سبدگردانی در بورس چیست و چطور انجام می شود؟

12:14 - 1401/02/10
ممکن است این روزها واژه سبدگردانی زیاد به گوشتان خورده باشد، اما دقیقا با این روش سرمایه گذاری آشنا نباشید. سرمایه گذاری به روش سبدگردانی یکی از انواع روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه است.

به طور کلی در بازار سرمایه 2 روش سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد. در روش سرمایه گذاری مستقیم، هر سرمایه‌گذار باید کد آنلاین و کد بورسی دریافت کند و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی لازمه، به معامله در بورس بپردازد. در شرایطی ممکن است فردی تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس داشته باشد اما از زمان، دانش و حوصله کافی برخوردار نبوده، بنابراین سرمایه گذاری غیر مستقیم به صورت سبدگردانی در بازار سرمایه بهترین گزینه است.

سرمایه گذاری غیر مستقیم چیست؟

در اکثر مواقع، زمانی که سرمایه‌گذار از زمان و دانش کافی برای تحلیل بازار برخوردار نباشد، سرمایه گذاری به روش غیرمستقیم به او پیشنهاد می‌شود. حال ممکن است این سوال برایتان پیش آید که سرمایه گذاری غیر مستقیم به چه معنا است و شرایط آن چیست؟ سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه دارای 2 روش سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری است. پس از مشاوره تیم حرفه‌ای با سرمایه‌گذار و تعیین میزان سرمایه و ریسک‌پذیری وی، یکی از این 2 روش به سرمایه گذار پیشنهاد می‌شود.

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی یک روش سرمایه گذاری کارآمد است که مناسب تمامی سرمایه گذاران با هر میزان سرمایه و ریسک‌پذیری می‌باشد. در سرمایه گذاری به روش سبدگردانی، سبدگردان متناسب با میزان ریسک شما، اقدام به تشکیل سبد می‌کند و پرتفویی را تشکیل می‌دهد که حداکثر بازده را برای شما به ارمغان بیاورد.

از مزایای سبدگردانی اقتصاد بیدار می‌توان به تیم تحلیل سرشناس و حرفه‌ای، ریسک سنجی تخصصی هر مشتری، امکان دریافت و پرداخت وجه طی قرارداد و امکان سرمایه‌گذاری با تمام مبالغ اشاره کرد.

در سرمایه گذاری غیر مستقیم، یکی از مزیت‌های اصلی سبدگردانی نسبت به صندوق‌های سرمایه گذاری، تطبیق نوع سرمایه گذاری با خواسته سرمایه‌گذار است و اصطلاحا سبد اختصاصی هر سرمایه‌گذار تشکیل می‌شود.

کمیته سرمایه گذاری اقتصاد بیدار

کمیته سرمایه‌گذاری سبدگردان اقتصاد بیدار به منظور دستیابی به چهارچوب مستحکم، ساختار مناسب سرمایه‌گذاری اختصاصی و اتخاذ رویکرد هماهنگ و تنظیم صحیح روابط بین تیم تحلیل و معاملات، کنترل ریسک و مدیریت اصولی دارایی سرمایه‌گذاران از کمک معتبرترین و باسابقه‌ترین متخصصین بازار سرمایه در کمیته سرمایه‌گذاری خود بهره می‌برد.

حداقل میزان سرمایه برای سبدگردانی چقدر است؟

جواب این سوال می‌تواند متفاوت باشد اما معمولا اختلاف آن بین گزینه‌های مختلف چشمگیر نیست. در حال حاضر، حداقل مبلغ برای سرمایه گذاری نزد سبدگردان اقتصاد بیدار یک میلیارد تومان می باشد و در صورتی که مبلغ کمتری در اختیار دارید، می‌توانید در صندوق‌های سرمایه گذاری ارزش و سپر سرمایه کنید و برای دریافت مشاوره های رایگان سرمایه گذاری با شماره 91078132-021 تماس بگیرید.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از انواع روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم هستند. سرمایه گذاری در صندوق‌ها مانند سبدگردانی اختصاصی نیست، به این معنا که ترکیب دارایی‌های هر صندوق برای سرمایه گذاران یکسان است و متناسب با میزان سرمایه و ریسک هر سرمایه‌گذار، پرتفوی اختصاصی تشکیل نمی‌شود. در مقابل می‌توان گفت که پایین بودن ریسک صندوق‌های سرمایه گذاری یکی از مزایا آن‌ها محسوب می‌شود.

از مزایای صندوق‌های سرمایه گذاری اقتصاد بیدار می‌توان به مدیریت حرفه‌ای توسط متخصص‌ترین تحلیلگران و معامله‌گران، ذخیره زمان، بازدهی بالا و کاهش ریسک اشاره کرد.

بر خلاف سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه گذاری دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس ترکیب دارایی‌هایشان و نوع پرداخت سود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.  در ادامه 2 نوع از معروف‌ترین صندوق‌های سرمایه گذاری یعنی صندوق درآمد ثابت و صندوق سهامی را معرفی خواهیم کرد.

صندوق درآمد ثابت سپر

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت سپر اقتصاد بیدار یک صندوق ETF  است، به این معنا که هر سرمایه‌گذار می‌تواند این صندوق را در پرتفوی خود خریداری نماید. همچنین در صندوق سپر، مقدار سود دریافتی به خالص دارایی هر واحد (NAV)، اضافه می‌شود. صندوق سپر دارای ریسکی بسیار پایین بوده و در عین حال سودی بیشتر از بانک را به سرمایه گذاران خود تخصیص می‌دهد.

صندوق سهامی ارزش آفرین

صندوق سرمایه‌گذاری سهامی ارزش آفرین اقتصاد بیدار نیز یک صندوق ETF  است، به این معنا که هر سرمایه‌گذار می‌تواند این صندوق را در پرتفوی خود خریداری نماید. در صندوق ارزش آفرین نیز مقدار سود دریافتی به خالص دارایی هر واحد (NAV)، اضافه می‌شود. ترکیب دارایی صندوق ارزش آفرین به گونه‌ای است که بخش اعظمی از دارایی آن را سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهند. بنابراین ریسک این صندوق بیشتر از صندوق سپر بوده و در عین حال سود آن نیز بیشتر خواهد بود. به زبانی دیگر می‌توان گفت صندوق سهامی ارزش آفرین بیشتر برای  افراد ریسک‌پذیر با دید دریافت سود در بلند مدت، مناسب است.

جمع‌ بندی

به طور کلی به افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارند، و در عین حال از دانش و زمان کافی برخوردار نیستن، توصیه می‌شود از طریق روش‌های غیر مستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری غیر مستقیم دارای 2 روش سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه گذاری است که هر سرمایه‌گذار متناسب با میزان سرمایه و ریسک‌پذیری خود، یکی از روش‌ها را انتخاب می‌کند. طبق توصیه مشاوران اقتصاد بیدار، افرادی که تخصص کافی ندارند باید سرمایه خود را به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری کنند. در سبدگردانی، پرتفوی مخصوص هر سرمایه‌گذار می‌باشد و سبد اختصاصی بر اساس میزان سرمایه و ریسک‌پذیری وی تشکیل می‌شود. در صندوق‌های سرمایه گذاری نیز متناسب با میزان سرمایه و ریسک‌پذیری خود نیز، مشاوران کارگزاری صندوق مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهند.