ترین‌های مسکن تهران در دی امسال / پیشتازی مناطق چهارگانه

16:11 - 1401/11/25
اکوایران: رشد قیمت مسکن تهران در دی‌ماه امسال برابر با 8.8 درصد بوده است. بررسی تغییرات قیمت مسکن تهران به تفکیک مناطق نشان می‌دهد بیشترین افزایش تعداد معاملات در مناطق پایین‌تر بوده است.

به گزارش اکوایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد در دی‌ماه امسال نسبت به آذر در تمام مناطق تهران شاهد رشد متوسط وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی و تعداد معاملات بوده‌ایم. در دی‌ماه امسال نسبت به آذرماه، شهر تهران با 8.8 درصد رشد متوسط وزنی قیمت و 32.15 درصد رشد تعداد معاملات همراه بوده است. در تهران میانگین وزنی قیمت برابر با 54 میلیون تومان به ثبت رسیده است.

 

بررسی روند رشد متوسط وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی

بنا بر اطلاعات مرکز آمار و بررسی روند رشد ماهانه متوسط وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران، بیشترین رشد قیمت در منطقه 11 با 19.14 درصد و کمترین رشد قیمت در منطقه 22 با 3.51 درصد بوده است. 

این در حالی است که بر اساس داده‌های مرکز آمار، بیشترین رشد تعداد معاملات آپارتمان مسکونی در شهر تهران در ماه دی نسبت به آذر امسال در منطقه 22 با 126.9 درصد اتفاق افتاده و کمترین رشد تعداد معاملات دی نسبت به آذر در منطقه 13 با 4.47 درصد بوده است.

همچنین مناطق 12، 18، 20 و 22 جزو مناطق با بیشترین درصد رشد حجم معاملات در دی‌ماه نسبت به آذر بوده که این موضوع می‌تواند علامتی از تمایل بیشتر مردم به خرید و فروش در این مناطق چهارگانه باشد و نشان‌دهنده نقدشوندگی بالای سرمایه‌گذاری در این مناطق است؛ مناطقی که به نوعی جزو مناطق پایین‌تر در تهران محسوب می‌شوند.

ترین‌های مسکن تهران در دی امسال / پیشتازی مناطق چهارگانه1

رابطه معکوس رشد قیمت و معاملات در یک منطقه

بررسی دقیق‌تر داده‌ها حاکی از آن است که به طور مثال منطقه 22 تهران در حالی که بیشترین رشد تعداد معاملات دی نسبت به آذرماه را داشته، اما در همین مدت کمترین میزان رشد متوسط وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در میان مناطق مختلف تهران را به ثبت رسانده است.

طبق نظر برخی کارشناسان این اتفاق یکی از مواردی است که نشان می‌دهد بازار مسکن شهر تهران از منطق اقتصادی خارج شده است. برخی دیگر نیز به این معتقدند که در بازار مسکن تهران بین رشد قیمت واحدها و تعداد معاملات بر اساس متراژ، رابطه مستقیمی وجود ندارد. همچنین مسکن کالایی ناهمگن است و نمی‌توان تقاضای آن را همانند سایر کالاها به صورت تک‌بعدی تحلیل کنیم.

در واقع مسکن یکی از مهمترین دارایی‌های مقاوم در برابر تورم است و در نتیجه نوسان‌های اقتصادی به شدت بر آن تاثیرگذار است. با افزایش نااطمینانی در مورد نرخ تورم، تقاضا برای مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای افزایش می‌یابد. با توجه به ساختار اقتصاد کشور و نیز با توجه به ویژگی مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای، قیمت مسکن همواره از نوسان‌ها و تحرک‌های مازاد نقدینگی در جامعه تأثیر می‌پذیرد. 

برای خریداران مسکن همواره این دغدغه وجود دارد که پیش از خرید خانه، پیش‌بینی روند رشد قیمت ملک در مناطق و محلات مختلف شهر را داشته باشند تا بر اساس آن، منطقه و محله‌ای را انتخاب کنند که با گذشت زمان، بیشترین رشد قیمت و همچنین بیشترین نقدشوندگی را داشته باشد؛ بنابراین برای بررسی بیشتر تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی عواملی نظیر لوکس بودن و  نوساز و قدیمی بودن اثرگذار هستند که باید جامع‌تر به آن‌ها پرداخت.