تاثیر برنامه های جدید مهاجرتی کانادا بر چشم انداز اقتصادی این کشور

13:06 - 1400/12/02
سیاست گزاران نیز باور دارند که افزایش نرخ مهاجرت، تاثیرات منفی بر تولید ناخالص داخلی خواهد داشت.

موضوع مهاجرت یکی از شاخص های تاثیر گذار در اقتصاد کشور کانادا به شمار می رود که دو نظریه متناقض حول محور این شاخص ایراد میشود:

 ۱) افزایش مهاجرت موجب رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) میشود.

 ۲) افزایش مهاجرت موجب کاهش سرانه ی تولید ناخالص داخلی (GDP) میشود یا بر کیفیت زندگی جمعیت این کشور تاثیر منفی میگذارد و با ازدحام بیش از حد بیمارستان ها، مدارس و امکانات تفریحی، تخریب محیط زیست، افزایش هزینه ی خدمات دولتی، افزایش هزینه مسکن و غیره، منجر به وضعیتی بنام “diseconomies of scale” میشود که اصطلاحا به آن “عدم صرفه جویی مقیاس” میگویند.

استدلال رایجی که در این زمینه میشود این است که تاثیرپذیری تولید ناخالص داخلی از شاخص مهاجرت، معیار مناسبی برای سنجش تاثیرات اقتصادی مهاجرت نیست. از طرفی موضوع دیگری که مطرح است این است که مهاجرت موجب جایگزینی افراد جوان با نیروی کار سالخورده کشور میشود. با این حال، اقتصاددانان متذکر میشوند که افزایش نرخ مهاجرت، استراتژی موثری برای مقابله با این مشکل نیست. سیاست گزاران نیز باور دارند که افزایش نرخ مهاجرت، تاثیرات منفی بر تولید ناخالص داخلی خواهد داشت.

کانادا یکی از برترین و مدرن ترین کشورهای جهان است که بالاترین نرخ سرانه مهاجرپذیری در دنیا را دارد و تعداد افرادی که هر ساله به کانادا مهاجرت می‌کنند نسبت به جمعیت کانادا در حال رشد است و این کشور از این منظر در سال ۲۰۱۵، رتبه ی نهم جهان را به خود اختصاص داده است. در حالی که کشور لیختن اشتاین، رتبه ی اول این لیست را در اختیار دارد.

	تاثیر برنامه های جدید مهاجرتی کانادا بر چشم انداز اقتصادی این کشور11

نرخ سرانه مهاجرت به کانادا از دهه 19۵0 نسبتاً ثابت و پایدار بوده و در دهه های اول و دوم قرن ۲۱ ، به دلیل تمرکز دولت بر میانگین بهره وری بالاتر مهاجران، مهاجرت افرادی با تحصیلات و سطح مهارت بالاتر، به کانادا افزایش داشته و بنابراین مهاجرانی که به کانادا می آیند به طور متوسط، ​​تحصیلات بهتری نسبت به کانادایی ها داشتند.

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که استراتژی دولت بر افزایش جذب مهاجر تاکید دارد (این یعنی افزایش تعداد پذیرش سالانه به ۴۱۱۰۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۲) و برنامه های دولت برای سال ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۳ به منظور افزایش مهاجرپذیری تنظیم شده که این امر با تسهیل شرایط اخذ مجوز اقامت دائم برای دانشجویان بین المللی و کارگران موقت خارجی با کاهش نمرات، حذف شرط نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی و فرانسه در پذیرش مهاجر، حذف شرط سابقه ی کار و تسهیل مهاجرت افراد با تحصیل در دوره های دانشگاهی این کشور میسر خواهد شد.

مقاله ای که توسط یکی از سیاست‌گذاران سابق دولت کانادا نوشته شده بیان می کند که کانادا بدنبال اجرای مدل رقابتی دستمزد کم - بهره‌وری پایین است که سیاست اقتصادی این کشور از اواسط دهه 1980 با آن عجین شده است. این مقاله همچنین بیان میکند که کانادا و سیاست «دولت برای مردم» نیازمند بازبینی و تغییرات اساسی است تا بتواند در ارتقای سطح کیفی زندگی کانادایی ها موثر واقع شود.

احتمال اینکه مهاجران در ابتدای ورود خود به کانادا درآمد کمتری نسبت به افراد بومی متولد خود کانادا داشته باشند وجود دارد. دلیل این امر هم تفاوت در فرهنگ، عدم تسلط به زبان انگلیسی، تبعیض ونژادپرستی است. هیچگونه سیاستی در جهت برابری شغلی مهاجران با افراد بومی ایجاد نشده که به مهاجران کمک کند تا در شرایطی برابر، با سایر کانادایی ها در بازار کار رقابت داشته باشند.

 در برخی از استان ها، مشارکت‌های محلی فعالی وجود دارد که به مهاجران کمک میکند تا مشاغلی متناسب با سطح تحصیلات و تجارب خود پیدا کنند. متخصصان مهاجرت بر این باورند که افراد مهاجر هرچه زمان بیشتری در کانادا اقامت داشته باشند، به مرور شانس بیشتری برای نزدیک شدن به میانگین ملی از نظر سطح درآمد و نرخ اشتغال خواهند داشت.

مهاجرت و رشد اقتصادی

رشد اقتصاد از طریق مهاجرت

	تاثیر برنامه های جدید مهاجرتی کانادا بر چشم انداز اقتصادی این کشور18

۷۵ درصد از نرخ رشد جمعیت کانادا ناشی از مهاجرت است که این امر تأثیر مستقیمی بر مقوله اقتصاد این کشور دارد.

برنامه ی ۳ ساله دولت، منجر به دستیابی به بیشترین میزان مهاجر پذیری در کل تاریخ این کشور شده است. 

  • 330800 مهاجر در سال 2019
  • 341000 مهاجر در سال 2020
  • 350000 مهاجر در سال 2021

که ۶ نفر از هر 10 مهاجر، به دلیل تاثیر مثبت اقتصادی انتخاب می شوند.

این میزان افزایش تدریجی و تحت کنترل، تا سال ۲۰۲۱، تنها ۱٪ به نرخ رشد جمعیت خواهد افزود اما این سرمایه گذاری، از طرفی موجب ترغیب نوآوری شده و هم در حال حاضر و هم در آينده موجب شکوفایی اقتصادی کانادا خواهد شد.

آوردن بهترین و درخشان ترین استعدادها به کانادا

سیستم اکسپرس اینتری (Express Entry)

کانادا از سال 201۵ تا کنون، تقریباً 230000 کارگر خارجی با مهارت بالا و دانشجویان بین المللی سابق را که تمایل داشتند بطور دائمی در کانادا زندگی کنند را در کنار افرادی که به دانش و مهارتشان در کشور نیاز بوده، از طریق سیستم اکسپرس اینتری جذب کرده است.  

۵ شغل برتر مختص افرادی که تحت برنامه ی اکسپرس اینتری برای مهاجرت به کانادا دعوت شده اند عبارتند از:

  • مهندسان و طراحان نرم افزار
  • تحلیلگران و مشاوران سیستم های اطلاعاتی
  • برنامه نویسان کامپیوتر
  • حسابرسان و حسابداران مالی
  • افرادی که در حوزه تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی حرفه ای هستند.

در سال 2018 ، تقریباً 54000 دانشجوی سابق بین‌المللی اقامت دائم کانادا را دریافت کرده و ساکن این کشور شدند که این آمار، بالاترین رقم در تمام طول تاریخ کانادا بشمار می رود.

استراتژی جذب استعدادهای جهانی

شرکت ها و کارفرمایانی که از «جریان استعدادهای جهانی» استفاده میکنند، متعهد شده‌اند که بیش از 48000 موقعیت شغلی برای کانادایی‌ها و مقیمان دائمی این کشور و بیش از ۱۲۵۰۰ موقعیت همکاری و مشارکتی پولی ایجاد کرده و بیش از 113 میلیون دلار در بخش توسعه مهارت ها و آموزش سرمایه گذاری کنند. جذب و ارائه تسهیلات اقامتی به دانشجویان بین المللی در راستای موفقیت همین استراتژی طرح ریزی شده است.

استراتژی جذب استعدادهای جهانی کانادا، از جمله جریان استعدادهای جهانی کانادا (GTS) ، که در سال 2017 راه اندازی شد، جریانی است که جذب استعدادهای مورد نیاز برای مشاغل کانادایی بمنظور موفقیت در بازار جهانی را تسهیل می کند. همچنین برگزاری دوره های مختلف و امکان کار حین تحصیل موجب پرورش این استعداد ها و آمادگی ایشان برای ورود به بازار کار کانادایی پس از اتمام تحصیل میگردد.

در طول ۲ سال ابتدایی اجرای این طرح (استراتژی جذب استعدادهای جهانی)، درخواست حدود 40000 نفر مهاجر تنها در عرض ۲ هفته پردازش شد. استراتژی مهارت های جهانی، رویدادی تحول آفرین برای کارفرمایان بوده است.

برنامه ویزای استارت آپ کانادا

هدف برنامه ویزای استارت آپ کانادا، جذب و حمایت از مهاجران کارآفرینی است که از مهارت ها و پتانسیل بالایی در ایجاد کسب و کارهای نوآورانه برخوردارند و علاوه بر داشتن  توان رقابت در عرصه جهانی، میتوانند برای کانادایی ها نیز شغل ایجاد کنند. ویزای استارت آپ کانادا در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شد و به خاطر پیچیدگی‌هایی که داشت افراد شدیدا نیازمند مشاوره برای اخذ ویزا به این روش بودند  و بعدا به بدلیل موفقیت این طرح در سال ۲۰۱۸، به برنامه دائمی دولت تبدیل شد.

در پی برنامه ی ویزای استارت آپ، از ماه می 2019، درخواست بیش از ۶۵۰ کارآفرین و اعضای خانواده آنها برای اقامت دائم تایید شده است.