پیش بینی بورس امروز 5 شهریور 1401 / رقابت قرمز و آبی در بازار سهام

10:25 - 1401/06/05
اکوایران: ناظران معتقدند ورود پول و استقبال حقیقی‌ها از نماد استقلال همان اتفاق مثبتی است که می‌تواند موجب رشد بازار شود و بازار مدت‌هاست که چشم انتظار یک نیروی مثبت جدید است. پس از عرضه سهام استقلال، روز شنبه سهام باشگاه پرسپولیس نیز در بازار عرضه می‌شود که می‌تواند موجب ورود سهامداران جدید به بازار شود.

به گزارش اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز – شنبه 5 شهریور- به روند بازار سهام در روزهای گذشته نگاه می‌کنیم. روز چهارشنبه شاخص کل بورس برای دومین روز رشد کرد و 10 هزار و 925 واحد بالا آمد. شاخص هم‌وزن نیز 5 هزار و 925 واحد رشد کرد و شاخص کل فرابورس افزایش 178 واحدی را پشت سر گذاشت. 

 

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 539 نماد رشد قیمت و 113 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 83 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 17 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

سهم‌های صعودی

روز چهارشنبه در بورس شرکت سرمایه گذاری البرز (والبر)، شرکت مارگارین (غمارگ) و شرکت فراوری مواد معدنی ایران (فرآور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت سرمایه گذاری هامون صبا (وهامون)، شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس (بپیوند) و شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان (سدبیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی 

در بورس شرکت حمل و نقل پتروشیمی (حپترو)، شرکت تولید محور خودرو (خمحور)، و شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا)، شرکت کشاورزی و دامپروری بینالود (زبینا) و شرکت کشت و دامداری فکا (زفکا) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی‌ 244 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات چهارشنبه تعداد نمادهای صف خرید 104 نماد بود. همچنین در این روز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت و 600 میلیون تومان بود. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته تغییری نکرد و در رقم 245 میلیارد تومان ایستاد. 

روز چهارشنبه نماد حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی) با صف‌ خرید 37 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از حکشتی، نمادهای حخزر (شرکت کشتیرانی دریای خزر) و مادیرا (شرکت صنایع مادیران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد حپترو (شرکت حمل و نقل پتروشیمی) تعلق داشت که ارزش آن 600 میلیون تومان بود.

پیش بینی بورس امروز 5 شهریور 1401 / رقابت قرمز و آبی در بازار سهام8

پیش بینی بورس امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص‌های بازار سهام رشد کردند و برای دومین روز متوالی سرمایه حقیقی وارد بورس شد.

روز چهارشنبه بخش بزرگی از پول حقیقی ورودی به سهام تازه وارد استقلال اختصاص داشت و 54 میلیارد تومان وارد این سهم شد. 

به علاوه ارزش معاملات در روز چهارشنبه نسبت به روز سه‌شنبه بیشتر شد و ارزش معاملات خرد رشد 27 درصدی داشت و به بیشترین رقم در دو ماه اخیر رسید. 

روز چهارشنبه نمادهای شپنا، شبندر، فولاد، شتران، نوری، حکشتی، شستا، شپدیس، فملی، کچاد، پارسان و شبریز بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بازی کردند. رشد قیمت نفت عامل اصلی رشد قیمت نمادهای پالایشی بود و تمامی نمادهای این گروه  در روز چهارشنبه سبزپوش شدند. 

برخی از ناظران معتقدند ورود پول و استقبال حقیقی‌ها از نماد استقلال همان اتفاق مثبتی است که می‌تواند موجب رشد بازار شود و بازار مدت‌هاست که چشم انتظار یک نیروی مثبت جدید است. پس از عرضه سهام استقلال، روز شنبه سهام باشگاه پرسپولیس نیز در بازار عرضه می‌شود که می‌تواند موجب ورود سهامداران جدید به بازار شود. برخی معتقدند ورود این دو باشگاه پر طرفدار به بورس می‌تواند به بازار رونق ببخشد برخی نیز معتقدند خطر تکرار تجربه سال 1399 در کمین بازار است. منتقدان وضعیت مالی این دو شرکت را مبهم می‌دانند و شفاف سازی‌های انجام شده را ناکافی تلقی می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت ورود دو باشگاه تهرانی فرصتی برای بازار سهام است که می‌توان از آن برای افزایش عمق بازار بهره برد. ورود به بازار سهام برای دو باشگاه نیز فواید بسیاری دارد اما تا زمانی که این دو باشگاه در تملک دولت هستند دچار دوگانگی خواهند بود. آیا عرضه سهام گامی در جهت خصوصی سازی این دو باشگاه خواهد بود؟ 

پیش بینی بورس امروز 5 شهریور 1401 / رقابت قرمز و آبی در بازار سهام0