی نیستند و تسریع در پیگیری پرونده را در قوه قضاییه خواست بر حق خود تلقی می‌کنند. به باور سهامداران در صورت تسریع در صدور احکام قضایی سهامداران می‌توانند ادعای خسارت کرده و جبران آن‌را از محکومان طلب کنند. اما تازه‌ترین وضعیت پرونده ناشر کنتورسازی نشان می‌دهد: همچنان پیچ‌وخم‌های اداری و بروکراسی‌های زائد مانع تسریع در روند پرونده شده و پرونده درگیر و دار دادگاه است. به گفته مسئولان بورس بازپرس پرونده و سیستم قضایی هر زمان که پس از تحقیقات کامل زمان مناسب جهت صدور رای را اعلام کنند بدون شک اقدام به صدرو رای عادلانه برای افرادی که ناقض قوانین بوده‌اند خواهد کرد که در هر صورت تسریع در صدور این احکام خواست سهامداران و متولیان بازار سرمایه است.

مشکلات مالیاتی

در کنار مشکلات فعلی کنتورسازی که شرایط بغرنجی را برای سهامداران این شرکت ایجاد کرده، برخی اخبار و شایعات نیز حاکی از این است که سازمان امور مالیاتی به دنبال به مزایده گذاشتن برخی اموال و دارایی‌های کنتور سازی ایران بود که معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران تایید کرده این سازمان فعلا از مزایده دارایی دست کشیده و البته دلیل آن را ناشی از تلاش و رایزنی متولیان بازار سرمایه می‌داند. به نظر می‌رسد مسئولان در پی این هستند که سازمان مالیاتی نیز در تحقق طلب خود جزء دیون مقدم نباشند و مالیات هم پس از رد دیون سهامداران مطالبات خود را درخواست کند.

مدیرعامل کنتورسازی در زندان

در همین حال دیگر اخبار نیز حاکی از تحت تعقیب قرار گرفتن مدیرعامل کنتورسازی داشت که پیش‌تر سازمان بورس اعلام کرده بود: مدیرعامل «آکنتور» به دلیل عجز از تودیع وثیقه با قرار 5 هزار میلیارد ریالی روانه زندان شده است. سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی اداره حمایت حقوقی از سهامداران و به نمایندگی از  سهامداران خرد، شکایت این گروه از سهامداران را که مدعی بودند کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع هم در اینجا اتفاق افتاده به مجتمع امور قضایی تسلیم کرد که متعاقب آن مدیرعامل این شرکت روانه زندان شد.

تلاش سازمان بورس

البته سازمان بورس تاکید کرده: حسب وظیفه، هم اقدام‌های انضباطی و هم تعقیب کیفری را در دستور کار قرار داده است .به گفته معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار از نظر انضباطی بلافاصله مدیران این شرکت سلب صلاحیت شدند و حداکثر جریمه‌های قانونی درمورد آن‌ها اعمال شده است. جعفر جمالی در این باره می‌گوید: از نظر کیفری هم سه شکایت از طرف سازمان به  دو مقام در مجتمع امور اقتصادی قوه قضائیه طرح شده است: یکی به عنوان خودداری مدیران شرکت از ارائه اطلاعات (بند 2 ماده 49 ). دیگری ارائه اطلاعات خلاف واقع به سازمان( ماده 47) و همین طور  تخلف از استانداردهای حسابرسی ( بند 3 ماده 49) که سازمان به عنوان وظیفه حاکمیتی و در مقام ناظر بازار سرمایه از این شرکت شکایت کرده است.

حال باید در انتظار نشست که آیا با اقدام‌ها و فشارهای سازمان بورس و اوراق بهادار روند رسیدگی به پرونده کنتورسازی در قوه قضائیه تسریع می‌یابد و سهامداران از این وضعیت بغرنج خلاصی یابند یا اینکه شرایط به گونه دیگری سمت‌وسو پیدا خواهد کرد.