سقوط آزاد پالایشی‌ها

نمادهای این گروه به دنبال فشار فروش بالای سهام‌داران در مسیر نزولی با افت قیمت به انتهای بازار می‌رسند. در این مهم افت قیمت نفت یکی از دلایل کاهش قیمت‌ها به حساب می‌آید.

فشار فروش بالای سهام‌داران در معاملات این گروه مسیر نزولی را برای تمامی نمادها به همراه دارد. این در حالیست که به دنبال افت قیمت نفت در معاملات روز گذشته در بازارهای جهانی که افزایش دکل‌های نفتی آمریکا (و مازاد عرضه) از دلایل آن به شمار می‌رود، فشار فروش تشدید یافته‌ای را در معاملات روز جاری پالایشی‌ها ایجاد کرد. در این مهم کم رمق بودن بازار و تعطیلات پیش رو، به افزایش رکود در معاملات بازار سهام منجر شده که فرآورده‌های نفتی نیز از گزند آن دور نمانده‌اند. به این ترتیب در حالی که حجم معاملات را می‌توان پایین ارزیابی کرد، فشار فروش بالا در این گروه، افت بیش از یک و نیم درصدی شاخص آن را به همراه دارد (نزولی‌ترین گروه بازار در معاملات امروز؛ به استثنای شاخص استخراج سایر معادن با تک نماد «کماسه»). این موضوع در حالی رصد می‌شود که تلاش حقوقی‌ها نیز مانع از ریزش قیمت‌ها نشده است.

افت قیمت بیش از 4 درصدی در «شاوان»، «شبریز» و «شراز» بخشی از این فشار فروش را نشان می‌دهد. همچنین کاهش بیش از 3 درصدی در«شتران» را در حالی رصد می‌کنیم که خالص خرید 5 و نیم میلیونی حقوقی‌ها (72 درصد حجم خرید به این معامله‌گران اختصاص دارد)، در معاملات آن قابل مشاهده است. برتری خرید حقوقی‌ها در «شبندر» نیز با خالص خرید 900 هزار سهمی قابل رویت است (حجم معاملات در مرز یک و نیم میلیون سهم). به این ترتیب با وجود حمایت حقوقی‌ها نیز افت قیمت‌ها دراین گروه مشاهده می‌شود؛ هر چند حجم معاملات همانطور که اشاره شد، پایین است.

Submitted by admin on