نقشه نیمروز بورس یکشنبه(26 خرداد)

11:28 - 1400/01/21
توام با تداوم رکوردشکنی‌های شاخص کل اتفاق مهمی در معاملات امروز رقم خورد. در کانون این اتفاق، چرخش سریع محور تقاضا به روی سهام کالایی و خروج محسوس نقدینگی از سهام گروه‌های خودرویی، بانکی و عقب‌نشینی کوچک‌ترهای بورسی قابل مشاهده است. هر چند نشانه‌های کمرنگی از این رویداد در جریان دادوستدهای روز گذشته در زیر پوست بازار به چشم می‌خورد اما این تغییر، امروز ابعاد و عمق بیشتری یافت. در پی این اتفاق، شاخص کل که در رالی بورس طی سال جاری به دلیل ضعف نسبی تقاضا در سهام کالایی از شاخص هم‌وزن عقب مانده بود، در معاملات امروز با سرعت بیشتری پیش تاخت و قله جدیدی را درنوردید.
نقشه نیمروز بورس یکشنبه(26 خرداد)

دنیای بورس: شروع معاملات امروز با استمرار رشد شتابان قیمت به‌ویژه در سهام گروه‌های بانکی و خودرویی همراه بود. با وجود تشکیل جبهه قدرتمند خرید که در روز گذشته در اغلب نمادهای این دو گروه دیده می‌شد، رفته‌رفته سمت تقاضا در این دسته از سهم‌ها تحلیل رفت و قیمت‌ها تغییر مسیر جدی داد. همزمان با این اتفاق شاهد استقبال چشمگیر سهامداران از سهام پتروپالایشی و رشد حداکثری قیمت در این گروه‌ها بودیم. سهام گروه پتروشیمی به عنوان پرتقاضاترین سهام بازار در کنار دیگر صنایع کالایی نظیر فلزات، معدنی‌ها و پالایشی‌ها مدت‌ها تحت تاثیر سیگنال‌های منفی از بازار جهانی و ترس از فشار تحریم‌ها معاملات ضعیفی را هم از حیث جذب نقدینگی و هم نوسان قیمت تجربه می‌کردند. با وجود این، امروز در چرخشی جالب توجه شاهد رشد محسوس تقاضا در این دسته از سهم‌ها بودیم. برآیند این تغییرات سبب شد تا شاخص کل در ادامه حرکت صعودی خود جهشی 2 درصدی را به نمایش بگذارد و به کانال 238 هزار واحدی راه یابد.

تحرکات سریع و چرخش‌های ناگهانی

یکی از مشخصه‌های بارز معاملات امروز تغییر قابل ملاحظه روند قیمت‌ها و چرخش کانونی تقاضا در کلیت بازار بود. به طور مشخص می‌توان به تغییر یک‌باره روند در نمادهای خودرویی اشاره کرد که از سقف روزانه قیمت پایین آمدند و تا پایین‌ترین مقادیر روزانه تنزل کردند. این روند با شدت کمتری در گروه بانکی هم انعکاس پیدا کرد. در سهام دیگر گروه‌های متوسط و کوچک نیز چنین روندی قابل مشاهده است. این در حالی بود که در گروه‌های کالایی شاهد تقویت تقاضا و رشد قیمت‌ها بودیم.

در نقطه مقابل، این سهام کالایی بودند که پس از مدت‌ها حاشیه‌نشینی، توفیق یافتند تا بخش عمده ارزش معاملات را در اختیار بگیرند و برخلاف کم‌نوسانی روزهای قبل غالبا با رشد حداکثری مواجه شوند. حضور پررنگ سهامداران حقیقی در سهام کالایی را می‌شد به خوبی مشاهده کرد. تشکیل صف‌های خرید برای طیف زیادی از نمادهای بزرگ گروه پتروپالایشی نه تنها در جهش شاخص کل نقش مهمی ایفا کرد بلکه خبر از تغییر آرایش پول‌ها در صنایع مختلف بورسی داد. به نظر می‌رسد تغییر انتظارات بازار از روند قیمت‌های جهانی و تحریم‌ها در آستانه انتشار گزارش‌های عملکرد در هفته بعد موجب این چرخش ناگهانی در صنایع بورسی و گردش کانون تقاضا به سمت کالایی‌ها شده است.

نبض پایین خرید در نیم‌پرده آخر

در حالی که اغلب نمادهای گروه پتروشیمی و پالایشی تا پایان معاملات امروز در سقف روزانه خود معامله شدند در گروه‌هایی نظیر خودرویی‌ها و بانکی‌ها نقدینگی با سرعت فزاینده‌ای خارج شد و در نتیجه قیمت‌ها به دامنه‌های منفی بازگشت. این تغییرات یکباره قیمت، معاملات عموم سهم‌ها را تحت الشعاع قرار داد و سبب شد تا شاخص اصلی بازار اصلاح حدود 700 واحدی را از سقف روزانه تجربه کتد. البته  شدت این تغییر در صنعت خودرویی بیش از سایر گروه‌ها بود. خروج دسته‌جمعی سهامداران از سهام خودرویی سبب شد تا بسیاری از نمادهای در لحظات پایانی معاملات تا صف فروش عقب‌نشینی کند. در گروه‌های کوچک‌تر نظیر دارویی‌ها، ساختمانی‌ها و کاشی‌سازان و تعداد زیادی از تک‌سهم‌ها که طی این مدت رشدهای چشمگیری را تجربه کرده بودند، فشار فروش شدت قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشت.