4 دستاورد پسابرجام « وپست »

23:20 - 1400/01/17
پست بانک پس از گذشت دو سال از برجام در آستانه همکاری‌های جدید بین‌المللی است. بر مبنای گزارش اخیر این بانک، روابط کارگزاری «وپست» با ۶۶ بانک جهانی برقرار شده است.

روابط کارگزاری

خسرو فرحی به ایرنا گفت: قبل از اجرای برجام پست بانک تنها با یک بانک بین‌المللی روابط کارگزاری داشت اما به گفته مدیرعامل مجموعه که با «ایرنا» صحبت کرده: پس از گذشت دو سال از برجام، روابط کارگزاری «وپست» در سال 95 با 57 بانک جهانی دنبال شد. خسرو فرخی در این باره تاکید می‌کند: روابط کارگزاری این بانک تا پایان مهرسال جاری با 66 بانک جهانی پیگیری شد.

حساب نزد بانک خارجی

همچنین براساس آمار اعلامی بانک، «وپست‌» قبل از اجرای برجام و در سال 1394 تنها در یک بانک خارجی حساب داشت اما در سال 95 این تعداد به 15 بانک رسید و تا پایان مهر سال جاری به 16 بانک رسید.

فعالیت‌های ارزی

در این میان حجم فعالیت‌های ارزی تا پیش از اجرا شدن برجام تنها 76 میلیون دلار بود که پس از برجام در سال 95 به 615 میلیون دلار رسید. به گفته فرخی تا پایان مهرماه این میزان به 579 میلیون دلار رسید و پیش‌بینی شده تا پایان سال به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

قراردادها

پست بانک همچنین بعد از اجرای برجام و با همکاری اتحادیه جهانی پست موفق به اعمال سیستم حواله خرد بین شد. به گفته مدیرعامل این بانک در این باره با ویتنام قرارداد همکاری امضا کرد و درحال مذاکره با سایر اعضای اتحادیه جهانی پست است تا با آن‌ها نیز قرارداد همکاری به امضا برساند.