تعیین تکلیف سود نقدی سال‌های 93 و 94 در مجمع بانک قوامین انجام شد

وثایق بنیاد تعاون ناجا نزد «وقوام»

15:15 - 1400/01/17
بانک قوامین که طی سال‌های 93و 94 به دلیل منع بانک مرکزی سود سهام خود را تقسیم نکرده بود، با برگزاری مجمعی در خصوص سود سهام این‌ سال‌ها تصمیم‌گیری کرد. «وقوام» با تصویب اکثر سهامداران سود هر سهم سال 93 را 12 ریال و سال 94 را 5 ریال اعلام کرد.همچنین در این مجمع موضوع بازپرداخت تسهیلات اعطایی به بنیاد تعاون ناجا حاشیه‌هایی به همراه داشت که مدیر عامل از مکاتبات با مراجع قضایی خبر داد.
وثایق بنیاد تعاون ناجا نزد «وقوام»

حداقل سود تقسیمی برای سهامداران

مجمع فوق‌العاده بانک قوامین با حاشیه‌های بسیاری همراه بود. موضوع تقسیم سود این شرکت از یک سو و بحث تخلفات سهامدار عمده این شرکت از سوی دیگر از مواردی بود که اعتراضات سهامداران را به همراه داشت. بعد از افزایش سرمایه 100 درصدی این شرکت که از محل مطالبات و آورده نقدی انجام شد، سرانجام «وقوام» توانست مجوز تقسیم سود سال‌های قبل خود را بگیرد. در این بین با توجه به اینکه سود خالص سهام این شرکت طی سال 93 رقم 92 میلیارد و 651 میلیون تومان و سال 94 رقم 44میلیارد و 76 میلیون تومان بوده است، سهامداران خواستار تقسیم سود 90 درصدی برای هرسهم بودند، اما غلامحسین تقی نتاج، مدیرعامل بانک قوامین خواستار تقسیم سود 10 درصدی بود. مدیرعامل بانک قوامین که در ابتدا بخشنامه سازمان بورس را دلیل اصلی تقسیم سود 10 درصدی بیان کرده بود، بعد از شفاف‌سازی این موضوع از طریق نماینده سازمان که سازمان هیج نقشی در این زمینه ندارد، دلیل اصلی تقسیم سود حداقلی را  کسری نسبت کفایت به سرمایه بانک (زیر 8 درصد و حدود 2.2 درصدی بانک قوامین) و بخشنامه اخیر بانک مرکزی بیان کرد. در این بین و در پی اعتراض شدید سهامداران مدیر عامل پیشنهاد داد که تقسیم سود حداکثری منوط به مجوز بانک مرکزی انجام شود که مورد موافقت سهامداران قرار نگرفت. سهامداران دلیل این امر را عدم همکاری بانک مرکزی با سهامداران بیان کردند و ابهام در آینده این بانک را دلیلی دانستند تا در کوتاه‌ترین فرصت سود خود را دریافت کنند.

ماجرای تسهیلات بی‌ضمانت

اما بخش دیگر این مجمع مربوط به سوالات سهامداران در خصوص بدهی‌های معوق سهامدار عمده این شرکت یعنی بنیاد تعاون ناجا بود. موضوعی که سهامداران آن را تخلف خوانده و اجحاف در حقوق سهامداران خرد بیان کردند. براساس یکی از بندهای گزارش حسابرس در صورت‌های مالی حسابرسی شده بانک قوامین طی سال 94 مبلغ 16هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به بنیاد تعاون ناجا و شرکت‌های تابعه آن بدون اخذ وثایق، پراخت کرده است. اعطای این تسهیلات که در زمان مدیریت وقت انجام گرفته است همزمان با افت سهام این شرکت بوده است (قیمت این سهم که ابتدای سال 94 در محدوده قیمتی 320 تومان بوده هم‌اکنون به 64 تومان رسیده است، باید توجه داشت که در این مدت یک نوبت افزایش سرمایه هم ثبت شده است). براین اساس در اواخر خرداد سال گذشته غلامحسن تقی نتاج با انتشار اطلاعیه‌ای در شبکه کدال از تفاهم میان بنیاد تعاون ناجا و بانک قوامین بر سر مطالبات 16 هزار میلیارد تومانی خبرداد. در این اطلاعیه آماده بود که بنیاد تعاون ناجا با واگذاری تعدادی از املاک خود سعی در بازپرداخت بدهی‌های خود دارد. با این وجود و به گفته مدیرعامل این بانک بنیاد تعاون ناجا تاکنون 4 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرده است. اما بانک قوامین به دنبال احقاق حقوق خود به مراجع قضایی مراجعه کرده و در حال مکاتبات در خصوص وصول مطالبات است.