گزارش تفصیلی اکوایران از معاملات بازار سهام؛

شورای رقابت شاخص بورس را پائین کشید

16:08 - 1401/11/16
اکوایران: در روز یکشنبه نماگر اصلی بورس تهران ریزش 17 هزار واحدی را پشت سر گذاشت و گروه خودرو و ساخت قطعات قرمزترین گروه بازار بود.

به گزارش اکوایران، معاملات امروز بازار سهام با نزول شاخص‌ها آغاز شد. ناظران یکی از علل اصلی ریزش بازار را اطلاعیه شورای رقابت دانستند. در این اطلاعیه درباره تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی سواری توضیحاتی داده شده که در آن به عرضه خودرو در بورس کالا هیچ اشاره‌ای نشده است. 

 

در پایان معاملات یکشنبه شاخص کل 17 هزار و 50 واحد پائین‌تر از روز کاری قبل ایستاد و به سطح یک میلیون و 540 هزار و 193 واحد رسید. 

شاخص هم وزن نیز در پایان معاملات امروز 7 هزار و 375 واحد نسبت به روز چهارشنبه پائین آمد و در رقم 480 هزار و 181 واحد ایستاد. 

شاخص کل فرابورس هم قرمزپوش شد و 213 واحد افت کرد و به رقم 20 هزار و 37 واحد رسید. شاخص کل هم وزن فرابورس نیز هزار و 217 واحد افت کرد و به رقم 85 هزار و 170 واحد رسیده است.

شورای رقابت شاخص بورس را پائین کشید16

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 123 نماد رشد قیمت داشتند و 533 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 81 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

افزایش خروج پول حقیقی از بورس

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای یازدهمین روز متوالی منفی بود و 953 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 360 درصد رشد داشته است. 

در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 70 میلیارد تومان بود. 

وبملت دومین رتبه خروج را داشت و پس از بانک ملت، نمادهای شپنا، فملی و شتران بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

در سوی دیگر، دانا بیشترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد و نمادهای ثجنوب و کیسون در رتبه‌های بعدی بودند.

لیدرهای بازار سهام

امروز نمادهای میدکو شپنا، شبندر و شتران بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای شفن، برکت و وسینا بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در  فرابورس  نیز نمادهای بپاس، شگویا و آریا بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل   فرابورس   گذاشتند و نمادهای زاگرس، بساما و مارون بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند. 

در بین نمادهای پرتراکنش بورس امروز نیز خگستر بیشترین تراکنش را داشت و  خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز نمادهای دی، کرمان و فروژ پرتراکنش‌ترین نمادها بودند.

عرضه و تقاضا در معاملات یکشنبه

در معاملات یکشنبه، 42 نماد صف خرید داشتند و 194 نماد با صف فروش مواجه بودند. ارزش صف‌های خرید با افت 66 درصدی به 177 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز 164 درصد افزایش یافت و هزار و 10 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد غدانه (شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان) با صف خرید 42 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای پایانی بازار قرار گرفت. پس از غدانه، نمادهای ثجنوب (شرکت سرمایه گذاری مسکن جنوب) و غاذر  (شرکت کشت و صنعت پیاذر) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در سوی دیگر در پایان معاملات بیشترین صف فروش به نماد خساپا اختصاص داشت که ارزش صف فروش آن 40 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای وساپا، پخش، ورنا و خگستر بیشترین صف فروش را داشتند.

بهبود ارزش معاملات خرد

امروز  ارزش معاملات کل بازار سهام به 16 هزار و 139 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 6 هزار و 556 میلیارد تومان بود که 41 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش 9 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 5 هزار و 477  میلیارد تومان رسید. 

 جدول معاملات

در معاملات امروز نماد میدکو (شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را نیز به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 846 میلیارد تومان بود. 

پس از میدکو، خگستر بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وبملت و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات نیز سهام دی (بانک دی) با تعداد 2 میلیارد و 508 میلیون و 178 هزار و 660 سهم در صدر قرار گرفته است. کرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خساپا تعلق داشت. دو نماد شستا و وتجارت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. 

شورای رقابت شاخص بورس را پائین کشید18