تاثیرات کرونا بر شیمیایی ها | دو نماد تولیدکننده کلر چقدر سود کردند

14:05 - 1400/01/21
برای نمادهای گروه شیمیایی با تاکید به محصولات ضدعفونی کننده و بهداشتی چه دورنمایی متصور است. دو نماد فعال در این حوزه چه دورنمایی را با توجه به اوضاع کرونا پیش رو دارند.
تاثیرات کرونا بر شیمیایی ها | دو نماد تولیدکننده کلر چقدر سود کردند
  • سید امیر اعتمادی | فعال بورس تهران

همواره توانایی بنگاه‌های اقتصادی در خلق ارزش، همبستگی مستقیمی با کشش بازار نسبت به محصولات تولیدی آنها داشته است. تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و تغییر شرایط بازار از طریق انتقال نقطه تعادل عرضه و تقاضا به تقویت یا تضعیف سودآوری بنگاه‌ها منجر می‌شود. به‌عنوان مثال تغییرات آب و هوایی و افزایش آلودگی هوا در کشورهای توسعه‌یافته به واسطه تعطیلی موقت کارخانه‌ها می‌تواند به کاهش طرف عرضه و در برخی موارد به کاهش طرف تقاضای محصولات منجر شود.

در ماه‌های اخیر و در پی گسترش ویروس کرونا و افزایش نیاز مصرف‌کنندگان به محصولات شیمیایی در جهان، تقاضا برای محصولات ضدعفونی‌کننده و بهداشتی از جمله کلر و مشتقات آن رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده است. از طرفی افزایش تقاضای جهانی به واسطه تحریم‌های اقتصادی کشورها در جهان به افزایش صادرات و سودآوری بیشتر این صنعت منجر شده است.

در ایران شرکت‌های نیروکلر (شکلر) و کلرپارس (کلر) دو شرکت فعال در این صنعت هستند که در بازار سرمایه فعالیت دارند و از مهمترین تولیدات این شرکت‌ها می‌توان به کلر مایع و پرکلرین، آب ژاول و سود کاستیک اشاره کرد.  شرکت نیروکلر به‌عنوان تولیدکننده کلر و مشتقات آن در کشور در تولید آب ژاول گام موثری در جهت گسترش زنجیره تولیدات پایین‌دستی کلر و سود کاستیک برداشته است افزایش ۲۶۰ درصدی سود انباشته شرکت از ۲۲میلیارد تومان در سال مالی گذشته به ۷۹ میلیارد تومان در ۹ ماه سال مالی جاری نشان از وضعیت مطلوب صورت‌های مالی شرکت دارد. در حال حاضر ارزش بازار این شرکت ۲۴۸۶ میلیارد تومان است. 

کلر پارس به‌عنوان دیگر تولیدکننده محصولات شیمیایی در پایان سال مالی جاری درآمد عملیاتی بالغ بر ۱۹۲ میلیارد تومانی به‌دست آورده است. افزایش حاشیه سود به واسطه افزایش مقداری فروش محصولات و تقلیل هزینه‌های مالی به بیش از یک‌سوم به بهبود وضعیت مالی شرکت منجر شده است. در نهایت با توجه به احتمال استمرار شیوع ویروس کرونا در جهان و پیش‌بینی کارشناسان حوزه سلامت از وقوع موج دوم و سوم این بیماری در جهان، تقویت تقاضا برای محصولات این صنعت، رشد فروش و سودآوری قابل ملاحظه‌ای برای فعالان این صنعت برآورد می‌شود.

 

اصلاح انگیزشی در انتظار گروه شیمیایی

  • مهدی میرزایی | کارشناس بازار سرمایه

شاخص گروه شیمیایی پس از اصلاح بلندمدت در خلال بازار کاهشی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ با رشد نرخ برابری دلار/ ریال و تاثیرپذیری ارزش جایگزینی و قابلیت سودآوری شرکت‌های گروه وارد مدار افزایشی شد و این روند تا به امروز ادامه یافته است. نزول قیمت‌ها و ریزموج‌های کاهشی در طول روند افزایشی فعلی بخشی از ماهیت نمودار ‌تحلیل بوده و تا امروز تنها باعث ایجاد نویزهای خفیف در روند اصلی شده است.

شاخص این گروه بیشتر متاثر از ارزش بازار شرکت‌های بزرگ تاپیکو، فارس، پارسان و … است و حرکات قیمتی سهام این هلدینگ‌ها نمودار روند حرکتی شاخص شیمیایی را ایجاد می‌کند. همچنین نمودار شاخص گروه شیمیایی دقیقا شبیه شاخص کل بورس است و دلیل آن تاثیر چشمگیر هلدینگ‌های مذکور بر ارزش بازار کل بورس است. در نمودار بالا از خرداد ۹۷ و با آغاز رالی پرشتاب دلار، شاخص گروه از خواب چندین ساله بیدار و یک روند انگیزشی پرقدرت را آغاز کرد. شاخص گروه در خرداد ماه ۹۷ در محدوده ۶۰۰۰ واحد بود و اکنون با ۱۰۰۰درصد رشد به محدوده ۶۷ هزار واحد رسیده است. این رشد ۵برابر بازار صعودی سال‌های ۹۰تا۹۲ بوده است.

مطابق نظریه موجی الیوت، حرکات قیمت‌ها در بازار به دو دسته تقسیم می‌شود؛ اصلاحی و انگیزشی(روندی). این حرکات متناوب بوده و پس از پایان یکی، دیگری شروع می‌شود. با بررسی روند شاخص گروه شیمیایی از کف ۶۰۰۰ واحد که نقطه شروع حرکت بوده به این نتیجه می‌رسیم به‌رغم رشد ۱۰ برابری این شاخص به نظر می‌رسد تاکنون به پایان روند فعلی مطابق الگوهای تکرارشونده الیوت نرسیده‌ایم.

 بر اساس تحلیل‌ها هم‌اکنون در ابتدای موج (۵) از ابرموج (۳) صعودی هستیم، موضوعی که در نمودار نشان داده شده است. اندازه متداول موج صعودی فعلی براساس قانون برابری امواج (یک) و (۵) می‌تواند دامنه ۹۰ تا ۹۳ هزار واحد باشد. از آن سطح انتظار می‌رود وارد اصلاح شارپی و بزرگ‌تری از حیث زمان شویم. به‌نظر می‌رسد روند پرقدرت فعلی تعقیب شود، زیرا در صورت امتداد دامنه موج صعودی فعلی می‌تواند تا ۱۱۰ هزار واحد نیز گسترده شود.

در مقیاس زمانی روزانه و با بررسی ریزموج‌ها به این نتیجه می‌رسیم که اکنون ما در ابتدای ریزموج ۳ از ۵ از ابرموج ۳ هستیم و انتظار بر این است شاخص گروه پرشتاب به سمت اهداف تعیین شده حرکت کند. به‌رغم وضعیت باثبات فعلی سهام گروه و بازده مثبت آنها، در سطوح یادشده انتظار می‌رود که اصلاح پرقدرت و دست‌کم ۳ ماهه گروه آغاز شود و وارد نوعی از اصلاح مشابه آنچه که در مهرماه ۹۷ رخ داد شویم (از حیث اندازه زمانی). اصلاح موج (۴) که مورد انتظار است زمینه‌ساز حرکت بازار در شش ماه دوم به مدت یکسال خواهد بود و در موج (۵) این روند صعودی خواهد بود. البته حرکت و اصلاح جزئی از ذات بازارهاست.

تاثیرات کرونا بر شیمیایی ها | دو نماد تولیدکننده کلر چقدر سود کردند9
تحلیل تکنیکال گروه شیمیایی ها

 

بررسی تکنیکال شاخص شیمیایی

  • شکور علیشاهی / کارشناس بازار سرمایه

روند کلی شاخص شیمیایی، صعودی قوی برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته این شاخص با ۱۶/ ۲۴ درصد افزایش از عدد ۵۴هزار و ۵۴۱ واحد به عدد ۶۷هزار و ۷۱۶ واحد رسید. در چهار هفته پیش رو شاخص شیمیایی اهداف قیمتی بالاتری مثل ۷۷هزار و ۸۰۰ واحد را دنبال می‌کند که سه محدوده ممکن است مانع رسیدن به این هدف قیمتی شوند که به آنها مقاومت می‌گوییم. محدوده ۷۱هزار واحد، محدوده ۷۳هزار و ۶۰۰ واحد و محدوده ۷۵هزار و ۲۰۰ واحد را می‌توان به‌عنوان اعداد مهم مقاومتی شاخص شیمیایی در این هفته در نظر داشت.

توجه داشته باشید به دلیل اینکه شاخص مورد مطالعه در تاریخ خود هیچ‌گاه در این اعداد حضور نداشته، این محدوده‌ها از اعتبار چندانی برخوردار نیستند اما شیوه‌های آماری و تکنیکی برای محاسبه محدوده‌های مهم در این مواقع وجود دارد. در صورتی که شاخص مورد مطالعه به هر دلیلی از جمله واکنش به محدوده‌های مقاومتی تغییر مسیر داد و کاهش قیمت را در پیش گرفت، علاوه بر محدوده‌های حمایتی ۶۴هزار و ۳۰۰ واحد، ۶۱هزار و ۸۰۰ واحد ۶۰هزار و ۲۰۰ واحد، دو محدوده دیگر یعنی خط روند صعودی کوتاه‌مدت و خط روند صعودی میان‌مدت می‌توانند مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند.

تاثیرات کرونا بر شیمیایی ها | دو نماد تولیدکننده کلر چقدر سود کردند12
تحلیل تکنیکال شاخص شیمیایی

تاثیرات کرونا بر شیمیایی ها | دو نماد تولیدکننده کلر چقدر سود کردند4
روندهای تکنیکال